Kinesisk lovforslag struper rovdrift i spillbransjen

Kinesisk lovforslag struper rovdrift i spillbransjen

Forbud mot loot boxer, innloggingsbonuser, auksjoner og virtuell valuta.

(PressFire.no): Kina planlegger å innføre strenge regler for innhold i dataspill som omhandler gamblinglignende mekanikker og andre «predatory monetization»-aspekter (pengegenererende rovdrift i spill).

Et nytt lovforslag kalt «Tiltak for administrasjon av nettspill» er ute til høring, med frist for innspill 22. januar 2024.

Lovforslaget inkluderer blant annet følgende:

  • Forbud mot at spill kan gi belønninger for at folk logger inn hver dag.
  • Forbud mot at spill gir belønninger for å kjøpe virtuelle gjenstander flere ganger.
  • Forbud mot belønning for førstegangskjøp.
  • Forbud mot auksjoner av virtuelle gjenstander.
  • Forbud mot tilfeldige trekninger (loot boxer og gatcha) for mindreårige.
  • Forbud mot kjøp av virtuell valuta for mindreårige.
  • Mindreårige kan ikke belønnes under direktesendinger av spill (f.eks. Twitch-rewards)
  • Utviklere må innføre tak for kjøp i spillene sine og varsle spillerne om de bruker for mye penger.
  • Det må ikke være mulig å veksle virtuelle myntenheter i ekte valuta.
  • Forbud mot anonyme transaksjoner (for eksempel ved kjøp med kryptovaluta).

I tillegg inkluderer lovforslaget regler som gjør at foreldre må sette seg inn i spillene barna spiller og å sørge for at de ikke begir seg ut på illegal adferd der.

Foreldre må følge mer med. (Oversettelse: DeepL)

Ikke uventet har disse reglene, som først og fremst rammer inntjeningsmodellene til spillselskaper i landet, skapt reaksjoner.

Kinas største spillselskap Tencent gikk ned 12,3 prosent på børsen dagen etter lovforslaget ble lagt fram, mens Netease stupte 25 prosent.

Bare i disse to selskapene ble verdier for mer enn 80 milliarder dollar (815 milliarder kroner) barbert vekk på én dag.

I etterkant har kinesiske myndigheter sagt at de ser an situasjonen og tar til seg alle tilbakemeldinger.

De nye lovene kommer etter flere år med strengere og strengere regler for spilling i Kina.

I 2018 stengte spillet for alle nylanseringer av spill i påvente av nye lover. Først et år etter åpnet landet opp igjen, men i 2021 ble det satt strenge regler for hvor mye barn under 18 år fikk spille. Senere samme år ble det forbudt for barn under 16 år å strømme spilling, mens det i 2022 ble bestemt at ingen under 18 får lov til å se på strømming etter klokka 22.

Til tross for disse tiltakene økte omsetningen i den kinesiske spillbransjen med 13 prosent i 2023 kontra 2022.