Hva nå, Nintendo?

Bevegende spilling trenger ikke lenger å gi en flau ettersmak. PlayStation Move er pinlig presis!

1. september 2010 08:06

Da Sony annonserte Move-kontrollerne på E3-spillmessen i Los Angeles i fjor sommer, var det lett å se motivet bak. For både Sony og Microsoft har hatt det travelt med å tilby en lignende type spillopplevelse som vi til nå har funnet hos Nintendo Wii.

Wii har blitt den store folkekonsollen. Spillbransjens svar på taco, DDE, Grandis og pappvin.

«Alle» har prøvd Wii. Konsollen har gjennom denne nye måten å spille på – altså med kontroller som du beveger foran en sensor – revolusjonert bransjen, og godt over 70 millioner konsoller har av den grunn funnet et hjem. Til sammenligning har Xbox 360 og PlayStation 3 solgt cirka 40 millioner hver.

Det er denne enorme målgruppen både Sony og Microsoft sikler etter. Sonys Peter Dille sa det rett ut under årets GDC-spillmesse i San Francisco; «vi liker å tro at veien fra Wii til PS3 er en naturlig sti å følge». Og det mens han demonstrerte Moves fortreffelighet.

Svakhetene i Wii-konsollen er maskinkraft, mangelen på HD-grafikk og lagringskapasitet. Flere spillutviklere og bransjeforståsegpåere har derfor varslet at behovet for en ny Wii er stort, men Nintendo har i stedet valgt å fokusere på sin håndholdte 3DS-konsoll som er ventet før vinteren er over. I mellomtiden lanserer både Sony og Microsoft sitt nye, bevegelsessensitive tilleggsutstyr – henholdsvis døpt Move og Kinect.

Sony er først ute, og konkurrentene har all mulig grunn til å frykte Move. Teknologien i selve kontrollerne, kombinert med mulighetene som ligger i den kraftige PS3-konsollen, er overlegen den du kjenner fra Wii. Men noen av de første spillene som støtter teknologien er også av meget høy standard. I første rekke «Sports Champions».

Anmeldelser av flere Move-spill til PlayStation 3: 
Les også: Anmeldelse av «Sports Champions».
Les også: Anmeldelse av «Start the Party».
Les også: Anmeldelse av «Kung Fu Rider».
Les også: Anmeldelse av «Tiger Woods PGA Tour 11» (PS3). 
Les også: Anmeldelse av «Tumble»
Les også: Anmeldelse av «Flight Control HD»

LOMMEBOKA KAN VELGE

Move er fellesbetegnelsen på alle dingsene og utstyret som Sony ruller ut den 15. september. Michael Pachter, analytiker som jobber opp mot spillbransjen, kritiserte Sony for et uoversiktlig, litt lurvete konsept i sitt Pach Attack!-segment hos GamesTrailers fra E3 i sommer.

Poenget hans var da at Move består av et kamera, to kontrollere og en drøss av tilleggsutstyr som kommer i kjølvannet av lanseringen. Prisingen er forvirrende og kunder vet ikke automatisk hva de trenger av utstyr, var hans budskap.

«Mange unger kommer til å åpne julegaven og finne ut at de mangler en eller to byggeklosser for å kunne spille Move», sa Pachter. Det er ingen tvil om at Sony har en viktig jobb foran seg, når det gjelder å veilede kunder i spillbutikker i månedene som kommer.

Alt ettersom hva du trenger (vil du spille mot en venn?), eller det som spillet du har lyst på krever, må du ut med mellom 400 kroner om du alt har kjøpt PlayStation Eye-kameraet - og minst 1700 kroner om du vil ha begge kontrollere for to personer samt et kamera. Ikke rart at Sony omtaler Move som sin neste plattformlansering med den prislappen.

Se også: Bilder av Move-utstyret til PlayStation 3.

Du trenger ikke å handle absolutt alt som ligger i butikken med Move-logo på, men skal du spille mot venner og kjente så kan dette utvilsomt bli ganske kostbart. Bevegelseskontrolleren og PlayStation Eye-kameraet trenger du uansett hvordan du snur og vender på det, men med dette i hus er du i gang uten at det trenger å koste deg mer enn 500-600 kroner. I tillegg lanseres en såkalt navigasjonskontroller som minner om Nunchuk til Nintendo Wii. Denne koster cirka 350 kroner.

PlayStation Eye-kameraet er selve hjertet i Move-opplevelsen. I samspill med innmaten i bevegelseskontrolleren, vet systemet hele tiden hvor kontrolleren befinner seg. Dette er mye mer avansert enn det du kjenner fra Wii, og inkludert er både gyroskop og akselerometer som måler, vurderer og veier i tre retninger mens du er i aksjon foran TV-en. Det gjør at dine bevegelser fremstår pinlig presise. Og badet i HD-grafikk er det nesten slik at Wii føles som steinalderen.

NÅ ER DET OPP TIL SPILLUTVIKLERNE

Med kameraet montert, er det bare å trykke på PlayStation-symbolet på bevegelseskontrolleren og starte spillingen. «Sports Champions», som fremstår som det naturlige førstevalget om du har planer om å dra innom en spillbutikk etter den 15. september, ber deg da om å tilkjennegi om du er høyre- eller venstrehendt, og du kalibrerer kontrolleren med en enkel prosedyre:

Først blir du bedt om å stille deg innenfor et omriss som passer PlayStation Eye-kameraet ditt, før du må peke og trykke mens du holder kontrolleren i bestemte høyder på kommando. Denne seansen er over på sju sekunder, og etter dette er det bare om å gjøre å holde deg sånn cirka på samme sted.

Dette er en av svakhetene ved Move: I og med at kameraet følger tuppen på bevegelseskontrolleren - der et lys med en sterk farge er viktig for å holde følge med dine bevegelser - tillates ikke mange utskeielser før du mister kontrollen. Står du innenfor en radius av noen få meter fra utgangspunktet der kameraet ba deg om å bli målt, går det bra. En annen utfordring for en del PlayStation 3-eiere er plassen du trenger. De fleste spillene anbefaler deg å ha 2 - 2,5 meter fra TV-skjermen til idealpunktet der spillingen skal foregå.

Det du imidlertid får tilbake er en presisjon du aldri før har sett maken til. 

Bevegelseskontrollen og kamera er i realiteten det du behøver for å spille de aller fleste PS3-spilltitlene som støtter Move på lanseringen. Den ligger godt i hånden, den har et fast grep med en trigger på undersiden og de fire standardknappene spredt rundt en egen Move-knapp på oversiden. Oftest er Move-knappen og triggerknappen i bruk, mens firkant-, sirkel-, kryss- og trekantknappene brukes til navigering, siktevalg og lignende – altså aktiviteter holdt utenfor de travleste delene i et spill.

Første bølge av Move-spill vil utvilsomt handle om å tilby de samme titlene som har gjort braksuksess på Nintendo Wii. Fokuset er på familievennlige småspill og sosiale sports- og treningsspill, veldig gjerne med ord som «party», «sports», «fit» og «play» i tittelen.

«Sports Champions» går «Wii Sports» og «Wii Sports Resort» en høy gang når det gjelder presisjon – og det uten å fjerne den inkluderende moroa. I tillegg finner du flere spill som allerede har blitt lansert med støtte for Move. «Tiger Woods PGA Tour 11» og «Heavy Rain» er to slike eksempler (sistnevnte får snart en oppdatering som gjør Move-spilling mulig).

Det blir interessant å se hva Sony fyller på med i fremtiden av nye spilltitler. Med teknologien og kontrollerne er det muligheter her som Wii-utviklere bare kan drømme om. Og uten å forskuttere hva Kinect står for - Microsoft slipper sin kamerakontroller først i november - kan vi i hvert fall konkludere med at Move er et langt mer håndfast konsept.

PS: PlayStation Move lanseres i Norge 15. september. Samtidig er flere spill som støtter teknologien allerede sluppet – og mange nye titler skreddersydd for Move er lanseringsklart denne høsten.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3