«Heavy Rain»-skaperne med to nye prosjekter

- Vi vil fortsette å ta store sjanser, lover Quantic Dream-sjef David Cage.

13. juli 2010 13:53

«Heavy Rain» vil definitivt stå igjen som ett av 2010s mest særegne, interessant – og potensielt også beste spill. Det mørke PlayStation 3-mysteriet visker ut grensene mellom film- og spillmediet på en måte få om noen har klart før. David Cage har tidligere lagd «Fahrenheit», et spill som bærer likhetstrekk med «Heavy Rain», og hans Quantic Dream vil definitivt fortsette denne trenden.

I et intervju med Examiner sier Cage at studioet hans ikke bare jobber med ett, men to nye prosjekter – og han lover at det franske spillstudioet vil fortsette å tøye strikken og innovere.

-  Vi jobber for tiden med to veldig ulike prosjekter. Ofte, etter et langvarig og utfordrende prosjekt som «Heavy Rain», er det vanskelig for et team å bli opprømte over en ny idé igjen. Det er absolutt ikke tilfellet med Quantic Dream for øyeblikket – hvor hele gjengen virker å være entusiastiske over mulighetene som ligger i andre prosjekter.

MER RISIKO, TAKK

Den ambisiøse spillskaperen understreker at «Heavy Rain» har gitt blod på tann, men at det overhodet ikke frister å gå videre med å lage et spill som innebærer mindre risiko enn dette PS3-eksklusive spillet. På E3 ble det kjent at Quantic Dream for tiden jobber med å lage en nyversjon av dette spillet som skal støtte de kommende Move-kontrollerne til Sony. «Heavy Rain: Move Edition» tillater deg å spille med de Wii-lignende kontrollerne som rulles ut til PlayStation 3 i midten av september.

Samtidig ble det kjent at dette arbeidet med «Move Edition» innebærer at de nedlastbare utvidelsene som ble forespeilet oss ved lanseringen av «Heavy Rain» er skrapet.

- Etter «Heavy Rain» har vi vunnet kredibilitet når det gjelder å eksperimentere med et nytt merkenavn og nye konsepter. Vi kommer til å bruke denne kredibiliteten til å fortsette å ta risker, gi oss selv interessante utfordringer og prøve å finne opp nye måter å spille på, fortsetter han.

David Cage røper ikke noe om hva spillstudioet hans jobber med for tiden, men det har blitt spekulert i at et prosjekt med arbeidstittelen «Horizon» kunne være hovedfokuset deres for tiden, helt til Cage i begynnelsen av juli avfeide spekulasjonene om dette science-fiction-eventyret med å kalle disse opplysningene for oppsinn.

-  Men om det virkelig finnes et slikt manuskript, høres det imidlertid ut som en god idé, kommenterte han overfor Eurogamer.

Samtidig understreker han i dette intervjuet fra begynnelsen av måneden at «alle» forventer at Quantic Dream skal melke suksessen med «Heavy Rain» og lage en oppfølger. I stedet sier Cage at fokuset nå er på å utvikle ny teknologi og nye måter å spille på.

 

«Heavy Rain» ble sluppet til PlayStation 3 den 24. februar. Move-utgaven av spillet er ventet i løpet av høsten, etter at Sony lanserer de nye kontrollerne sine i midten av september.

Se trailer som presenterer «Heavy Rain: Move Edition»:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3