Slipper AI løs på «StarCraft 2»-spillerne

Googles AlphaStar får spille på nett mot menneskene.


Erik Fossum

(PressFire.no): Kunstig intelligens har bortimot alltid vært en ting innenfor dataspill med flerspillermoduser, der du kan spille mot datamaskinen.

Men der «bots» har vært ganske primitive, har det de siste årene kommet mer spenstige algoritmer og systemer på plass, og dyptgående AI-systemer har begynt å lære seg å spille mer og mer avanserte spill.

For eksempel har OpenAI begynt å slå proffspillere i «Dota 2», men foreløpig kun under kontrollerte former.

Nå har også Blizzard kastet seg på bølgen, og har inngått et partnerskal med Google for å bruke deres DeepMind AI til å spille «StarCraft 2» mot andre spillere på nett.

AIen har fått navnet «AlphaStar».

En del versjoner av AlphaStar skal nå settes ut på den europeiske nettrankingen (eller ladderen, om du vil) for å spille mot menneskene der. Maskinene skal spille under anonyme navn, og håpet er at de skal møte mange forskjellige strategier.

Spillerne må derimot velge å kunne møte en AI via spillets «1v1 Versus»-meny. Du vil med andre ord ikke komme over en maskinspiller på måfå om du ikke vil.

Det er ingen restriksjoner på hvordan AlphaStar kommer til å spille, og vil kunne velge både Terran, Zerg og Protoss. Det er derimot satt noen begrensinger får å sørge for at AI-en ikke kommer til å kjøre over alt og alle.

Derfor er det lagt inn sperrer på hvor mange interaksjoner den kan gjøre per minutt (APM), og maskinen vil få informasjon visuelt – den vil med andre ord ikke «koble seg til» spillet og få informasjonen rett fra koden.

Du kan lese mer om hvordan det hele skal foregå her.

Annonse

Kommentarer