Morgendagens storspill vender Nintendo ryggen

Wii U støttes ikke av de markedsledende spillmotorene.

31. mars 2013 19:29

(PressFire.no): Wii U har knapt nok flere hestekrefter under panseret enn de konsollene Sony og Microsoft har på markedet i dag, til tross for at den regnes som del av neste generasjon av spillmaskiner. I alle fall om man ser den i forhold til PS4 og hva man regner med å se i neste Xbox.

Likevel er det tydelig at de har villet ha et overlapp i produktene som tilbys. De har allerede satset på multiplattform-titler med Wii U-versjoner av «Call of Duty: Black Ops II», «Assassin’s Creed III» og «Mass Effect 3».

Nå ser det ut til at multiplattformspillene vender Nintendo ryggen.

I løpet av Game Developers Conference (GDC) i San Francisco denne uken har det blitt klart at Unreal Engine 4 og Frostbite 3, to av de aller viktigste spillmotorene for neste generasjons spill, ikke i utgangspunktet er laget for å støtte konsollen.

I praksis vil det si at veldig mange, veldig store titler neppe blir å finne i Wii U-hylla.

Lo av Unreal til Wii U

På en Q&A med Mark Rein, sjef for Epic Games, som står bak Unreal-motoren, spurte Kotaku rett ut om motoren fungerer sammen med Wii U.

– Hahaha, nei, svarte Rein, til latter fra salen.

­Han tok seg sammen:

– Jeg mener, beklager, det er ikke riktig svar. Vi har Unreal Engine 3 for Wii U, ikke sant? En mengde fantastiske spill kjører på Unreal Engine 3, og det er fortsatt mye som lages med motoren. Den forsvinner ikke på grunn av Unreal Engine 4.

­Han har rett i at mange gode spill kjører på motoren. Sist ute er «BioShock Infinite».

Det er mange andre eksempler: «Mass Effect»-trilogien (toppbildet), «Batman: Arkham Asylum» og «Batman: Arkham City», og «Dishonored», for å nevne noen eksempler som alle har fått oss til å trille seks øyne på terningen.

Det er ingen grunn til å forvente at det ikke skal lages like sterke spill til Unreal Engine 4. Spill som sannsynligvis ikke vil komme til Wii U.

OPPDATERING: Rein har i ettertid sagt til Engadget at det teknisk sett er mulig å porte UE4-spill til Wii U.

– Hvis noen vil lage et spill med Unreal Engine 4 til Wii U så kan de få det til. Det samme gjelder for eksempel Xbox 360. Det vil nok ikke se like fint ut som på en «ekte» nestegenerasjons konsoll, men motoren kan tilpasses en rekke plattformer, også mobil, sier han.


- Ikke noe vi prioriterer

Heller ikke Frostbite 3 er laget med tanke på å fungere med Wii U.

Det er motoren som kjører «Battlefield 4», og som kommer til å være verktøyet EA velger for flere og flere av sine spill i tiden som kommer.

Blant andre «Dragon Age III: Inquisition» og neste «Mass Effect»-spill kjører på Frostbite.

Ingen av dem er planlagt til Nintendo-konsollen.

I samtale med Eurogamer forteller «Battlefield 4»-produsent Patrick Bach at selv om de teoretisk sett kunne tilpasset Frostbite 3 til Wii U, så er det ikke noe de har villet prioritere.

­– I teorien kunne vi nok laget et Wii U-spill. Men for å få mest mulig ut av konsollen måtte vi laget et helt annet spill, på grunn av at de eksterne enhetene er helt annerledes. Vi ønsker å utnytte hver plattform til det ytterste, sier Bach.

Eurogamer undrer om det altså ikke handler om maskinkraft, men selve kontrolleren?

– Det handler om alt sammen. Vi kunne for eksempel også portet «Battlefield 4» til Vita. Men hva ville det vært for et spill? Skulle vi simpelthen skalert ned det dere har sett i «Battlefield 4»-demonstrasjonen, eller måtte vi redesignet spillet fra grunnen av?

– Det handler om hva du velger å fokusere på. Wii U er ikke en del av det vi fokuserer på akkurat nå, sier han.

Ubisoft støtter Nintento

Av de store spillselskapene er det først og fremst Ubisoft som åpenlyst støtter Nintendo-konsollen. De var tidlige ute med «Assassin's Creed III» og «Just Dance 4» til konsollen, samt den eksklusive tittelen «ZombiU».

I høst kommer de også med «Rayman: Legends», som de mener vil bidra til å selge mange Wii U-maskiner, selv om spillet likevel ikke blir eksklusivt for Nintendo.

Ubisoft France Studios-sjef Xavier Poix tror ikke Wii U er dømt nedenom og hjem, men at den snarere vil blomstre så snart folk blir vant med den måten å spille som den tilbyr, og når flere viktige spill blir lansert.

– Det kan ta tid å selge en helt ny måte å spille på. Vi kjenner til styrken til Nintendos merkevarer, og vi vet at de største systemselgerne ikke er tilgjengelige ennå, har han sagt til Games Industry.

Han tror deres satsing på konsollen vil bære frukter.

– Det er en langtidsstrategi. Vi kommer i gang veldig tidlig på det nye systemet. Når andre kommer på banen så er vi allerede i gang med prosjekt nummer to eller tre. Da er vi kjent med systemet, og kan arbeidere raskere og mer produktivt.

Unreal Engine 4 ble demonstrert på PlayStation 4 på GDC. Videoen nedenfor er en teknologi-demonstrasjon i sanntid.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3