EA Canada, utviklerne som står bak Skate-serien, har jobbet med et nytt SSX-spill i to år. Det hevder en kilde som den respekterte spillbloggen Kotaku har snakket med. Det er ikke det eneste ryktet som har florert rundt denne spillmerkevaren, men kanskje det mest troverdige.
Det foreløpig siste SSX-spillet, kalt «SSX Blur», ble sluppet til Nintendo Wii i 2007. Etter den tid har flere utviklere, blant annet Criterion («Need for Speed: Hot Pursuit»/«Burnout Paradise») vært koblet til et nytt SSX.
Kilden til Kotaku sier videre at det nye spillet «vil ta serien tilbake til røttene», og være utstyrt kontroller som minner om de du finner i Skate-spillene. Det vil si at du på høyre analogstikke kan utføre triksene på relativt intuitivt vis.
Natt til søndag norsk tid, går Spike TVs Video Game Awards av stabelen. Et prisutdelingsshow som har for vane å by på en rekke annonseringer av nye spill.
Selvsagt går spekulasjonene i retning av at også et nytt SSX formelt sett blir avslørt den 11. desember, i likhet med at BioWare skal presentere sitt nye, «Battlefield 3» visstnok skal bli avslørt på ordentlig vis og Guillermo del Toro skal avduke sitt ambisiøse spillprosjekt.
Enkelte mener også at vi kan få nyheter om «Uncharted 3» under denne prisutdelingen.
Tidligere i år sikret EA seg en rekke domenenavn myntet på SSX, noe som ble oppdaget av Superannuation (via Scrawl). Domenene kan samtidig ha avslørt hva navnet på dette nye spillet blir.
Blant de fem nettsidene som Electronic Arts sikret seg i november finner vi DeadlyDescents.com, DeadlyDescent.com og SSXFirstDescent.
Kotaku skriver videre at EA i sommer utførte en rekke spørreundersøkelser i sammenheng med sin snøbrettspillserie og veien videre. Det er i denne sammenheng at bildet du ser i denne artikkelen ble brukt, som et eksempel på retningen et nytt SSX kan komme til å ta.
EA beskrev i denne fokusgruppetestingen spillet som «en intens kamp mot kreftene som oppstår når du kjører snøbrett i de mest spektakulære og øde fjellene på jorden». Dessuten vil spillopplevelsen inkludere «utfordringer der du må unngå, kjøre fra og ri på toppen av massive snøras». Det ble også nevnt at du skal få bryne deg på fallende kampesteiner, vind i orkan styrke - og plutselig får servert bresprekker som åpner seg foran deg.
Det ble samtidig antydet at spillet kan komme til å inneholde base-hopping, skyboarding, para-skiing, isklatring og at du kunne ta del i helikopter-dropp.
I sommer, like etter at E3-spillmessen i Los Angeles hadde gått av stabelen uten at vi fikk servert nyheter om et nytt SSX, uttalte EA Sports-sjef at et sjette spill i denne serien burde basere seg på «SSX Tricky» som kom i 2001, den andre SSX-utgivelsen.
Her var det lagt stort fokus på luftige triks.
- Alle snakker om «Tricky». Jeg tror vi måtte ha sett på hvordan vi skulle tilbakeført SSX sin snøbrettmekanikk og gjort den relevant. Det har gått mange år, noen har jo aldri spilt et SSX-spill, sa Moore til Eurogamer i sommer.
Det var etter det tredje SSX-spillet at EA begynte å rote med suksessformelen og eksperimentere vel mye. «SSX 3» blir av mange sett på som det kanskje beste spillet i serien til nå, og fikk gjennomgående bedre karakterer fra kritikerne.
EA har så langt ikke kommentert ryktene om et nytt SSX. Spike TV Video Game Awards går forresten av stabelen 11. desember. Kanskje får vi servert den første dosen offisiell informasjon da?
Se video fra 2001-spillet «SSX Tricky»: