Kommentar: Neglebiting for e-sporten «Counter-Strike» de neste ukene

Hva betyr det at «CS:GO» får en ny versjon?

6. mars 2023 12:32

KOMMENTAR (PressFire.no): Internasjonal og norsk e-sport står ovenfor en aldri så liten shake-up i tiden fremover.

«Counter-Strike Global Offensive», en av de største e-sportene i Europa og den klart største her i Norge, skal få det som tilsynelatende er en oppfølger.

Ryktene har svirret lenge om at spillet skulle bli oppdatert med en ny og bedre spillmotor under panseret, men det kan nå virke som om Valve skritter enda noen hakk frem.

For ikke bare har Nvidia oppdatert driverne sine til å støtte et mystisk «Counter-Strike 2» – industriveteranjournalist Richard Lewis mener å ha kilder på at spillet er rett rundt hjørnet.

Da Valve oppå det hele har oppdatert sine kanaler i sosiale medier med nye logoer så har stemningen blitt rimelig elektrisk blant fansen. Folk er gira på å se hva som kommer.

Men hva betyr egentlig dette? Hvordan vil det hele skje?

Svaret er at vi ikke vet – men overgangen kan skje på et par forskjellige måter, med potensielt store konsekvenser for e-sporten som «CS» er.

Ikke store endringene da «Dota» gikk over i 2015.

Blir det «Dota»-modellen?

Valves spill har siden «Half-Life 2» i 2004 kjørt på en egenutviklet spillmotor kalt Source Engine. En spillmotor er det som driver alt et spill gjør, fra kalkulering av fysikk til håndtering av lys og shadere.

Slik teknologi blir avleggs etter hvert som nye teknikker og nye standarder settes, og i 2015 var det dags for Source 2 – som er blitt videreutviklet helt fram til i dag.

«Dota 2» ble det første spillet som skulle over på den nye motoren, og måten dette skjedde på er at Valve lagde en helt ny versjon av spillet som var funksjonelt likt den «vanlige» versjonen.

Denne ble så testet i parallell, inntil pussingen og gnikkingen gjorde at den nye hadde alt som den gamle hadde. Deretter ble den gamle pensjonert og alle flyttet over på den nye – hvor utviklingen kunne fortsette med mer moderne muligheter.

I teorien fikk «Dota 2» en ny versjon. I praksis var det for de fleste bare en oppdatering til spillet og lite endret seg.

Dette er Alternativ 1 for hvordan Valve håndterer overgangen fra gamle «CS:GO» til det nye «Counter-Strike 2».

Alternativ 2 …vel, det alternativet bør få den etablerte e-sporten til å sitte og bite negler.

Eller blir det en arvtaker?

For om Valve har bestemt seg for at dette er en fullverdig oppfølger, som jo navnet kan være en indikator på, så kan det være at de nå setter strek over dagens utgave av «CS:GO».

Dette er noe undertegnede har snakket om lenge – til det kjedsommelige vil noen kanskje si – men nå er vi altså her. Ishockey blir ikke avleggs fordi noen lager Ishockey 2.

Men e-sporter kan det. For hva skjer med «CS:GO» om «Counter-Strike 2» er et annerledes nok spill når det kommer ut?

Endringene trenger ikke være store – hvordan vil utøverne reagere om det spilles bare litt annerledes.

«CS Source»

Vi har vært her før, med den samme serien:

Da Valve skulle gå fra originalen «CS 1.6» og over til «CS Source» i 2004 ble det en aldri så liten katastrofe for e-sporten.

Det nye spillet det så ut som «CS» (bare bedre). Det hørtes ut som «CS» (bare bedre). Det hadde i bunn og grunn akkurat de samme mekanikkene som «CS».

Men det føltes ikke ut som «CS». Gameplayet, selve spillbarheten, var endret.

De som bare spilte for gøy syntes «CS Source» var gøy (og spillertallene var høye), men lanseringen splittet e-sportbasen «CS 1.6» hadde opparbeidet i fem-seks år. Noen tviholdt på det gamle, mens andre slukøret følte de måtte gå over til å spille «CS Source».

Ikke fordi «Source» var et bedre spill, de fleste var enige om at det var det ikke, men fordi Valve selv flyttet alt av penger og prestisje over på det nye – og presset turneringsansvarlige til å gjøre det samme.

«CS 1.6» ble liggende brakk tilbake, og «CS» ble som e-sport ganske ubetydelig.

Det skulle gå åtte år før Valve rettet opp i feilen, det «CS:GO» etter hvert ble en yndling.

La oss ikke glemme da «Source» hadde dynamisk prising på våpen, der prisen gikk opp og ned for hver uke. Grøss.

Store endringer betyr stor usikkerhet

Det er nesten umulig å se for seg at samtlige spillere blir enige om at det neste spillet er helt fantastisk fra første sekund.

Derfor er det så viktig hvilket alternativ «Counter-Strike 2» faller inn under.

Er det alternativ 1 så er det ikke noe stort problem. Vi får ny grafikk, det blir lettere for utviklerne å lage nytt innhold, og alt er egentlig fryd og gammen. Er det alternativ 2 med drastiske grep fra Valve betyr det mye for de som er involvert i e-sporten.

For hvem kommer da til å tviholde på «CS:GO», og vil Valve i det hele tatt la den versjonen få fortsette?

Getting Started on Overwatch 2: Tips from the Pros - Xbox Wire
«Overwatch 2» gikk fra seks til fem spillere – vil «CS 2» ta slike drastiske grep?

For klubbene og spillerne vil en endring i hvordan spillet kunne bety at ting må læres på nytt. Det en spiller var flink i, trenger ikke være relevant i en ny versjon av spillet.

En stjernespiller kan ramle helt ut.

For arrangører vil Valves planer bli toneangivende. Må de kjøre to turneringer samtidig i hvert spill? Vil Valve insistere på å stanse turneringer i «CS:GO» fremover?

Eller, om vi virkelig skal se på worst case, vil Valve ape etter Riot Games og låse «CS» til en franchise-løsning hvor lag må kjøpe seg plasser i en proff-liga, hvor Valve skal mikrostyre alle aspekter.

I stor grad har de gjort det med «Dota 2» allerede, selv om illusjonen av at «hvem som helst» kan arrangere noe i det spillet fortsatt består.

Og husk at «CS:GO» som e-sport er rimelig dødt i Nord-Amerika, hvor Valve holder til.

Kanskje de ser på franchise-løsningen som en måte å revitalisere spillet der på? Det kan få utslag for den europeiske grasrot-modellen vi alle liker så godt.

Counter-Strike 2: Everything we know about 'CSGO 2', rumored sequel, Source 2 engine, more - Dexerto
Én ting kan vi være sikker på – skins blir med i en ny versjon.

En utvikler på shaky grunn

Det hjelper ikke at Valve har litt dårlig flyt for tiden. De har dummet seg kraftig ut med så godt som alle sine siste utgivelser.

Selskapet er etter hvert blitt beryktet for sin ekstremt flate interne struktur som lar utviklerne hoppe mellom prosjekter på eget initiativ.

Jeg har selv snakket med utviklere i Valve som forteller om praksisen med å bare tusle over til et nytt team og si at de har lyst til å jobbe der, med det resultat av at det de jobbet med tidligere bare forlates.

Vi så det med «Artifact», kortspillet som skulle utfordre «Hearthstone», som ble siklet ut på markedet og dalte til tosifret antall spillere på bare noen måneder fordi spillet aldri fikk noen oppdateringer og hadde en forretningsmodell ingen likte – og som så ble gitt helt opp.

Valve cancels Artifact 2.0, makes existing versions free - Polygon
«Artifact» skulle kjempe mot «Hearthstone».

Vi så det med «Dota Underlords», som bare visnet hen etter en pangstart fordi ingen jobbet på det mer.

Underveis har Valve blitt kjent for å nesten ikke kommunisere hva det er de planlegger, og for å utsette og utsette oppdateringer. «Valve time» er for lengst en meme.

Da Valve kjøpte «Firewatch»-studioet, som jobbet på et spennende nytt spill kalt «In the Valley of Gods», fant utviklerne der plutselig ut at de hadde muligheten til å kunne jobbe på et nytt «Half-Life»-spill. Selvfølgelig valgte de det i stedet – og «In the Valley of Gods» er nå lagt på is.

Selv Valves største spill, «Dota 2» og «CS:GO», går lenge uten oppdateringer fordi utviklerne der pusler med noe annet – fokus ligger i stor grad på å oppdatere andre spillmoduser som ikke har noe med e-sport å gjøre (og kosmetiske ting de tjener penger på, da).

For ikke å snakke om at «Dota 2» som e-sport sliter litt for tiden: Valve gidder nesten ikke å gjøre en innsats mer – både major-turneringer og The International har blitt solgt ut til bettingselskaper og lavestbydende turneringsorganisasjoner.

Free Greyscale Photography of Woman Wearing Long-sleeved Top Stock Photo
Bilde: Alle som jobber med «CS» de neste ukene.

Hold pusten!

Så kan vi stole på at e-sporten «Counter-Strike 2» blir støttet de neste ti årene dersom Valve heller ønsker at spillet bare skal være en pengemaskin via skins og battlepasses for free-to-play-publikummet?

Sånn med hånda på hjertet?

Hmm. Kanskje?

Faktum er at lanseringen av et nytt spill i en etablert e-sportsfære betyr kaos. Det river opp fundamentet i det håp om at det nye fungerer bedre.

«CS:GO» har vært bautaen som ikke har rikket seg veldig her i Europa, selv ikke da e-sporten bortimot forsvant i Nord-Amerika. Mye fordi spillet er godt plantet i grasrota, en modell som er langt mer bærekraftig.

Samtidig har vi sett spillertallene skyte til værs og seertallene stige. «CS» har aldri vært mer populært enn nå. Og nå kan det potensielt bli enda bedre. Eller verre. Hvem vet?

For de som spiller spillet for moro er endringer bare gøy og spennende.

For de som faktisk jobber med det er det bare å holde pusten de neste ukene.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3