Et nytt «Need for Speed» og «Battlefield 5» er på vei

Men først åpner EA golfsesongen.

28. januar 2015 18:19

(PressFire.no): Electronic Arts er det foreløpig siste spillselskapet ut med å la folk gløtte i regnskapene.

Både Microsoft og Nintendo har allerede delt en flik av sine tall den siste uka.

EA påstår de er den største utgiveren av spill til PlayStation 4 og Xbox One, og selskapet tjener bedre enn først antatt.

Det til tross for at «Call of Duty: Advanced Warfare» og «Destiny», begge fra Activision, var i salgstoppen i 2014, og at «Grand Theft Auto V» fortsatte å sope inn penger – også året etter dette Rockstar-spillet først ble lansert.

Mer «Sims 4»

Grunnen til at EA angivelig er størst på konsoll i 2014 handler i første rekke om sportsspillene. «FIFA 15» solgte aller best i England og «Madden NFL 15» var det nest mest solgte i USA i fjor, ifølge NPD Group.

EA var også utgiveren bak «Titanfall» og ansvarlige for «Dragon Age: Inquisition».

Bak de ferske opplysningene fra EA er det ikke bare (trøtte) tall, pluss den obligatoriske dosen selvskryt. Analytikere og investorer vil jo gjerne også ha en smugtitt inn i fremtiden før de anbefaler kjøp eller salg av aksjer.

Det innebærer at vi ofte får de første signalene rundt nye spillslipp fra kvartalsrapportene, eller den påfølgende spørrerunden med aksjonærer.

Det skjedde også denne gang:

* «Battlefield 5» - kommer ut senhøsten eller jula 2016.
* «PGA Tour» – det nye, Tiger Woods-frie golfspillet lanseres en gang mellom april og juni i år. 
* Neste «Need for Speed» – Blir utgitt i løpet av neste finansår (perioden 1. april 2015 til 31. mars 2016).
* «Sims 4» – Den neste utvidelsen er utsatt. Denne kommer først etter 1. april i år, men innen 31. mars 2016.
* Nye «Star Wars: Battlefront» - Blir ferdig før april neste år. Sannsynligvis i rute for et slipp til jul.

Et golfliv uten Tiger

Det neste «Battlefield», etter «Hardline» i mars med sine politi-og-røver-kamper, skal tilbake i militærstøvlene. Det har EA allerede forskuttert.

Nå forsikres det fra samme kanten at spillet blir ferdig før jula 2016, skriver VG247, som lyttet til spørsmål-svar-seansen med investorer natt til onsdag norsk tid.  

Finanssjefen i Electronic Arts bekreftet i november i fjor at dette blir «et morsomt, nytt Battlefield» som «vender tilbake til den militære typen spill», rapporterte GameSpot.

«PGA Tour» tar altså opp arven fra «Tiger Woods»-serien. Dette samarbeidet med golfesset ble avsluttet i 2013.

Allerede den gangen ble det sagt at EA Sports ville beholde lisensene til å gjenskape de mest kjente banene i verden. På E3-spillmessa i Los Angeles i fjor fikk vi se de første bildene.

At «PGA Tour» skal lanseres før sommeren i år, kommer kanskje som en overraskelse. EA har ikke gjort særlig innsats foreløpig for å brette ut hva dette spillet egentlig har å by på – bortsett fra at vi åpenbart kan forvente å svinge på greenen.

EA bekrefter en «PGA Tour»-utsettelse, skriver GameSpot. Det blir ferdig en gang i sommer, men egentlig var det planen å slippe folk løs før april i år. Dette er informasjon som ble delt med investorer i etterkant av offentliggjøring av regnskapstallene.

Skal få tilbake «Need for Speed»-fansen

«Need for Speed» har i en periode reorganisert seg, hoppet av karusellen med årlige utgivelser i bytte med et tenkeår – og har flyttet hovedkvarteret til Sverige. En av Criterion-veteranene, Craig Sullivan, satte seg på flyet til Göteborg og er nå en av de ansvarlige for det første nye etter «Rivals» kom ut i 2013.

Det er noen grep vi kommer til å ta i fremtiden, som vil få flere av «Need for Speed»-fansen tilbake igjen. Folk som kanskje ikke har prøvd de siste par spillene, hintet Sullivan om da PressFire pratet med ham før «Rivals»-lanseringen.

Tilbake til EA-regnskapet. De nevner altså flere av de nye spillene og gir disse et lanseringsvindu, eller bekrefter at de ligger fint an til å nå allerede satte deadliner.

Men det er noen spill som glimrer med sitt fravær.

EA sier for eksempel ikke noe om slipptidspunktet til «Mirror’s Edge 2» eller Criterions nye, motorlekegrinden disse britene viste første gang i fjor sommer fra en svært konseptuell fase.

Når det gjelder DICEs «Star Wars: Battlefront» har vi tidligere hørt at målet er å rekke 2015. Det skal være i rute for jula, forklarte EA-sjef Andrew Wilson investorene.

VG247 skriver Wilson også sa at mer informasjon om dette spillet kommer i løpet av våren, samtidig med at det kommer mer nytt om den neste «Star Wars»-filmen. 

De harde EA-tallene

Tredje kvartal av finansåret 2015 for EAs del strekte seg til 31. desember. Her ligger altså julehandelen og en del av de store melkekuene. «Sims 4», «FIFA 15» og «Dragon Age».

Men også mobilspill. Et av disse trekkes fram i pressemeldingen som en viktig bidragsyter til EA-pengebingen.

«SimCity BuildIt» ble lansert i desember og har allerede blitt lastet ned 22 millioner ganger frem til i dag, og har nådd topp fem-spillistene til iOS i mer enn hundre land, forteller Electronic Arts.

Selskapet omtaler i tillegg «Dragon Age: Inquisition» som BioWares «mest suksessfulle lansering gjennom historien», og har ifølge MCV forklart at det er det raskest selgende fra dette studioet. EA sier dette spillet hittil har sopt inn mer enn 200 «årets spill»-priser fra diverse publikasjoner og nettsteder.

Dragon Age-spillerne har brukt 113 millioner timer samlet sett siden slippet i fjor høst, hevder Electronic Arts.

Rekordstor digitalomsetning

EA regnet selv med å omsette for 1,275 milliarder dollar tredje kvartal. Resultatet ble enda bedre: 1,428 milliarder dollar.

Året sett under ett, før fasiten foreligger 31. mars, ser også ut til å gå over forventningene. EA har derfor økt målene fra 4,175 milliarder dollar til 4,253 milliarder dollar.

For første gang i historien stammer nå halvparten av EA-inntektene fra digitalt salg.

En stor del av disse pengene kommer fra Ultimate Team-variantene fra «FIFA», «Madden» og «NHL».

Selskapet sier disse Ultimate Team-inntektene alene økte i omsetning med 82 prosent sammenlignet med året før.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3