Microsoft har kjøpt «Minecraft» for 15,9 milliarder

– Det handler om å bevare min mentale helse, sier «Notch».

15. september 2014 15:42

(PressFire.no): Ryktene har versert en stund allerede. Microsoft har flørtet og gått med planer om å kjøpe studioet bak «Minecraft», Mojang AB.

I dag ble handelen bekreftet. Microsoft kjøper Mojang for svimlende 2,5 milliarder dollar (cirka 15,9 milliarder kroner).

Ingen Microsoft-eksklusiv fremtid

Det er foreløpig uklart hva hele Microsoft-strategien er med et av tidenes mest populære og innbringende spill, formelt utgitt i 2011.

Noen hint blir imidlertid lagt igjen fra dagens oppkjøp.

Målet er å fortsette å innovere og utvide på alle plattformer spillet er utgitt til, sier Xbox-sjefen Phil Spencer, og ramser opp at spillet jo er ute på alt fra mobiler, nettbrett, konkurrerende konsoller, pc-er og selvsagt også Xbox. 

– Vi tar åpenbart med oss en plan, og helt sentralt i den er å lytte på tilbakemeldingene fra spillerne og hva de ønsker å se fremover.

Se «Spillhjerte»: Donkeyboy er hekta på «Minecraft».

Bestselgeren

Phil Spencer lover i filmen du ser i videovinduet at Microsoft skal respektere spillet, og fortsette i tradisjonen «Minecraft» er kjent for.

– For tre år siden begynte vi samarbeidet. Vi annonserte på E3 det året at vi skulle gi ut spillet på Xbox 360 og visste ikke helt hva som sto foran oss, forteller Spencer.

Året etter lanserte vi og det ble det bestselgende onlinespillet noen gang for oss, på Xbox 360.

I kunngjøringen fra Microsoft i dag forteller selskapet at satsningen deres på sky- og mobilteknologi vil åpne for at «Minecraft»-spillere kan dra nytte av rikere og raskere verdener, mer kraftige utviklerverktøy og flere muligheter til å koble seg på ulike aspekter ved spillets fellesskap. 

Dyrere enn Twitch og Oculus

Det er en stor sum Microsoft nå har lagt på bordet for å kjøpe Mojang AB. 15 milliarder kroner er til sammenligning mer enn hva Facebook betalte for Oculus VR.

Det er også mer enn det dobbelte av hva Amazons oppkjøp av strømmetjenesten Twitch er verdsatt til.

– Spillindustrien kan være en tøff bransje, med suksesser og hardtarbeidende folk. Det er ikke alltid sant at det ligger mest jobb bak de største suksessene.

 Dette er definitivt et eksempel på folk som har lagt hjerte og sjel i hva «Minecraft» har blitt til, sier Xbox-sjefen om det svenske spillstudioet han nå får under sine vinger.

– 

Vi har bare ti morsomme år

I et åpenhjertig intervju med magasinet Rolling Stone tidligere i år, fortalte Markus «Notch» Persson hvordan han betraktet fremtiden til Mojang.

På det tidspunktet hadde han selv møtt veggen i arbeidet med oppfølgerspillet, «0x10c», et ambisiøst sci-fi-spill i samme ånd som klassiske «Elite». 

Han beskrev perioden som «en rar, kreativ tørke».

«Notch» fortalte samtidig Rolling Stone om en temmelig nådeløs tiårsplan for Mojang.

– Vi har bare ti morsomme år, og så, det siste året, kommer vi til å fortelle våre ansatte: hvis ikke vi tjener penger i år vil Mojang være dødt. Så dere vil kanskje begynne å lete etter nye jobber.

Mojang står også bak det digitale samlekortspillet «Scrolls» og er utgiver bak «Cobalt». Tidligere i sommer presenterte Persson, «Cliffhorse», et spill med hester i fri dressur. 

– Jeg kan ikke tro at dette på et eller annet vis endte opp med å bli mitt første offisielle spill etter «Minecraft», uttalte han for tre måneders tid siden.

– Er ingen ekte spillutvikler

– Jeg forlater Mojang, starter brevet «Notch» har lagt ut på hjemmesiden i dag.

Jeg betrakter ikke meg selv som en ekte spillutvikler. Jeg lager spill fordi jeg syns det er morsomt, fordi jeg elsker spill og programmering, men jeg lager ikke spill med baktanken at de skal bli store suksesser – og jeg prøver ikke å forandre verden.

– «Minecraft» ble åpenbart en stor suksess, og folk forteller meg at det har endret spillbransjen.

Persson innrømmer å ha sluppet taket i «Minecraft»-videreutviklingen for lenge siden. Han fant de rette personene til å drive videre, mener han. Selv valgte han å bli litt i kulissene.

Jens Bergensten, designansvarlig for «Minecraft», har i dag bekreftet at han blir værende i Mojang og fortsetter jobben.

– 

Handler om å bevare min mentale helse

Jeg var ikke sikker på hvordan jeg passet inn i Mojang, der folk faktisk gjorde en jobb. Men folk fortalte jeg var viktig for hele kulturen, så jeg ble værende, skriver Markus Persson på bloggen.

Persson beskriver et slags vendepunkt, et par uker tilbake, da han oppdaget at «internett eksploderte» og hatet ble rettet mot «Minecraft»-skaperen.

Senere så jeg denne «This is Phil Fish»-filmen på YouTube og begynte å innse at jeg ikke har det forholdet til mine fans jeg trodde. Jeg har blitt et symbol. Jeg vil ikke være et symbol, ansvarlig for noe stort jeg ikke forstår – noe jeg ikke ønsker å jobbe med, men som stadig vender tilbake til meg.

– Jeg er bare en nerdete programmerer og en som liker å lufte meningene på Twitter, skriver Persson.

Nå skal han jobbe med å lage netteksperimenter, som han kaller det.

Hvis jeg ved et uhell lager noe som tiltrekker seg popularitet, kommer jeg trolig til å forlate prosjektet umiddelbart. 

Om handelen med Microsoft og avskjeden med Mojang, sier Persson avslutningsvis:

– Det handler ikke om pengene, men om å bevare min mentale helse.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3