PlayStation innrømmer at vi får «et tynt spillår»

Er avhengige av andre for påfyll i PS4-biblioteket.

28. mai 2015 12:35

(PressFire.no): Med over 20 millioner PlayStation 4-kunder, er det nok ingen i Sony som klager.

Selskapet har flere ganger skrytt av at denne maskina er den raskest selgende gjennom PlayStation-historien.

Andrew House, direktør i Sony Computer Entertainment, har nylig forklart et tynt spillutvalg i 2015 med at selskapet nå forbereder en ny fase i livsløpet til PlayStation 4 – der de Sony-utviklede spillene ikke lenger er eneste fokus.

«Bloodborne» står så langt igjen
som 2015-høydepunktet av
Sonys egne PS4-titler.

Frir til andre utgivere

House innrømmer at det er «litt tynt» med Sony-utviklede, eksklusive PS4-spill i år.

Han beroliger investorene med at «Uncharted 4», planlagt lansert neste år, er verdt å vente på. Opprinnelig skulle dette spillet bli ferdig i høst.

Så langt i år har Sony gitt ut «Bloodborne» og «The Order: 1886». I august kommer skrekkspillet «Until Dawn», og vi vet at Kratos feirer bursdag i juli med en oppussa versjon av «God of War III».

Høsten ser ganske tynn ut, når det dreier seg om de store og påkosta Sony-titlene. PlayStation-toppen ser for seg at de derfor må lene seg tungt på andre aktører, såkalte tredjepartsselskap, for å holde PS4-spillbiblioteket friskt og potent i månedene som kommer:

Vi arbeider hardt med å fortsette med en sterk støtte av tredjepartsutviklere og -utgivere, forklarte House ifølge Polygon.

– Rekken av våre egen utviklede spill er litt tynn i år, så jeg tror dette underbygger viktigheten av å få god støtte fra tredjepartshold. Vi har åpenbart en fordel her, gjennom vår markedsandel og momentum.

Andrew House kunngjorde et tett
«Destiny»-samarbeid under E3 i fjor.
(Foto: Mario Anzuoni, Reuters/Scanpix).
Andrew House kunngjorde et tett
«Destiny»-samarbeid under E3 i fjor.
(Foto: Mario Anzuoni, Reuters/Scanpix).

Jakter flere «Destiny»-lignende avtaler

I en spørrerunde gjort etter investormøtet, forklarer House at de ikke nødvendigvis vil jakte på konsolleksklusive avtaler med tredjepartsselskaper som EA, Ubisoft, Activision eller lignende.

Vi klarte å sikre oss full eksklusivitet til «Street Fighter V». Men gitt den dynamikken og utviklingskostnader, er dette noe som er stadig vanskeligere å få til, sa han ifølge MCV.

– Det vi har gjort, i stedet for å prøve å sikre rene eksklusivitetsavtaler, er å forsøke å få utgivere til å maksimere innholdsbiten til PlayStation 4 sammenlignet med konkurrentene.

Han trekker fram avtalen de har gjort med Activision som et eksempel. En del nytt «Destiny»-innhold kommer først til Sony-konsollen, og gjør, ifølge Andrew House, at «PlayStation er det beste stedet å spille dette».

Pilene peker oppover for antallet
Plus-medlemmer.
(Ill.: Sony/PlayStation).

Doblet antallet Plus-kunder

I løpet av en presentasjon foran investorene i går, fortalte Andrew House at spilldivisjonen til Sony skal fokusere på å bygge videre på tjenestene knyttet til PlayStation.

Han nevnte også at det neste året vil handle om å «høste», og samtidig investere langsiktig.

Det inkluderer trykk på PlayStation Plus (påkrevd for å spille online på PS4), spillstrømmetjenesten PlayStation Now og PlayStation Vue. Sistnevnte er en tv-satsning der amerikanske PS4-eiere kan se kabel-tv gjennom en app i konsollmenyene.

Nye markeder skal få disse tjenestene i tiden som kommer, og Sony har planer om å støtte oppunder sitt Spotify-samarbeid med denne musikktjenesten på konsollene.

Antallet Plus-kunder er mer enn doblet på ett år. Dette er utvilsomt god butikk for Sony. De startet denne medlemstjenesten som direkte svar på Microsofts Xbox Gold-abonnement.

Det koster 395 kroner for 12 Plus-måneder, og i bytte mot denne ekstrainntekten gir Sony bort et knippe spill inkludert i medlemskapet – hver måned. På E3 2013 kunngjorde daværende USA-sjef i PlayStation, Jack Tretton, at Plus fremover er påkrevd for å spille online.

Sonys spillsjef Shuhei Yoshida
avduket Morpheus på GDC i fjor.
(Foto: Scanpix).

Sony er med på VR-bølgen

Project Morpheus, VR-brillene som skal være klar for lansering første halvdel av 2016, er utvilsomt en stor satsning for det neste året Sony. Dette er også noe Andrew House trekker fram i presentasjonen.

Facebook-eide Oculus Rift blir endelig ferdig neste år, og Sony har allerede varslet at de nærmer seg målstreken med sine briller.

Strategien for neste år sammenfattes med: «å utvide PlayStation-økosystemet ved å levere voksende og integrerte spill- og nettverkstjenester».

Her handler det, kort fortalt, om å fortsette pushet på PlayStation Now og PlayStation Vue, finne nye markeder og henvende seg i større grad til kundegrupper utenfor den hardeste kjernen av spillere, men fortsatt bevare og styrke forholdet til kjernegruppen.

Dette er altså budskapet Sony nå har lagt igjen til selskapets investorer denne uka.

Natt til tirsdag 16. juni holder de E3-pressekonferanseDa får vi høre ordlyden myntet på nye og eksisterende PlayStation-kunder. I Los Angeles får vi også garantert se mer fra Project Morpheus-brillene - som ble avslørt på Game Developers Conference (GDC) gjennom en times presentasjon i fjor:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3