Vrakinga av «Silent Hills» er ikke nødvendigvis slutten på samarbeidet

Kojima og del Toro har planer.

27. juli 2015 14:31
Appetittvekkeren «P.T.».

(PressFire.no): Dette året har det versert flere historier om et anstrengt forhold mellom Hideo Kojima og spillselskapet han har vært tilknyttet i en årrekke, Konami.

Først begynte Konami å renske Kojimas navn fra materiell til «Metal Gear Solid V». Så ble det kjent at det lovende samarbeidet mellom ham og filmregissør Guillermo del Toro ble stanset.

Disse to arbeidet med et «Silent Hills»-spill, og visjonen de hadde til en slik skrekkopplevelse er forankret i demoen «P.T.».

Del Toro vil gjerne lage spill
med Kojima.
(Foto: Frank Robichon, Epa/Scanpix).
Del Toro vil gjerne lage spill
med Kojima.
(Foto: Frank Robichon, Epa/Scanpix).
– 

Trist

Jeg elsker å jobbe med ham. Vi har kontakt, er fortsatt venner og arbeider med å få gjort noe sammen, sier del Toro i et ferskt intervju med IGN.

Regissøren bak filmer som «Pan’s Labyrinth» og «Pacific Rim» innrømmer samtidig at han er lei seg over vrakingen av «Silent Hills». Hittil har ikke Konami forklart hvorfor de bestemte seg for å droppe dette prosjektet.

Vi befant oss i planleggingsfasen, det er trist at det ikke blir noe av.

Guillermo del Toro understreker i det samme IGN-intervjuet at et eventuelt nytt samarbeid ikke nødvendigvis betyr at de to skal arbeide for å få satt visjonen de hadde til «Silent Hills» ut i live hos en annen utgiver.

– Det kommer ikke til å bli «Silent Hills», sier han rett ut.

Konami sitter på rettighetene og har avslørt at de har fremtidige planer for serien.

Hideo Kojima, her fra et foredrag
på GDC i 2013.
(Foto: Game Developers Conference).

Ville pushe grensene

Del Toro gjentar tidligere uttalelser, servert i kjølvannet av vrakinga av «Silent Hills» og den omstridte renskingen av «P.T.» fra PlayStation Store, når det gjelder hvilken stemning og følelse duoen ønsket å skape.

 Vi pratet om å virkelig pushe grensene på de nye konsollene, og få spillet til å rote skikkelig med hodet ditt, sier del Toro.

Han trekker frem et eksempel fra «Metal Gear Solid»-historien, der Kojima tidligere har vist at grensene mellom en spilldisk du dytter inn og selve maskinvaren, fint kan viskes ut.

– Et av de virkelig flotte øyeblikkene i «Metal Gear Solid» var Psycho Mantis. Idéen om at et spill faktisk kan interagere med deg.

Minnekortet plassert i PlayStation ble her blant annet brukt for å gi fienden i «Metal Gear Solid» (1998) innsyn i andre spill du hadde brukt tid med. Og han kommenterte også dette til deg, gjennom dialogen. Spilte du for eksempel «Castlevania» i samme periode, et annet Konami-spill, minnet Psycho Mantis deg på hvor mye tid du hadde spilt dette. Minnekortet stappet inn i PlayStation-konsollen ble lest, og fant ut hva du hadde spilt.

For å slå ham i kamp måtte du bytte porten DualShock-kontrolleren var koblet til – ettersom han kunne «lese» tankene dine, og forutse ditt neste trekk.

Innoverende designtankegang fra Kojima den gangen, og noe av magien del Toro tydeligvis er frista til å forsøke å lokke fram igjen.

Mye tyder på at Kojima gir seg i Konami
etter «MGS V: The Phantom Pain».

Stempler ut etter «MGS V»?

Bråket mellom Kojima og Konami kan ha ført til at «Silent Hills»-prosjektet ble droppet. Det er en lang rekke begivenheter fra den siste tiden som antyder at Kojima er ferdig hos Konami når han har sluppet «Metal Gear Solid V: The Phantom Pain» i høst.

Hideo Kojima har ikke fortalt hva fremtidsplanene byr på.

Du kan lese mer om alt støyet, de utrolige mytene og pr-kampanjene til Kojima i denne gjennomgangen vår.

«P.T.» ble annonsert på en Sony-pressekonferanse under GamesCom i Köln i fjor. Samtidig var det mulig å hente demoen gratis fra PlayStation Store. Det ble raskt klart at denne «spillbare teaseren» i realiteten ledet opp til et nytt «Silent Hill»-spill – der «The Walking Dead»-skuespiller Norman Reedus var tiltenkt en sentral rolle.

«P.T.» ble ikke bare tatt bort fra PlayStation Store-utvalget, det er også umulig å laste ned på ny – hvis du har slettet det fra harddisken. En svært uvanlig manøver fra Konamis kant.

Norman Reedus skulle spille
en rolle i «Silent Hills».

Startet underskriftskampanje

Kojima uttalte på GamesCom i fjor at med dette spillet skulle skremme såpass at folk ville drite på seg, i ren frykt.

Da hadde allerede demoer og videoer gitt en effekt som gjorde at blant annet vi i PressFire hyllet «P.T.» som 2014s friskeste spillpust.

Etter kanselleringen tidligere denne sommeren, startet denne underskriftskampanjen der over 175 000 har tryglet om at arbeidet med «Silent Hills» gjenopptas.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3