Det skumleste, sterkeste og friskeste vi har spilt i år

Den beste historien, og «The Stanley Parables vandrepokal».

29. desember 2015 15:53

(PressFire.no): Vi er nå på oppløpssiden med spillkåringene våre.

Ytterligere to runder gjenstår før vi trekker i snora til smell bonbon-en nyttårsaften og avslører vår største 2014-favoritt, uansett sjanger.

Steven Spielberg skapte reaksjoner, da han under et foredrag på University of Southern California i fjor fortalte at videospillene sliter med å formidle følelser eller engasjere på samme måten film klarer.

Når du griper en spillstikke, skrus noe i hjertet av. Det blir som sport, sa Spielberg ifølge Variety.

Det er selvsagt ikke alle som er enige i en slik påstand. Til og med Steven Spielberg kan sikkert anerkjenne at historiene i spill har fått mer kjærlighet og større fokus nå enn før. Sett for eksempel fjorårets «The Last of Us» opp mot uttalelsen til Spielberg – det er nok ikke så mange som følte noe i hjertet «ble slått av» når man grep PlayStation-spaken og begynte på dette mørke og gripende overlevelsesdramaet.

Vi skal i dag kåre de beste spillhistoriene i 2014, og har i tillegg en spesialpris myntet på de mest innovative, nyskapende eller forfriskende idéene fra dette spillåret.

NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favoritter.

Beste historie:

«Valient Hearts: The Great War».

Vinner:
«Valient Hearts: The Great War» 

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:
«P.T.»
«This War of Mine»
«The Last of Us: Left Behind»
«South Park: The Stick of Truth»
«Broken Age: Part I»
«Dark Souls II»
«Drømmefall: Kapitler, bok 1»
«Kentucky Route Zero, ep. tre»
«Tales From the Borderlands»
«The Walking Dead: Sesong to»
«The Wolf Among Us»
«Bioshock Infinite: Burial at Sea, ep. to» 

Ubisoft legger snart bak seg et turbulent år – selv om de har rapportert om rekordinntekter første del av 2014. De store titlene fra denne kanten, bortsett fra «Far Cry 4» og «South Park: The Stick of Truth», famlet, hostet og harket, eller underleverte kraftig basert på forventinger.

«Assassin’s Creed Unity», med sine store tekniske problemer i ukene etter lanseringa, og «Watch Dogs»  oversolgt så hissig fra det franske spillselskapet at sluttproduktet var vanskelig å kjenne igjen, sammenliknet med løftene fra annonseringen. Bilspillet «The Crew» er bare middelmådig.

Da er det godt at Ubisoft også har gitt ut et par mindre spill i år som imponerte langt mer. I første rekke «Child of Light» og «Valient Hearts: The Great War».

Sistnevnte fikk flest stemmer i denne kategorien fra PressFire-anmelderne.

Det er kanskje fordi spillet er såpass nakent og enkelt spillmekanisk at historien får sjansen til å feste seg og engasjere? Eller, at det består av dialog strippet for gjenkjennbare ord – og dermed tvinger deg til å fange andre ledetråder, lese, lære og selv tolke litt fra denne personlige historien underveis?

«Valient Hearts» er en gripende og nedtonet historie sett fra ulike perspektiv, lagt til en krig de færreste kjenner så godt til. Blandet med historiske fakta om den første verdenskrig og noen oppdrag som spinner videre på disse, lærer du faktisk en god del også – uten at det føles som en klam, trøtt klassetime.

Det er liten bragd at Ubisoft Montpellier med spillets utgangspunkt (enkel pek og klikk-premisset, tullespråk) klarer å sette et såpass solid inntrykk etter seg. Men dét gjorde «Valient Hearts».

«This War of Mine», et av spillene som lå like bak målt i antall stemmer, gjør mye av det samme, men fra en annen krig. «The Last of Us»-utvidelsen «Left Behind», den første av to «Broken Age»-deler og finalen av «Kentucky Route Zero», var solide boblere i denne runden avstemminger.

«»

Årets friskeste pust

«P.T.»

Vinner:
«P.T.» 

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:


«Valient Hearts: The Great War»
«The Vanishing of Ethan Carter»
«This War of Mine»
«Nidhogg»
«Size DOES Matter»
«Super Time Force»
«Space Run»
«Gods Will be Watching»
«Jazzpunk»
«Framed»
«The Last of Us: Left Behind»
«Goat Simulator»
«The Last Door»
«Five Nights at Freddy’s»
«The Silent Age: Episode Two»
«Never Alone»
«Kentucky Route Zero: Episode tre»
«Velocity 2X» 

Det var mange gode nominerte her, men «P.T.» er den aller frekkeste og friskeste. I fjor vant «The Stanley Parable» denne kategorien – et spill vi definitivt opplevde som et sprekt pust.

«P.T.» skiller seg ut på mer enn én måte. Vi syns det er en verdig vinner til å ta et napp i «The Stanley Parables vandrepokal».

Under Sonys Gamescom-pressekonferanse i august fortalte europasjef i PlayStation, Jim Ryan, at det lå en liten luring og ventet i menyene på PS Store – noe som kunne spilles og testes umiddelbart. Ryan avslørte ikke hva dette dreide seg om, annet enn at det skjulte seg noe skremmende bak den kryptiske tittelen, «P.T.».

Kjapt etter GamesCom-briefen begynte spekulasjonene å hagle på nettet. Ledetrådene og sporene i slutten av denne demoen, gjorde det klart at dette dreier seg om et helt nytt «Silent Hill».

Hideo Kojima («Metal Gear Solid») og Guillermo del Toro («Pacific Rim», «Pan’s Labyrinth») står bak spillet, som foreløpig ikke har fått en dato.  

«P.T.» er altså et markedsføringsknep. En effektiv demo som vi nå vet ikke nødvendigvis vil ha noe med det ferdige spillet å gjøre, men som på egen hånd har skremt oss mer enn noe annet i år.

Du rusler ned en gang, den samme korridoren, flere runder. Små nyanser åpenbarer seg etter hvert, og graden av «nifshet» øker voldsomt.

Det er derfor vel så mye måten «Silent Hills» ble annonsert på, som er så utypisk for hvordan spillbransjen vanligvis opererer, som er grunnen til at vi syns «P.T.» er en verdig vinner.

Men det hjelper på at denne demoen i seg selv er noe av det vi har spilt i år som har etterlatt størst inntrykk – hos de av oss i PressFire som faktisk har turt å gå noen runder ned denne korridoren til Kojima og del Toro, da.

Hvordan har vi kåret de beste spillene fra 2014?

- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire fra 2014-rekka, cirka 20, til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.

- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen få kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en ekstra debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.

- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2014. Akkurat den kåringen runder vi av med, på nyttårsaften.

- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått. Du finner alle spillkåringene våre samlet her.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3