Sjefsdesigneren bak «The Secret World» måtte gå

Sammen med mesteparten av Oslo-kontoret, avslører han.

11. september 2012 09:19

(PressFire.no): Etter at det norske spilleventyret «The Secret World» ikke gikk som Funcom håpet, måtte de permittere rundt halvparten av alle sine ansatte.

Det norske selskapet skal imidlertid ha fortalt E24 at det var kun studioets arbeidskraft i utlandet som ville bli rammet.

Oslo-kontoret rammet likevel

Men nå forteller sjefsdesigneren bak «The Secret World», Martin Bruusgaard, på mikrobloggenettstedet Twitter at han også ble permittert. I tillegg skriver han at mesteparten av Oslo-kontorene måtte gå.

- Jeg tror 50 prosent var en generell Funcom-prosent. Oslo-kontorene ble rammet mye hardere, skriver han når det blir spurt om han tilhørte de 50 prosent Funcom meldte måtte gå.

Nå som Bruusgaard selv har gått ut med at han er permittert kan kommunikasjonsdirektør hos Funcom, Erling Ellingsen, bekrefte overfor PressFire.no han tilhører den prosentandelen som måtte gå. Ellingsen vil ikke gi noe antall på ansatte som ble permitterte i Oslo, men sier at det er «merkbart».

Ute av spillbransjen

Bruusgaard, som har jobbet i Funcom siden 2005, skal allerede ha fått seg en ny jobb. I tillegg til å ha vært sjefsdesigner på «The Secret World» bidro han også på deres forrige massive onlinespill, «Age of Conan».

Etter hva PressFire kjenner til skal hans nye jobb være utenfor spillbransjen. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3