Vi har spilt «Star Wars: The Force Unleashed II»

LucasArts frister med en dramatisk oppfølger.

12. august 2010 18:00

LONDON (PressFire.no): Det første «Force Unleashed» fra 2008 introduserte en ny figur til StarWars-universet: Starkiller, også kjent som Galen Marek. Jobben som Darth Vaders hemmelige lærling innebar at han måtte jakte ned og drepe den siste gjenlevende Jedi-ridderen. Men Starkiller trosser sin onde læremester – og uavhengig av hvilken av to potensielle konklusjoner du fikk i historien, kan vi røpe at det ikke ender så bra for Starkiller i det første spillet. 

Ondt mot godt, intergalaktiske floker, en liten dose kjærlighet og bigger than life-omgivelser i en galakse langt, langt unna er du garantert – også i oppfølgeren. Det lovte LucasArts da vi møtte utviklerne i London. PressFire fikk også anledning til å prøve en drøy halvtime av spillet som kommer senere i høst.

Cameron Suey, produsent bak spillet, starter en presentasjon som skal sette oss i riktig stemning, og samtidig forberede oss før vi senere får prøve et segment av spillet. Det første spillet har solgt over 7 millioner eksemplarer, noe som gjør «The Force Unleashed» til det raskest selgende Star Wars-spillet gjennom tidene. I tillegg ble historien i spillet prisvinnende. Power point-presentasjonen til Cameron Suey fortsetter med å fokusere på at 80 % av de originale utviklerne fortsatte å jobbe med denne oppfølgeren.

Det betyr at vi har masse kunnskap og verktøy, som gjør at vi har klart å lage et enda bedre spill i «The Force Unleashed II», hevder Suey.

LucasArts og utgiver Activision er utvilsomt selvsikre og stolte over å ha klart å etablere et eget og engasjerende univers lagt til den omfattende Star Wars-mytologien. En merkevare som huser drøssevis av spill (ikke alle er like imponerende, for øvrig), tegneserier, bøker, LEGO-figurer, matbokser, pysjamaser – og selvsagt: To filmtrilogier signert skaperen selv, George Lucas.

La oss hoppe litt i tid og rom, det er tross alt Star Wars-universet i befinner oss i. På E3-spillmessen i Los Angeles annonserte Microsoft stolt deres samarbeid med LucasArts i form av et helt nytt Star Wars-spill som støtter deres kommende kamerakontroller, Kinect. Her skal du få kjenne Kraften i fingertuppene. Men når det gjelder «The Force Unleashed II», har ikke utviklerne noe å meddele om støtte til Kinect eller Sonys Move-kontrollere. I hvert fall ikke nå.

- Vi er fullstendig klar over at det finnes noe som heter Move og Kinect. Utover det har vi ingen ting å fortelle på nåværende tidspunk, smiler LucasArts-representantene vi snakket med.

EKSPLOSIV ÅPNING I OPPFØLGEREN

Det er noe ubetalelig over det å få muligheten til å boltre seg i en fokusert historie med enorme superkrefter. «The Force Unleashed» belønnet deg med erfaringspoeng som utvider superkreftene. I tillegg klarte LucasArts å lage en interessant historie som finner sted mellom de to filmtrilogiene. Og det å plukke ikoniske karakterer, miljøer vi kjenner fra filmene og sette deg opp mot selveste Darth Vader, er et fantastisk utgangspunkt for spillutviklere.

Etter å ha spilt gjennom en halvtime av oppfølgeren, er det klart at du kan forvente mye av det samme som sist gang.

Grafikken har fått et løft, og evnene til Starkiller har et bredere register. Det mest iøyenfallende er at han nå opererer med to lyssverd, ikke bare ett, og han har i tillegg et par nye superkrefter – blant annet kan du drive Stormtroopers til vanvidd bare ved hjelp av tankenes kraft.

Dette har ulikt utfall, basert på hvilke fiender du møter. Enten kan du bruke mind tricks mot en fiende, som deretter snur seg mot sine kamerater og begynner å kjempe på lag med deg. Andre ganger kan du se en Stormtrooper ta seg til hodet som om han har universets strengeste skallebank, for deretter å kaste seg ut av vinduet og styrte ned mot bakken til den visse død.

Den spillbare demoen starter med at Starkiller slenger seg ut fra en høy avsats. På veien ned må du skyte, dukke og parere laserstrålene fra TIE Fighters og andre trusler. Sekvensen sørger definitivt for å drive opp adrenalinet. Åstedet for den dramatiske introduksjonen er planeten Kamino, der Vader har forsøkt å klone den originale Starkiller. Den fartsfulle lufteturen er et resultat av at Starkiller versjon 2.0 har bestemt seg for å rømme fra Vaders fangenskap.

- Denne klonen forteller Vader at han har minner, at han forstår og kan huske en skogbrann. Han husker en gammel Jedi-general, og han hører en kvinnestemme når han prøver å sove. Vader svarer at dette er sideeffekter etter kloningen som vil forsvinne med tiden.

- Gjør de ikke det, kommer Starkiller til å bli en «gærning» – og dermed være ubrukelig for Vader, forteller Cameron Suey, som tilrettelegger noe av handlingen i oppfølgeren for oss.

Fluktsekvensen som følger, fungerer også som opplæring i kontrollerne og hvordan du kan lære deg Jedi-triksene som virkelig kommer til sin rett de påfølgende minuttene. Du husker alt det grunnleggende fra det første spillet: Løft en kasse, sleng den på et aggregat for å oppheve et skjold som står mellom deg og et par Stormtroopers, eller noen av de mer hissige angrepskombinasjonene.

Målet med det første nivået i spillet er å rømme fra Kamino i en starfighter, men før du kommer så langt er du nødt til å nedsable dusinvis av fiender – og du møter også en miniboss med skjold. Her dukker knappesekvensene fra det første spillet opp igjen. Din jobb blir å unngå isskyene den spyr ut inntil du har fått satt inn en angrepskombinasjon, og kan avslutte det hele med en såkalt quick time event. Du er også nødt til å ommøblere selve omgivelsene ved å bruke The Force, litt som å lage deg en trapp for å traversere terrenget.

DEN MØRKE ANDREAKTEN

Det er ingen tvil om at «The Force Unleashed II» blir mørkere. For selv om gameplayet er veldig likt forgjengeren, er det lagt stor vekt på historien også denne gang, og historien her representerer på mange måter den mørke andreakten som man finner i de fleste trilogier. Flere av LucasArts-utviklerne som vi snakket med i London blunker hemmelighetsfullt og forskutterer en historie som kommer til å sjokkere Star Wars-fansen.

-  Jeg kan ikke tro at vi fikk lov til å skrive den slutten i spillet som vi gjorde, sier David Collins, som er voice director. Han frister med at de virkelig har tøyd strikken denne gang og at historien kommer til å overraske.

Og da er det egentlig helt naturlig å spørre Collins hvor mye frihet spillskaperne egentlig har, når de tross alt lefler med arvesølvet til selveste George Lucas?

Dere kan jo potensielt dra hele Star Wars-merkenavnet i søla om dere bommer?

- Vi er i virkeligheten beskyttet mot å risikere noe slikt. Det er åpenbart slik at for å komme opp med én god idé, er du nødt til å våge å slenge noen dårlige idéer ut i lufta. Det fungerer slik i Lucas Films at George Lucas har en egen lisensavdeling, som på en måte er hans høyre hånd og skal sørge for at integriteten til merkevaren blir bevart, forteller David Collins.

- Samtidig med det oppfordrer man oss i LucasArts til å prøve å pushe grensene, for Star Wars-universet trenger det. Det trenger å være friskt! Folk må se ting fra Star Wars som de ikke har sett før, det er helt essensielt i denne underholdningsmerkevaren. Så vi jobber med George Lucas hver uke, noen ganger hver dag. Vi er alle i samme bygning og i samme selskap, noe som åpenbart er en stor fordel.

- Dessuten er det såpass mange hardcore-fans av Star Wars i staben vår, noe som gjør det vanskelig for oss å drive ut av kurs.

Når det gjelder de nye kreftene du kan bruke i din kamp mot de onde i Star Wars-universet, sier David Collins at alt det du kjenner fra det første spillet er med. Det betyr at du kan gjøre deg fortjent til oppgraderinger, og du kan se frem mot å prøve noen av de helt nye kreftene. Blant dem Force Fury.

Force Fury legger til et helt nytt strategisk element til spillet. Det er mer enn ytterligere en superkraft, det er en kombinasjon av alle de eksisterende. Det strategiske elementet består blant annet av at du må bestemme deg for når du vil bruke Force Fury, for du må samle opp nok krefter før du kan bruke den.

Når du slipper helvete løs, kan du bruke lyssablene til å feie store områder for fiender. Du kan til og med gripe tak i store gjenstander som en Walker eller TIE Fighter. Kreftene dine, angrepskombinasjonene og fiendene er mer varierte og hissigere enn i det første «Force Unleashed». Slik det skal være i en oppfølger, altså.

EN HJELPENDE HÅND FRA YODA

Vi har allerede skrevet om at Boba Fett får en rolle i historiedelen. Fansen har mast på LucasArts for å få han med i oppfølgeren. Det samme gjelder Yoda, som også dukker opp i det nye spillet. Ingen av disse kjente Star Wars-figurene blir spillbare. Det ville kludret til tidslinjen for resten av sagaen, men de vil få viktige oppdrag i historien, blir vi fortalt.

I en liten filmsekvens, som produsent Cameron Suey viser oss, får vi se Yoda fungere som en slags rådgiver overfor Starkiller 2.0. Etter å ha rømt fra Vader og planeten Kamino, blir det å finne Juno Eclipse (Starkillers love interest) en av drivkreftene til spillets hovedperson. Han har noen minner om henne og har drømmer om at hun trenger hjelp.

Det er her både Yoda og Boba Fett kommer inn i bildet. Vader hyrer dusørjegeren for å finne Juno og dermed bruke henne som agn for å ta Starkiller, og da kommer Boba Fetts ekspertise til sin rett. Yoda kommer som vanlig med gode råd, og har noen visdomsord som han serverer Starkiller.

Hodene ruller når du bruker lyssverdene mot en Stormtrooper, og spillet har definitivt en mørkere, mer voksen tone – vi aner konturene av at kloningen av Starkiller har enda slemmere sideeffekter enn det utviklerne ville fortelle oss om. Lykkes LucasArts med å finpolere spillet til en standard vi forventer og samtidig innfrir løftene om en oppsiktsvekkende historie, kan «The Force Unleashed II» bli akkurat den oppfølgeren som 7 millioner kjøpere av det første spillet har håpet på.

Starkillers jakt etter sin store kjærlighet, rasende rundt i galaksen med Boba Fett og Darth Vader i hælene, høres ut som en akkurat passe grandios ramme for «The Force Unleashed II». Med en underliggende konflikt i Starkiller – som er klonet og har alvorlige hull i hukommelsen – ligger det også til rette for drama på et mer menneskelig plan.

Og sist men ikke minst: Du får oppleve hvordan det er å styre en TIE Fighter i «The Force Unleashed II»!

«Star Wars: The Force Unleashed II» slippes 29. oktober til PS3, Xbox 360, PC, i tillegg til at det utvikles egne versjoner til Nintendo DS og Wii.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3