- Forventer å være i frontlinjen til neste konsollgenerasjon

Take-Two tapte penger i fjor, men ser lyst på fremtiden med «GTA V» og nytt «BioShock».

23. mai 2012 15:18

(PressFire.no): Spillselskapet Take-Two har nå lagt fram sine resultater fra forrige finansår. Tallene var ikke pene, for de melder om et tap på 108,8 millioner dollar i perioden 1. april 2011 til 31. mars i år.

For ett år siden rapporterte Take-Two om et overskudd på 48 millioner dollar.

Tapet er kanskje ikke uventet. De aller største melkekuene til Take-Two er utvilsomt godbiter som de har spart på: «Grand Theft Auto V» og «BioShock Infinite».

Førstnevnte mener de største optimistene – samt kundebehandlere hos Microsoft – blir lansert før jul, kanskje i oktober. «BioShock Infinite» ble nylig utsatt til 2013.

CEO i Take-Two, Strauss Zelnick, ville ikke kaste lys over når «GTA V» blir lansert, men strakk seg til å bekrefte at Rockstar-spillet kommer i hyllene en gang før mars neste år.

- «Max Payne 3» en ny hit for Rockstar

Take-Two gav nylig ut «Max Payne 3», et annet spill Rockstar står bak. Dette er også et spill som kommer til å pynte på tallene.

I løpet av den første uken har tre millioner eksemplarer blitt sendt til butikker.

Finansåret 2013 ble sparket i gang med den suksessrike lanseringen av «Max Payne 3», som har fått strålende anmeldelser og ser ut til å bli en ny hit for Rockstar Games, skrøt Zelnick.

«XCOM»-skytespillet blir utsatt, kom det fram, og vi må kanskje vente så lenge som til mars 2014. Take-Two har funnet ut at de kommer til å lansere spillet – som er under utvikling hos 2K Marin («BioShock 2») – først i løpet av perioden april 2013 til mars 2014.

Opprinnelig skulle «XCOM» lanseres i mars i år, men ble utsatt for første gang på nyåret.

Strategispillet til Sid Meier, «XCOM: Enemy Unknown», fikk nettopp spikret en dato: 12. oktober kommer dette ut. Dette er altså to ulike prosjekter som begge bærer «XCOM»-navnet.

- I frontlinjen til neste konsollgenerasjon

«L.A. Noire» og «NBA 2K12» ble de mest innbringende Take-Two-titlene fra det siste året, og begge solgte over fem millioner eksemplarer.

«L.A. Noire» ble med det 2011s mestselgende nye spillmerkenavn.

Strauss Zelnick har tidligere antydet at de har lyst til å fortsette å bygge på merkevaren med en oppfølger til «L.A Noire» - selv om Team Bondi, som lagde spillet, har gått opp i røyk siden slippet av det mørke «krim noir»-spillet for ett år siden.

Interessant nok ble det i løpet av presentasjonen av tall også snakket om den neste generasjonen maskinvare. For også Take-Two har gjort grep for å være klar for en PlayStation 4 og «Xbox 720».

Zelnick mener hans selskap er godt rustet for fremtiden. Det vil være utviklere og utgivere som møter vansker i overgangen til en ny konsollgenerasjon, og det vil være andre som får en ny mulighet. Take-Two tilhører sistnevnte gruppe, mener Take-Two-sjefen.

- Vi forventer å være i frontlinjen, sa han ifølge IGN, og peker på sterk teknologi, talentfulle utviklere og solide merkevarer som suksesskriteriene.

Har hemmeligheter på lur

Som oppladning til ett av storspillene som kommer i starten av neste år, kunne Zelnick røpe at «BioShock»-serien nå nærmer seg en milepæl:

9,5 millioner eksemplarer er så langt sendt til butikk, fordelt på «BioShock» og «BioShock 2».

Pc-versjonen av «Max Payne 3» (1. juni), utvidelsen Gods and Kings til «Sid Meier's: Civilization V» (19. juni), «Spec Ops: The Line» (26. juni), «Borderlands 2» (18. september), «NBA 2K13» (2. oktober) og «XCOM: Enemy Unknown» (9. oktober) er de største Take-Two-titlene som så langt er bekreftet i år.

«BioShock: Infinite» sørger sannsynligvis for en god start på 2013, og slippes 26. februar.

«GTA V» kan også bli en del av denne rekken, for Zelnick antydet at de fortsatt har hemmeligheter de ikke har snakket om – og nye spill som foreløpig ikke er annonsert, skriver IGN.

Her er en trailer fra «BioShock Infinite», som slippes til PlayStation 3, Xbox 360 og pc i februar:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3