(PressFire.no): Til tross for i utgangspunktet gode anmeldelser og høy entusiasme rundt lanseringen, solgte «The Secret World» langt dårligere enn ventet - og norske Funcom svarte med å permittere rundt halvparten av alle sine ansatte.
Nedskjæringene skal ha hjulpet, for i et intervju med Gamesindustry.biz røper Funcom-direktør Ole Schreiner at MMO-et endelig kan skilte med grønt regnskap.
- Etter den nylige omstruktureringen tjener «The Secret World» penger, og vi forventer at det holder seg sånn i overskuelig fremtid, forteller Schreiner til nettstedet.
Spillet er nok fortsatt langt unna å ha spilt inn utviklingskostnadene, men det tjener altså mer penger enn det koster å holde vedlike for øyeblikket.
Rollespillet har gjort seg bemerket som en av de få gjenlevende utgivelsene i sjangeren med en månedsavgift, etter at «free to play»-modellen nær sagt har blitt bransjestandard.
Schreiner mener fortsatt det er plass for produkter med en tradisjonell pengestruktur.
- Jeg tror det er et marked for «free to play», abonnementsavgifter og en blanding av dem. Det beste for prosjektet ditt avhenger av hva slags spill du prøver å lage, hvor fokuset ligger og hvordan du setter det sammen, forklarer han overfor det britiske nettstedet.
Sjefen innrømmer likevel at det blir stadig mer utfordrende å holde seg til denne modellen etter hvert som stadig bedre og mer polerte «free to play»-spill dukker opp, og forklarer at de kan ta steget over om det føles naturlig etter hvert:
- Når det er sagt så har vi definitivt verktøyene til å snu «The Secret World» over til «free to play» eller en blandingsmodell om vi skulle bestemme oss for det. I «Age of Conan» gjorde vi det med betydelig suksess.
Aksjeverdien til det norske spillstudioet har stupt siden utgivelsen, fra en toppnotering på 25 kroner i mai, til under to kroner i skrivende stund.
Samtidig har det blant annet blitt kjent at Funcom permitterte sjefsdesigneren for «The Secret World», og at de ønsker å fokusere på mindre, mer kompakte spillopplevelser fremover - blant annet med et nytt Lego-MMO.
Nordmennene har likevel store planer for hovedprosjektet sitt fremover, selv om den neste utvidelsen til «The Secret World» har blitt utsatt som følge av omjusteringene.
- Å utvikle mer rettede, systemdrevne spill tillater mindre utviklingslag uten at det går på bekostning av spillets kommersielle potensial, hevder direktøren i intervjuet.
«The Secret World» er ute til Windows.