Hattricket EA ikke har lyst på

Er igjen nominert som «det verste selskapet i USA».

19. mars 2014 13:13

(PressFire.no): Dette er garantert utmerkelsen Electronic Arts ikke syns er særlig stas å få.

Flere av toppene i spillselskapet har allerede engasjert seg for å forsøke å balansere inntrykket, og spurt:

Er egentlig EA, et selskap som «bare» lager spill, verre enn store miljøgriser, kreditt- og bankinstitusjoner som har gamblet bort sparepengene til folk og sendt de samme menneskene på gata, husløse?

Det mener leserne til Consumerist.

EA har blitt stemt fram som «USAs verste selskap» de to siste årene, og er igjen med i år.

«»

Hvem vinner Golden Poo-troféet?

Den amerikanske forbrukerbloggen Consumerist har nå pisket igang årets kåring. Nok en gang inviteres lesere til å stemme.

32 amerikanske selskaper er nominert, som i løpet av 2013 har gjort seg fortjent til utmerkelsen «Golden Poo».

Som du skjønner: Consumerist er ikke akkurat som Forbrukerrådet i Norge, og har trolig andre etiske retningslinjer.

Denne bloggen har tidligere publisert telefonnumre eller annen kontaktinformasjon til utvalgte direktører i selskaper de mener fortjener å få høre fra grasrota – helt uten filtre.

I år har Consumerist-leserne silt ut 32 selskaper de syns fortjener denne typen oppmerksomhet.

Runde 1: EA mot Time Warner

Avstemningen starter i dag, 19. mars, og avgjøres i beste e-sportånd etter en turneringsmodell.

EA møter Time Warner Cable i første runde. Blant de øvrige nominerte selskapene, finner vi Microsoft, Facebook, McDonalds og Bank of America.

Sistnevnte har tatt andreplassen bak EA de siste to åra.

Microsoft har selv hatt et tøft år etter de første meldingene om deres Xbox One-konsoll tikket ut for et knapt år siden. Opprinnelig hadde selskapet planlagt et nettkrav og bruktspillsperre til konsollen, men snudde på flisa etter mye kritikk.

Vanskelige lanseringer

Det er flere spill EA har gitt ut det siste året der lanseringen ikke har gått helt etter planen. Basketspillet «NBA 14» ble såpass dårlig at selskapet selv rykket ut og beklaget i etterkant.

Skytespillet «Battlefield 4» ble lansert til en rekke konsoller og pc i fjor høst, både de gamle og nye konsollene fra Microsoft og Sony.

Det har tatt flere uker å få fjernet relativt grove feil fra det DICE-utviklede spillet.

I en periode var det nesten uspillbart på enkelte plattformer, særlig knyttet til onlinespillingen – der flere opplevde å bli spyttet ut fra servere etter først å ha begynt spillinga.

I dag er situasjonen bedre, spillet fremstår langt mer «ferdig».

DICE erkjente kjapt at det måtte gjøres en jobb, og innstilte alle andre prosjekter – inkludert flere nedlastbare «Battlefield 4»-pakker – inntil dette spillet ble reparert.

Forsøker å snu trenden

En stor del av grunnen til at EA stakk av med «Golden Poo»-pokalen i fjor, må nok tilskrives nye «SimCity»

Denne kjente og kjære serien ble lansert med et kontroversielt nettkrav. I kombinasjon med at «SimCity» ikke klarte å drifte serverne sine skikkelig før det hadde gått flere uker, ble mange forarget.

I går skrev vi om at utviklerne Maxis endelig har klart å vri spillet om, til å fungere også offline.

Jeg er den første til å innrømme at vi har gjort flust av feil, som å stenge servere for tidlig, ikke innfri forventningene til visse spill, trå feil med betalingsmodeller og virkelig snuble med lanseringen av «SimCity». Spillerne fortjener bedre enn dette. Men er vi virkelig USAs verste selskap, spurte EAs Peter Moore i fjor, da det var klart at spillgiganten igjen var i semifinalen i kåringa til Consumerist.

 The World’s Greatest Games Company

Den nye EA-toppen, Andrew Wilson, har allerede i løpet av sine første uker som sjef for selskapet fortalt at å gjenvinne respekt og troverdighet hos kundene er en av hans viktigste oppgaver.

I mai i fjor droppet EA såkalte online pass, et tiltak opprinnelig ment å stagge bruktspillkjøp (og hente inn ekstra inntekter fra dette markedet). I august i fjor innførte selskapet en angrerett på spill kjøpt fra Origin-tjenesten.

Utvilsomt et par eksempler på at EA nå gjerne vil sjarmere.

 Jeg ser for meg EA som the World’s Greatest Games Company.

– Dette handler ikke om hva vi sikter mot eller hva vi kommer til å bli, men heller en besluttsom forpliktelse til hva vi skal være hver eneste dag. Dette er en innstilling som må ligge i bunn og lede oss som ett team, sa Wilson i sin første uttalelse etter å ha blitt utnevnt til toppsjefen i EA i fjor høst.

Consumerist-kåringen ruller videre de neste dagene og ukene, helt til finalen skal avgjøre hvem amerikanske forbrukere mener fortjener en smekk på fingrene.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3