Kongen av trolling: – Farvel til pølse

Spillegenden Kojimas beste blinkskudd.

31. mai 2015 20:58

(PressFire.no): Den eksentriske og smått legendariske spillutvikleren Hideo Kojima var travelt opptatt med innspurten av sitt fem år lange arbeid på «Metal Gear Solid V: The Phantom Pain» da han plutselig så ut til å ha forsvunnet fra jordens overflate.

Han etterlot en siste, kryptisk pølsemelding på Twitter 19. mars: «Farwell sausage» og gikk deretter under jorden.

På denne måten tok Kojima
et midlertidig farvel med
Internett i mars. (Foto: Twitter).

Ville spekulasjoner

I mellomtiden fjernet spillkonsernet Konami navnet hans fra alt promomateriale for «The Phantom Pain», og fra oversikten av toppledelsen i Konami, der Kojima de siste fire årene hadde vært visepresident. Hans spillstudio Kojima Productions i Los Angeles ble døpt om til «Konami Los Angeles», og streamingkanalen Kojima Station ble stengt

Kojima har vært Konami-konsernets mest profilerte og populære spillutvikler i nesten tretti år, og «Metal Gear Solid» er trolig selskapets mest kjente serie. Kojima har vært en essensiell del av Konamis kreative sjel, så ikke rart at fansen begynte å bli urolige. 

Spekulasjonene svirrer. Noen kilder hevder at Hideo Kojima har fått sparken, eller at han hadde sagt opp jobben i protest mot Konamis nye lederstruktur og aggressive kontraktsforhandlinger.

Andre hevder at han fortsatt jobber for Konami, men har blitt degradert til en rolle som uavhengig konsulent.

Alle PR-stunts mor?

Noen mistenker at alt sammen bare er et stort PR-stunt orkestrert for å skape oppmerksomhet rundt «The Phantom Pain», og med tanke på alle rampestrekene Kojima har funnet på tidligere er skepsisen forståelig.

Kojima har jo gjort det til en sport å trolle fans, bølle med pressen og iscenesette avanserte «practical jokes» for å skape blest om spillene sine. Mer om det litt senere.

Hideo Kojima, her fra E3-spillmessa
i 2009. (Foto: Davian Dovarganes,
Ap/Scanpix).
Hideo Kojima, her fra E3-spillmessa
i 2009. (Foto: Davian Dovarganes,
Ap/Scanpix).

Felt av mobilspillsatsning

Det viste seg imidlertid snart at konfliktene mellom Kojima og Konami dessverre er høyst reelle. Konamis nye konsernsjef Hideki Hayakawa har mistet troen på konsollspill, og mener at mediets redning er «freemium» på mobil.

Han uttalte i midten av mai til det japanske nettstedet Nikkei: at selskapet fremover vil satse «aggressivt» på mobilspill med mikrotransaksjoner, og at «spillets fremtid er på mobil». 

Sørgelige nyheter, men en naturlig videreføring av Konamis økonomiske filosofi de siste åra – og helt i tråd med fokuset til japanske spillutviklere, som i økende grad sliter med å markere seg på det internasjonale konsollmarkedet.

Uttalelsen kom bare noen dager etter at det japanske selskapet Square Enix annonserte at de akter å skifte fokus til mobilspill, som har sørget for at selskapet nesten doblet inntektene sine det siste året.

Konami tjener minst penger på konsollspill, og mesteparten av inntektene til selskapet kommer fra gambling, Pachinko-automater og helsestudioer (!). Det er naturlig at konsernsjefer er mer opptatt av kortsiktige inntekter enn langsiktige planer, og gladelig ødelegger selskapets rykte på jakt etter rask profitt. Konami har riktig nok nylig vært ute og bedt om at uttalelsene ikke må tolkes feil. De har mer enn bare planer for mobil fremover, insisterer de.

I september kommer «Phantom Pain»,
trolig Kojimas siste
i «MGS»-serien.

Setter punktum for «Metal Gear»

Det er likevel nærliggende å mistenke at konsernsjefen Hideki Hayakawas entusiasme for mobilspill ikke deles av Hideo Kojima, som etter all sannsynlighet kommer til å forlate Konami etter at kontrakten hans utløper i desember.

At Kojima eventuelt skiller lag med Konami blir slutten på en æra, og representerer trolig endepunktet på «Metal Gear Solid»-serien slik vi kjenner den (selv om selskapet forbereder arbeidet med et nytt «MGS»-mobilspill). Hideo Kojima har for lengst gjort det klart at «The Phantom Pain» uansett ville bli hans farvel til serien, la gå at han har sagt det samme etter omtrent hvert bidige kapittel i spillserien.

Kojima har sluppet en pressemelding som understreker at han vil fullføre arbeidet med «The Phantom Pain», og ryktene om at budsjettet hans har blitt kuttet under innspurten har ikke latt seg bekrefte.

Skjult kamera-stunt

«Metal Gear Solid»-serien har siden starten balansert ustødig mellom gravalvor og fjollete tullball. Kojima har moret seg med å lirke inn alt fra vampyrer til «Ape Escape»-krabatene i spillene.

Han har gjort det til en prioritet å stadig bryte forventningene, og ser ut til å more seg kongelig over å frustrasjonene det til tider skaper blant fansen.

Kojima ser også ut til å vie en betydelig del av arbeidstiden til å komme opp med avanserte PR-stunts. Ingen andre spillutviklere i historien har funnet på like mye lurveleven, og hatt en like stor glede av å trolle fans.

I 2013 delte han en politibil på langs i forbindelse med lanseringen av avleggeren «Metal Gear Rising: Revengeance» i Paris, og i fjor terroriserte han intetanende spillkjøpere med skjult kamera. 

De siste ukene har Kojima vendt tilbake til Twitter, og selv om han ikke har nevnt et pip om konfliktene i Konami har han til gjengjeld tvitret mye om sin entusiasme for «Mad Max: Fury Road» («Nobody had experienced such an action movie with full of ecstasy!»), det nye Godzilla-hotellet i Tokyo og SpongeBob SquarePant. 

Kojima i kyllingmodus. 
(Foto: Kojima Station). 

Langtekkelig konflikt

Det gjenstår også å se om 51-åringen vil fortsette i spillbransjen. Kojima har en rekke ganger uttalt at han har ambisjoner om å skrive romaner, regissere film og bli en astronaut.

I et intervju med bladet Edge i 2013 fortalte Kojima at det han har mest lyst til å fjerne fra livet sitt er Konami. 

Så denne konflikten har trolig ulmet en god stund. Fri fra tøylene til Konami står han uansett fritt til å følge drømmene sine, hvor de nå enn måtte ta ham. Enten det måtte være ut i verdensrommet ikledd en kyllinghatt, et comeback med et kickstarter-finansiert skrekkspill eller som deltageren i verdens første hodetransplantasjon.

Mens Hideo Kojima spiser farvelpølse med munnkurv og gjør finpussen på «The Phantom Pain», er det på sin plass å se tilbake på alt lurveleven fyren har funnet på de siste årene, og de kreative PR-stuntene han har iscenesatt i løpet av sin tid hos Konami: 

 

Joakim Mogren dukket plutselig
opp i spillsirkuset i 2012.
(Foto: Ögre Magazine, Twitter).

1. Joakim Mogren, Moby Dick Studio og en norsk svenske!

Denne burde være velkjent. Under Spike Video Game Awards 2012 ble alle overrasket av traileren til et ukjent skrekkspill kalt «The Phantom Pain», som var en desto større overraskelse på grunn av den gjennomførte grafikken og de oppsiktsvekkende høye produksjonsverdiene. Spillet var angivelig produsert av svenske Moby Dick Studio, under ledelse av Joakim Mogren.

Snodig, siden ingen i bransjen hadde hørt et knyst om dette studioet før nå, og ingen ante hvem Mogren var.

Hideo Kojima uttalte at han var veldig imponert av traileren, og følte at spillet så ut til å være inspirert av «Metal Gear Solid»-serien. Lolz.

I mars 2013 dukket Joakim Mogren opp i et merkelig intervju med Geoff Keighley på Game Trailers TV, der han hadde fjeset rullet inn i bandasjer («I had a little accident…») og norsk aksent.

Mogren kunne ikke avsløre så mye annet enn noen konsepttegninger på en iPad, som bekreftet at spillet var laget på Kojimas Fox Engine.

Mogren, her fra det omtalte
Keighley-intervjuet. (Foto: GTTV).

Innen den tid mistenkte de fleste at hele greia bare var et avansert PR-stunt iscenesatt av Kojima i forbindelse med avdukingen av et nytt «Metal Gear Solid»-spill. Joakim Mogrens fornavn er jo et anagram av «Kojima», mens etternavnet inneholder ordet Ogre (arbeidstittelen til «MGS V» var «Project Ogre»).

Ordene «Metal Gear Solid V» passet dessuten perfekt inn i tomrommet over tittelen «The Phantom Pain» i debuttraileren. 

Katta var allerede ute av sekken innen Hideo Kojima halvannen uke senere troppet opp på scenen under Game Developer Conference ikledd en maske, og bekreftet at han sto bak alt sammen.

Senere innrømmet Kojima at det
hele dreide seg om et PR-stunt.
(Foto: GTTV).

Kojima hevdet at dette PR-stuntet var planlagt i to år, i hovedsak for å måle reaksjonene til hans nye spillmotor Fox Engine uten forutinntatte meninger.

Noen trodde også at Joakim Mogren var dataanimert og skapt i Fox Engine, men han viste seg senere å være en virkelig person. Ifølge forholdsvis sikre kilder er han egentlig en nordmann med fornavnet Joachim, som jobber for Kojima Productions i Los Angeles.

Han ønsker angivelig å forbli anonym, så vi skal ikke avsløre noe mer om ham her – hvor fristende det enn er. 

«P.T.» - en gratis PS4-demo, og
effektivt PR-verktøy
for «Silent Hills».
2. «P.T.»

skremmer og skuffer vettet av oss

I august 2014 dukker det plutselig opp en ny demo i PlayStation-sjappa (laget av ukjente 7780s Studio), som ledet vei inn i et fotorealistisk mareritt der man blir fanget i en klaustrofobisk korridor hjemsøkt av uhyggelig jævelskap. Akkurat hvordan man kommer seg ut av dette marerittet er fortsatt åpent for debatt; men slutten ble tilsynelatende åpnet ved å utføre enkelte handlinger i riktig rekkefølge, på rett tidspunkt, for å få en deformert baby til å le. Muligens ved å rope enkelte nøkkelord inn i PlayStation-mikrofonen.

Kojima uttalte at han hadde forventet at spillerne ville bruke flere uker på å avdekke hemmelighetene i demoen, men allerede noen dager senere klarte folk å lure ut at dette var en forsmak på «Silent Hills».

Norman Reedus, best kjent
fra «The Walking Dead»-serien,
var sentral i spillplanene.
Norman Reedus, best kjent
fra «The Walking Dead»-serien,
var sentral i spillplanene.

Tilbake i 2012 skrev vi om Kojimas planer om å lage et nytt «Silent Hill»-spill, men før «P.T.» dukket opp var det ingen som ante at han skulle lage det i samarbeid med selveste Guillermo del Toro – og med Norman Reedus i hovedrollen.

Tittelen «P.T.» står for «Playable Teaser» og demoen var ment å være en selvstendig forsmak på stemningen i «Silent Hills». Resultatet var noe av det uhyggeligste vi har vært borti siden «Silent Hill 2», og et av de mest vellykkede PR-stuntene i spillhistorien. Trolig første gangen en gratis demo endte opp å med å danke ut de fleste fullprisspill, og en triumf som PressFire kåret til fjorårets «friske pust». 

Alt var for godt til å være sant. I kjølvannet av Konami-konfliktene ble «Silent Hills» selvfølgelig kansellert; noe som vil gjenstå som en av spillhistoriens største skuffelser for survival horror-entusiaster.

Guillermo del Toro, regissøren bak
«Pan's Labyrinth» og «Pacific Rim».
(Foto: Frank Robichon, Epa/Scanpix).

Konami hevder at de akter å fortsette «Silent Hill»-serien, så vi kan sikkert glede oss til et mobilspill i «Book of Memories»-still. Hurra meg rundt, og rull meg i sukker.

I mellomtiden har en kampanje for å gjenopplive «Silent Hills» samlet over 150 000 underskrifter, deriblant signaturen til selveste Guillermo del Toro.

Som en siste «fuck you» til både Kojima og kundene sine fjernet Konami «P.T.»-demoen fra PlayStation Store i slutten av april. Trolling på et så episk nivå at selv Hideo Kojima må se seg slått. Bravo, Konami. Tipper dere snart får en stor bukett blomster fra Ubisoft, som takk for at de ikke lenger er verdens mest forhatte spillkonsern.

Skal forresten bli interessant å se om Konami også har plukket bort «P.T.»-spøkelsets gjestespill i «The Phantom Pain».

«Ground Zeroes»-smakebiten
ble sluppet i fjor.
3. «»

Ground Zeroes: Selger en demo, dukker opp i en cameo!

Hvis «P.T.» var en sjenerøs gavepakke, kan man beskylde «Ground Zeros» for å være det stikk motsatte. En kort demo forkledd som en «prolog» til «The Phantom Pain»-hovedspillet, solgt til sultne fans halvannet år før hovedretten kommer.

Vår anmelder beskrev «Ground Zeroes» som «det mest poengløse innslaget på «Metal Gear Solid»-tidslinjen hittil, mens Kojima selv forsvarte seg med at det ikke er lengden som teller. (Legg inn din egen penisrelaterte morsomhet om det her, så er det overstått).

Med tanke på skøyeren Kojimas PR-spillopper kan man tolke hele denne utgivelsen som et ondskapsfullt pek på vår bekostning, men i så tilfelle et av hans mindre morsomme pek. Til gjengjeld fortsatte Kojima tradisjonen fra «Metal Gear Solid: Peace Walker», og gjorde et vittig gjestespill som en dobbeltagent man rekrutterer under et sideoppdrag i «Ground Zeroes».

Feiret jul med fansen.
Og kyllingkostymer.
(Foto: Kojima Station).

4. Chicken hat!

Første juledag i fjor stilte Hideo opp i en livestream på sin Kojima Station, der han kunne lokke med store «Metal Gear Solid»-overraskelser.

De fleste forventet at Kojima i det minste ville avsløre slippdatoen til «The Phantom Pain», men sier seg selv at han benyttet sjansen til å kødde grundig med fans som var dumme nok til å tilbringe helligdagen sammen med ham.

Kojima viet mye av tiden til å åpne julegaver, og pludrer med sin kvinnelige gjest i imponerende to timer og tre kvarter før han endelig dro frem den store overraskelsen: en kylling-hatt!

Ok, hatten har faktisk har en praktisk funksjon i «The Phantom Pain». Hvis du blir drept tilstrekkelig mange ganger i spillet kan Snake tre denne ydmykende kylling-hatten på hodet - som senker vanskelighetsgraden flere hakk, og indirekte slår fast at du er en «chicken shit».

Gøy, men etter nesten tre timers ventetid var imidlertid det ikke akkurat dette seerne hadde ventet seg. Kommentarfeltet var en smule overopphetet etterpå, med iltre fans som følte at de hadde fått julen ødelagt. Kojima gjorde lite for å roe gemyttene. Hans eneste kommentar: «Did you rike it? HAHAHAHA». Spøkefuglen.

Dette er for så vidt helt i tråd med det Kojima tidligere hadde avslørt om «The Phantom Pain», med stort fokus på pappesker og hestebæsj.

5. Hodetransplantasjoner og mistenkelige fantomsmerter

Ok, veldig usikkert om Hideo Kojima egentlig har noe med dette å gjøre, men konspirasjonsteoriene er såpass spennende at alt dette fortjener en listeplassering.

Så dette skjedde: den kontroversielle, italienske nevrokirurgen Sergio Canavero annonserte tidligere i år at han akter å utføre historiens første, menneskelige hodetransplantasjon. Planen er å transplantere hodet til den den handikappede russeren Valery Spiridonov over på en frisk donorkropp, under en operasjon kollegaer har beskrevet som «ren galskap».

NB! Saken fortsetter under videoen.

I denne filmen forklarer Sergio Canavero mer om planene sine. Han har allerede funnet en som er villig til å legge hodet sitt under kniven, og ønsker å bytte kropp.

Desto mer påfallende fordi Canavero er til forveksling lik en av figurene som dukker opp i debuttraileren til «Metal Gear Solid V: The Phantom Pain».  

Etter hvert som konspirasjonsteoretikere på verdensvebben begynte å grave litt i saken oppdaget de flere snodige sammentreff. Canavero har døpt hodetransplantasjonprosjektet sitt HEAVEN; offisielt en forkortelse som «Head Anastomosis VENture», men HEAVEN er dessuten navnet på et militært selskap i spillet.

Det er også påfallende at Canavero gjorde seg kjent for en TED-talk på Kypros, som angivelig er samme sted sykehuset i «The Phantom Pain» befinner seg. Dr. Canavero har uttalt at en av sponsorene hans var et spillfirma, og det ryktes at mannen som skal transplantere hodet sitt, Valery Spiridonov, også jobber i dataspillbransjen.

Alt dette, og mye mer har fått enkelte til å mistenke at hele hodetransplantasjonen er et stort stunt for «The Phantom Pain» – og et sentralt element i spillet.

Med tanke på hva Hideo Kojima har funnet på tidligere er ikke mistanken helt usannsynlig

Særlig siden Kojima før avdukingen av «The Phantom Pain» skrev på Twitter at: «The next project will challenge a certain type of taboo. If I mess up, I’ll probably have to leave the industry». 

Hvis vi skal dra konspirasjonsteoriene enda lengre (og det burde vi neppe gjøre) kan Konami ha fått kalde føtter da de oppdaget akkurat hva Kojima pønsket på, og gjorde en rask manøver for å forsikre at de ikke ble skadelidende hvis PR-stuntet gikk galt.

Det er imidlertid ingen tvil om at Sergio Canavero virkelig er en nevrokirurg, som har skrevet mer enn hundre forskningsrapporter (flere av dem om fantomsmerter, eller «Phantom Pain»!) og han har holdt taler på mer enn tre hundre medisinske konferanser. Så det er litt vanskelig å tro at Sergio frivillig har latt seg rekruttere til å delta i et såpass drøyt stunt, uansett hvor mye oppmerksomhet det måtte gi ham. 

Det er mer sannsynlig at Kojima har brukt Canaveros utseende til spillet, muligens uten tillatelse. Enten dét, eller så er alt sammen bare rene tilfeldigheter.

Noe som underbygges av at legen i «The Phantom Pain»-traileren etter alt å dømme er Dr. Kio Marv. En gjenganger i spillserien siden «Metal Gear 2: Solid Snake», portrettert av den britiske skuespilleren Ian Moore. Canavero har politianmeldt Konami og forbereder angivelig et søksmål, noe som for så vidt kan være en del av PR-stuntet – men selv ikke Kojima ville ha gått så langt som å forfalske en hodetransplantasjon for å skape blest om et spill. Eller…?

6. «»

Goat Simulator: Kojima Edition

Dette stuntet har ikke Kojima vært personlig involvert i, men det er unektelig i hans ånd.

Etter alt kaoset rundt Konami, og selskapets forsøk på å rense bort Hideo Kojimas navn fra alt promomateriell, gjorde de svenske utviklerne i Coffee Stain Studios sitt beste for å kompensere.

I en oppdatering til sin berømte geitesimulator plusset de på navnet til Hideo og hans Kojima Production til rulleteksten – og la til et lite ønske vi alle deler: «Silent Hills P.T. …please bring it back. Pretty Please?».

7. STOREBROR SER DEG, KOJIMA LIVES

Den siste i rekken av mystiske stunts er den kryptiske nettsiden, som for tiden bare inneholder en usynlig tekst med en klokke som tikker ned til 11. september.

Den inneholder også teksten «Kojima Lives, 1984 is coming…» og logoen til Kojima Productions, som leder til en Twitter-feed.

Forresten interessant at nettadressen ingsoc er en referanse til den totalitære ideologien i Orwells «1984», og at siden ble opprettet to dager før Konami startet sin interne «omstrukturering» (dette er forresten ikke relatert til Konamis egen 1984-kunngjøring for noen uker tilbake, en kleskolleksjon inspirert av «MGS»-universet).

Kan være laget av en fan, kan være begynnelsen på en viral-kampanje for «The Phantom Pain» – og er forhåpentligvis ikke en terrortrussel.

Svarene får vi først 11. september… eller eventuelt 22. juni, hvis

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3