– Den originale Xbox One-visjonen kan gjøre comeback

Men fram til jul handler det om spill, ifølge markedssjefen i Microsoft.

11. august 2014 19:30

LOS ANGELES (PressFire.no): Microsoft fikk en tøff start på den nye konsollgenerasjonen.  Visjonen de avduket i fjor falt ikke i god jord hos spillerne.

I ettertid har Microsoft snudd eller forandret det meste de fikk kritikk for. Borte er den noe abstrakte måten du skulle eie spillet på og kravet om å være koblet til nettet, snakket om den mektige nettskyen er tonet litt ned. Det samme gjelder alt pratet om tv-funksjoner og -innhold. Og Kinect, da.

Nå kan du til og med bruke Xbox One uten Kinect, og i enkelte tilfeller få bedre grafikk i samme slengen.

Kjernespillere står i fokus

Det har vært en intens snuoperasjon for giganten fra Redmond. Markedssjefen for Xbox, Jim McMullin, beskriver imidlertid perioden som en fin tid.

– Det har vært veldig mye å gjøre det siste året. Det har vært enormt gøy, og det har vært fantastisk moro. Det er fantastisk å høre på tilbakemeldingene fra fans, forteller han.

PressFire spør ham om endringene, og vi brukte ordene «skifte av fokus».

– Jeg tror du velger ordene dine rett. Jeg tenker at det handler om fokus og ikke om endring av retning. Det handler om å fokusere på kjernespillere under årets E3 og de beste eksklusive spillene denne julen, sier McMullin.

– Denne typen fokus har gitt oss kjempegode tilbakemeldinger, og det er basert på tilbakemeldingene fra kjernespillerne.

Kinect gir «premiumopplevelsen»

Xbox-markedssjefen følger i fotsporene til andre uttalelser fra Microsoft den siste tiden, der det ofte heter seg at selskapet overhodet ikke har «gitt opp» sensoren selv om den droppes fra One-startpakka, og heretter kan kjøpes separat om du heller vil dét.

– Vi ser likevel Kinect som premiumopplevelsen når det gjelder hva den kan gjøre, som biometrisk innlogging og stemmekommandoer. Vi har allerede registrert over en milliard stemmekommandoer.

– Men denne julen fokuserer vi på de eksklusive spillene som skiller oss ut, understreker McMullin.

Han påpeker at Xbox One har solgt 76 prosent mer enn Xbox 360 i de landene de har lansert, og at de har «fått ut» fem millioner Xbox One-konsoller. Samtidig er han stolt over at de har lyttet til tilbakemeldingene fra fans, og tatt grep.

– Når det kommer til lansering, tenker jeg at det er en rekke ting du må gjøre rett. Jeg mener at de engasjerte tilbakemeldingene fra kjernespillere i Norge har vært overbevisende, forteller han da vi påpeker at maskinen ikke er sluppet her i landet enda.

– Vi gleder oss voldsomt til å lansere og synes selv vi har virkelig gode eksklusive lanseringspill før denne julen.

– Vi tror at spill som «Sunset Overdrive» vil resonnere godt. «Halo: The Master Chief Collection» er fantastisk for 360-spilleren som ser etter en unnskyldning til å oppgradere.

Bredde i spillstallen

– Det er også første gangen på lenge at noen har fått sjansen til å spille «Halo 2», som jeg selv gleder meg spesielt mye til, forteller han og trekker også fram «Halo»-serien «Nightfall» til Ridley Scott som enda et lyspunkt.

McMullin mener bredden i rekken av titler vil appellere til spillerne i Norge, alt fra de store kanonene til «Ori and the Blind Forest», og at indie-satsingen ID@Xbox vil bidra i framtiden.

Microsoft insisterte også i fjor at de aldri hadde glemt de små utviklerne. Den ferske Xbox-sjefen Phil Spencer kunngjorde i fjor at målet er at hver eneste Xbox One-maskin kan brukes til å lage spill.

Dermed slipper man kostnadene ved å kjøpe inn kostbare dedikerte utviklermaskiner.  

Etter denne kunngjøringen har det vært ganske tyst rundt dette. Siden McMullin selv tar opp ID@Xbox, føles det riktig å spørre ham om en slags statusrapport. Svaret er imidlertid noe diffust.

– Phil har snakket om det offentlig, selv om vi ikke har noe mer detaljer å dele om dette nå. Det er fremdeles målet [å gjøre hver Xbox One-konsoll til en «utviklermaskin»].

– Spill er fokuset på dette årets E3, og basert på det vi viste på pressekonferansen av spillbare titler nå, føler vi oss selvsikre når det kommer til spillene vi har og hvilke eksklusive opplevelser vi har. Ikke bare våre egne, men også fra partnere – som «Call of Duty» og «FIFA Ultimate Team Legends».

Har «det nære forholdet» til EA kjølnet?

Electronic Arts glimret med sitt fravær under årets pressekonferanse, i motsetning til i fjor da det ble annonsert «et spesielt samarbeid». Var det noen spesiell grunn til at de var borte i år?

– Ikke i det hele tatt. EA vil fremdeles være en kjempestor strategisk partner. Vi vil fortsatt samarbeide om «FIFA Ultimate Team Legends», som jeg ser på som spennende.

– Jeg tenker vi har mange titler fra partnere, men vi har valgt bare å vise noen av dem. Det er mange flere der også.

Nylig ble det mulig å bruke Xbox One uten et Kinect-kamera tilkoblet. Vi spør hvordan det hele fungerer i praksis når noen spill utnytter maskinkraften som blir frigjort?

– At du kobler fra Kinect-kameraet, er helt uavhengig fra alt annet vi gjør.

– Vi har lyttet til mange spillutviklere, og har et tett forhold til dem. Vi er veldig entusiastiske når det gjelder noen av spillene de kommer med til plattformen.

– Jeg tenker at mange av de eksklusive spillene vi kommer med er fantastiske, men ting som «Fifa Ultimate Team», «Call of Duty og «Evolve» er spill vi tror kommer til å gjøre det bra på vårt system, forteller han uten å egentlig oppklare det originale spørsmålet.

I ettertid av dette intervjuet har det kommet fram at om spillene vil utnytte den frigjorte kapasiteten i maskinen, må spillet også droppe Kinect-støtten. Bungie har tatt dette valget med sitt «Destiny», som nå får høyere oppløsning ved å skrape støtten for bevegelsessensoren og kameraet. 

Hvordan skal dere holde på spillerne i framtiden?

– Fokuset er å vinne spillerne denne julen. Du har sikkert sett de fantastiske spillene vi kommer med på pressekonferansen eller på messegulvet. 

– Eksempler som «Halo: The Master Chief Collection» og «Halo 5»-beta i år.

– Vi tenker at spillene vi kommer med i år er fantastiske, men det er også en indikasjon på hvilken investering vi gjør i spillene som kommer de kommende årene.

Hva med tv-delen av den originale visjonen?

– Tv vil være en del av økosystemet, men spill er hjertet av underholdning. Vi har mange underholdningsmuligheter, noe vi har sett reflektert hos brukerne. Folk bruker den [i snitt] i fem timer hver dag hos de fem millionene som har kjøpt maskinen.

Spill, spill, spill. Og spill

Siden McMullin flere ganger har påpekt at det handler om spill nå fram mot jul, får vi inntrykk av at dette er et fokus som kan endres.

Kan den originale visjonen gjøre et comeback?

– Absolutt. Jeg tenker at den originale visjonen aldri forsvant, men at dette er denne julens fokus. Vi er fremdeles veldig tidlig i livssyklusen og ser masse muligheter for Xbox One.

– Vi holder oss til visjonen og fokuserer på spill denne julen. Det andre kommer senere.

Konsollen får offisiell norsk lansering i Norge 5. september. I forbindelse med denne ukas GamesCom-messe i Köln, åpner Microsoft pressekonferansene klokka 14 (tirsdag 12. august). Den kan du følge direkte her hos oss i PressFire. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3