Gir fra seg ansvaret for «Minecraft»

Markus Persson har opplevd suksess uten like. Nå tar han en pause - og hinter til nytt prosjekt.

3. desember 2011 15:49

(PressFire.no): Svenske Markus «Notch» Persson har opplevd suksess uten like med indie-spillet «Minecraft».

I skrivende stund er spillet kjøpt 4,2 millioner ganger, og har over sytten og en halv million registrerte brukere. Ikke verst for et spill som opprinnelig er laget og utgitt av Persson alene, før det ble så populært og lukrativt at han kunne starte studioet Mojang.

Spillet ble ikke offisielt lansert før i november i år, men en del av nøkkelen til suksessen er at det har vært til salgs for en billig penge, og ikke minst spillbart, allerede i Alpha- og Beta-stadiene.


Gir fra seg ansvaret

I går skrev Persson på bloggen sin at han gir seg som hovedutvikler av spillet.

- Fra og med i går er Jens Bergensten den nye lederen for utviklingen av «Minecraft». Han vil ha det siste ordet i alle fremtidige designspørsmål, så han blir vel på en måte sjefen min nå. Jeg har lovet ham å lystre, sier Persson.

Bergensten har vært med på utviklingen av spillet det siste året, og Persson skriver at de to er utrolig samstemte i hvor de ønsker å ta spillet.

- De gangene vi skulle være uenige, diskuterer vi det, og ender opp med noe enda bedre. Han er en fantastisk person å arbeide med, og jeg føler meg veldig trygg på å overlate ansvaret til ham, sier «Notch», som sier han skal ta seg en pause og roe ned i en periode, for så å komme sterkere tilbake.

- Jeg kommer selvfølgelig til å hjelpe til med «Minecraft». Men jeg kommer også til å starte på et nytt prosjekt, sier han.

«Minecraft» er for øvrig ett av flere nordiske, nedlastbare spill som har gjort stor suksess de siste par årene, sammen med for eksempel finske «Angry Birds» og danske «Limbo». Norge, derimot, har ikke hengt med i suksessen til våre naboland.

Rettsak og nytt spill undverveis

Mojang jobber for tiden også med fantasy-spillet «Scrolls», som er inspirert av brettspill og turbaserte samlekort som «Magic: The Gathering».

«The Elder Scrolls»-utviklerne, Bethesda og ZeniMax, valgte tidligere i år å gå til sak mot Mojang fordi de mener svenskene bryter med det patenterte merkenavnet «The Elder Scrolls». Persson foreslo å løse konflikten over en runde «Quake 3», men nå går saken rettens vei. Mojang har vunnet første runde.

«Minecraft» var opprinnelig kun til PC, men finnes nå også på mobile plattformer, og er under utvikling til Xbox 360.

Jacob Porser, som leder utviklingen av «Scrolls», har for øvrig tidligere uttalt at sjansene er gode for at det vil komme et «Minecraft 2»

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3