- «StarCraft II» kan bli gratis

Flerspilleren åpnes om det er penger å tjene på det.

24. september 2012 10:12

(PressFire.no): De siste årene har «free to play»-forretningsmodellen endevendt sjangere som strategi- og MMO-spill. Det har gjort markedet knalltøft for utgivelser av den «gamle skolen».

Selv gigantene blir tankefulle av skiftet i tid, og «StarCraft II»-produsenten Dustin Browder har innrømmet at de snuser på å gjøre storsuksessen «gratis».

- Vi ser på «free to play» som en vei å gå med flerspillerdelen, skal Browser ha erklært under en paneldebatt på Valencia Esports Congress, melder PcGamesN.

Hva som hindrer dem?

- Vi aner ikke hvordan vi tjener penger på det, medkjente produsenten.

Urettferdig

Tidligere i år konkluderte en omfattende brukerundersøkelse med at «League of Legends» er verdens mest populære dataspill

Det actionpregede strategispillet er et av de beste eksemplene på «free to play»-suksessen, og tjener hovedsakelig penger på at spillerne kjøper estetiske oppgraderinger eller større fleksibilitet i heltearsenalet.

Spillet tilhører til gjengjeld MOBA-sjangeren, hvor man styrer én enkelt helt i kamp mot andre. «StarCraft II» handler om å komponere en hær av mange ulike enheter, noe som skal være problematisk for slik slusing.

- Selv om det er morsomt for meg å spille mot noen med tilgang til bare halvparten av enhetene, blir ikke det fornøyelig for dem, mente «StarCraft II»-sjefen.

En ny tid

Overgangen fra tradisjonelle betalingsmodeller som abonnementsavgifter og engangskjøp har blitt en bekymring for flere store spillstudio i senere år, også her i Norge.

Funcom har gitt opp gigantspill og vil fokusere på mindre opplevelser fremover, etter sviktende salg for satsingen «The Secret World». Da det ble kunngjort, trakk nordmennene blant annet frem «League of Legends» som en inspirasjon.

Også rene enspilleropplevelser skal begi seg ut i det nye terrenget.

Den klassiske strategiserien «Command & Conquer» lader opp til comeback, og skal for første gang i historien være «free to play». Etter mye om og men er det også klart at «Command & Conquer» får en enspillerdel likevel.

Så gjenstår det å se om «StarCraft II» følger etter i mikrotransaksjonsjaget. Sanntidsstrategispillet er blant verdens mest populære konkurransespill, og klør nok etter et større publikum.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3