
«Command & Conquer» får enspiller likevel
- Vi hørte høyt og tydelig at det var viktig for folk.
(PressFire.no): «Command & Conquer: Generals 2» lå an til å bli et tradisjonelt avsnitt i EAs legendariske strategispillserie, før det etter hvert ble omsmidd til en «free-to-play» spillsentral under navnet «Command & Conquer».
Det mest kontroversielle aspektet av hamskiftet var at EA og BioWare Victory gikk med planer om å kappe enspillerdelen - og gjøre opplevelsen fullstendig nettbasert.
Nå skal utgiverne ha snudd på femøringen, og åpnet mulighetene for en ren enspillerdel likevel.
- Det fine med «free to play»-modellen er at vi kan justere og tilpasse spillet etter hva vi blir fortalt, i stedet for «sorry, vi er to måneder unna utgivelsen og det blir som det er», skildrer EAs spillsjef Frank Gibeau til Polygon

- Et tveegget sverd
«Command & Conquer» er et uvanlig krumspring i «free to play»-markedet fra en storutgiver, fordi det skal ha den samme teknologien og grunnmuren som et stort butikkspill.
- Jeg skjønner at «free to play» er et digert, tveegget sverd, fordi publikum tror at det er humbug. Det er det vi forsøker å endre på, er EA-toppens appell til fans.
Strategispillet bygger på den svenskutviklede Frostbite 2-motoren, som har gitt EA-spill som «Battlefield 3» og «Need for Speed: The Run» sitt kritikerroste utseende.
Dette blir første gang EA prøver en slik forretningsmodell for storutgivelsene sine. Det gedigne MMO-et «Star Wars: The Old Republic» skal likevel gå over til denne betalingsformen i høst.
- Er den beste måten å møte markedet gjennom «free to play» eller en tradisjonell modell? Vi tenker at siden vi får den største utbredelsen med førstnevnte, kan vi utvikle den over tid, forklarer Gibeau om valget.
Blandingshistorie
«Command & Conquer» kommer i første omgang med en kampanjedel som bygger på historien fra «Command & Conquer: Generals».
Her slåss de tre fraksjonene USA, Kina og The Global Liberation Army om verdensherredømme i et samtidssenario. Med tiden skal utviklerne bygge på sentralen med flere spill og avsporinger.
Spillsjefen forteller Polygon at de kommer til å blande inn enheter fra andre deler av serien som «Red Alert»- og «Tiberium»-utgivelsene.
- Du kommer til å se noen ting som tilhengerne har spurt om i årevis. Man ser jo disse diskusjonene om at «denne stridsvogna i Red Alert er bedre enn denne stridsvogna», lokker Gibeau.
«Command & Conquer» skal utgis neste år en gang, først og fremst til Windows.