– Jeg vil fortsette å lage spill til den dagen jeg dør

Endelig kan Kojima snakke ut.

17. desember 2015 13:33

(PressFire.no): Hideo Kojima får lov til å prate igjen – etter måneder med rykter rundt forholdet mellom spillskaperen og hans tidligere arbeidsgiver Konami.

«Metal Gear Solid V: The Phantom Pain» ble det siste for selskapet han jobba hos gjennom 29 år. Et spill som kommer til å servere oss overraskelser i mange år fremover, mener vår anmelder

Kojima oppretter nå et nytt spillstudio og fant samtidig tonen med Sony, har han avslørt.

Hideo Kojima føler seg selvsikker.
(Foto/skjermdump: IGN.com). 
 

En ny start

 Jeg har vært i denne bransjen i 30 år. Jeg fylte 52 i år. Jeg får en ny start, og føler meg veldig selvsikker. Jeg skal fortsette å lage spill helt til den dagen jeg dør.

 Det ville vært fantastisk hvis jeg kan stole på at fansen støtter meg gjennom dette, forteller han i sitt første store intervju etter at dramaet i Konami ga han en munnkurv.

Les også: De bisarre mytene og Kojimas beste blinkskudd.

Denne uka ble Kojima «satt fri»
fra Konami.
(Foto: Hideo Kojima, Twitter).
Denne uka ble Kojima «satt fri»
fra Konami.
(Foto: Hideo Kojima, Twitter).

Bråk og maktkamp

Arbeidskontrakten med Konami utløp 15. desember, helt i tråd med hva de første meldingene gikk ut på.

Det var også grunnen til at spillskaperen ikke fikk lov til å ta imot pris under The Game Awards nylig.

Maktkamp, uenighet om studio-organiseringa, kontraktsforholdene og den tilsynelatende frie rollen Kojima lenge har nytt godt av hos Konami, er angivelig bakteppet for konflikten.

GameSpot var de første til å rapportere om bråket.

Dessuten har det hele veien kommet meldinger om at Konami vil dreie produksjonen mer mot mobilspill, selv om selskapet hardnakka avkrefter at de har tenkt å droppe konsollspillene helt.

Det eskalerte i mars da Kojima Productions-logoer ble fjerna fra PR-materiell knytta til «Metal Gear Solid V».

Tausheten ble brutt av Godzilla

Også den offisielle nettsida og Los Angeles-avdelinga til Konami ble strippa helt for Kojimas navn.

Les også: Dette er ikke bilder fra avskjedsfesten. Kojima er bare på ferie.

Etter den tid har han vært taus – bortsett fra noen trivielle Twitter-oppdateringer da spekulasjonene raste som friskest, der Kojima blant annet beundret det nye Godzilla-hotellet i Tokyo og la ut om ekstasen han følte etter å ha sett «Mad Max: Fury Road»-filmen.

«Metal Gear Solid V:
The Phantom Pain».

Fikk flere jobbtilbud

Sony har lenge hatt et forhold til den eksentriske spillskaperen. Han har vært godt representert på PlayStation-konsoller gjennom åra, så det kom kanskje ikke som en stor overraskelse at disse nå har funnet sammen.

I et ferskt IGN-intervju forklarer Kojima hvorfor Sony var det rette valget.

Sony PlayStation lager innholdet sitt globalt. Det er takket være Sony at jeg ble i stand til å hevde meg på et slikt verdensomspennende marked. Det har gått mer enn ti år siden den gang. Arbeidsforholdene hos Sony, og folka som jobber der: vi passer bra sammen, sier Kojima.

Han avslører at det ikke mangla på tilbud etter at ryktene økte i omfang, og synliggjorde at Konami og Kojima ikke passa så bra sammen lenger.

– Jeg fikk flere tilbud fra mange ulike selskaper, men med Sony kokte det ned til at jeg [allerede] kjente menneskene. Vi kjenner hverandre godt. Jeg føler dette er et miljø hvor jeg er i stand til å lage noe og kan være komfortabel i.

Det er nettopp et slikt miljø jeg trenger akkurat nå, tror jeg.

«MGS V».

Vil lage noe folk ikke har sett før

Hittil er det ikke sagt mye om hva slags spill eller serie Kojima skal arbeide med fremover. Det dreier seg om en helt ny merkevare, en såkalt IP.

Det er ikke så overraskende.

Konami vil neppe slippe fra seg muligheten til å bruke både «Metal Gear Solid» og andre serier Kojima har vært sysselsatt med.

Det japanske selskapet gikk ut i mars i år og annonserte at de lager et nytt «Metal Gear Solid»-eventyr, og åpna for rekruttering av nye folk – samtidig som de tilbakeviste at Hideo Kojima kom til å forlate dem før «MGS V» var helt ferdig.

Kojima og PlayStation-topp
Andrew House.
(Foto/skjermdump: Sony).

Hovedpersonen selv mener det er naturlig å velge slik han nå har gjort:

Jeg tror det er et godt tidspunkt for å skape en ny IP. Det var grunnen til at jeg valgte å jobbe med Sony til dette prosjektet, forteller Kojima i IGN-intervjuet.

– Jeg vil lage noe som folk forventer, men samtidig skal det være noe folk ikke har sett før. Det skal bli et komplett spill.

Han karakteriserer også det nye spillet sitt som «edgy».

Den nye logoen.
(Foto: Kojima Productions). 

Har flere «MGS»-veteraner med på laget

Det ble starta en rekrutteringskampanje parallelt med at nyheten om et Sony-samarbeid sprakk.

Kojima Productions-navnet skal videreføres.

Det er allerede kjent at et par av nøkkelpersonene fra «Metal Gear Solid» fortsetter hos Kojima. Både Yoji Shinkawa, en designer som får ansvaret med å lage konseptskisser til det neste prosjektet og produsent Ken Imaizumi, skal være med videre.

Begge har jobba tett med Kojima i en årrekke.

Situasjonen Kojima og folka hans nå befinner seg i minner en hel del med hva vi hørte fra Respawn Entertainment-grunnleggerne i tida etter bruddet deres med Activision – før «Call of Duty»-trøbbelet hadde lagt seg helt, og noen måneder i forkant av at «Titanfall» ble kunngjort:

Kontorer skal leies og alt det grunnleggende må på plass først.

Kojima, her fra
«MGS V».

Vil ikke lage et for stort spillstudio

I løpet av IGN-praten skinner det igjennom at også Kojima befinner seg helt i samme startgropa.

Først må vi finne et kontor. Få på plass arbeidskraft, forteller han.

 Jeg tenker på å se etter kontorer her i Tokyo. Noe som ikke er altfor stort, for jeg tenker i en mindre skala og ikke med for mange folk – der vi fokuserer på spillunnfangelsen først.

Konseptet for dette studioet er å lage ting av høy kvalitet, og beholde kvaliteten vi har blitt kjent for tidligere, eller aller helst overgå dette.

 Vi kan få anledning til å gjøre noe som er mer banebrytende, videreføre kvaliteten vi er kjent for, men samtidig finne nye utfordringer og utforske ferske områder.

Et av Kojimas mange ansikter,
som sitt alias Joakim Mogren. 
(Foto: Ögre Magazine, Twitter).

Utelukker ikke film

Kojima gjentar og understreker at han ikke ønsker å lage et for stort studio, for målet nå er å kunne være fleksibel og effektiv – der fokuset, etter skissestadiet, skal være retta mot ett spill. Ett prosjekt.

Det starter altså med en målretta produksjon, noe Kojima innrømmer han ikke har hatt muligheten til på lang tid.

I intervjuet utelukker han ikke andre uttrykksformer eller kanaler ved en senere anledning. En film, kanskje? Potensielt anime eller en historie delt opp i serieformat?

Lekelysten kan øke etter Kojima Productions har fått lansert sitt første spill og klart å bygge fundamentet:

– Men først av alt; folk forventer et spill fra meg. Det er der jeg vil legge fokuset mitt.

– Med en gang vi har etablert en slik spillmerkevare, noe konkret og som begeistrer folk: først da kan vi vurdere film eller videoer, sier han.

Guillermo del Toro.
(Foto: Frank Robichon, Epa/Scanpix).
Guillermo del Toro.
(Foto: Frank Robichon, Epa/Scanpix).

Hva skjer med «Silent Hills»?

En annen Kojima-farse som har vart gjennom store deler av 2015, er samarbeidet med filmregissør Guillermo del Toro («Pan’s Labyrinth», «Pacific Rim»).

Sammen skapte de premisset for et nytt «Silent Hill» gjennom den spillbare teaseren «P.T.».

Skrekkdemoen fikk raskt stor oppmerksomhet. Den ble annonsert og lansert samtidig i forbindelse med GamesCom i fjor, og var PS4-eksklusiv.

Trolig var det et ledd i konflikten med Konami som gjorde at «P.T.» ble fjerna fra PlayStation og hele spillprosjektet kansellert og vraka. Konami eier også «Silent Hill»-serien.

Del Toro har ved flere anledninger uttrykt stor skuffelse over denne beslutningen.

«P.T.» ble klinisk fjerna fra
PlayStation.

Hideo Kojima utelukker ikke at disse to kan finne sammen igjen, og lage noe i fremtida. Men det virker ikke som om dette står langt oppe på lista i dag. Mange hadde sikkert ikke reagert negativt om Del Toro og Kojima fortsatte å jobbe med «Silent Hills»-prosjektet sitt, men bytta ut alle referanser og navnene for ikke å terge Konami.

– Del Toro er en talentfull person og en veldig god venn av meg. Vi prater av og til om å arbeide sammen i fremtida, men jeg kan ikke garantere noe her og nå.

Mechs? Mechs!
(Foto/skjermdump: IGN.com).

Ikke helt PlayStation-eksklusivt, likevel?

En Sony-representant la igjen en melding på Medium, et svar fra en spørrerunde som senere har blitt fjerna. Her oppga han at Kojimas neste spill først kommer til PS4 – men også blir gitt ut til pc «senere».

 Jeg ble bedt om å ta det bort, forklarte denne PlayStation-medarbeideren på Twitter etter slettinga.  

Ingen datoer, forsiktige tidsestimat for et slipp, eller håndfaste detaljer om Kojimas neste er foreløpig avslørt.

Designer Yoji Shinkawa legger likevel igjen en liten ledetråd i videointervjuet.

Han skal nemlig starte å tegne skisser og drodle fram en visuell ramme til det nye spillet – og ansvarsområdet hans dekker: « ... konsepter til bakgrunnene, konsepter til mechs ...».

Roboter!

Trailer fra «Metal Gear Solid V: The Phantom Pain»:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3