Electronic Arts-sjef John Riccitiello er begrenset optimist på vegne av den nye spillbevegelsen, som startet for fullt gjennom lanseringen av Nintendo Wii-konsollen som kom ut på tampen av 2006.
I 2010 fulgte Microsoft og Sony opp med sitt nye konsolltilbehør, henholdsvis Kinect og Move. Mange spillutviklere og utgivere har stor tro på at vi fremover vil spille stadig mer uten de tradisjonelle håndkontrollerne, med analogstikker og knappetrykk, og i stedet vil benytte oss av bevegelse foran TV-skjermen.
Men Riccitiello er altså ikke overbevist. Han mener spilling med Wii, Move eller Kinect er begrenset til spesifikke sjangre, og tror ikke at et Call of Duty eller Battlefield passer til denne måten å spille på.
- Mange har spurt meg; «vil bevegelsesstyrt spilling ta over for håndkontrollere?». Jeg tror ikke det, sier EA-bossen til Industry Gamers.
- Jeg tror det er visse sjangre hvor bevegelsesbasert spilling vil tilby en overlegen spillopplevelse, når det er vellagd. Som dansespill, musikkspill og treningsspill. Det er vanskelig å se for seg at man bruker tomlene i et treningsspill.
- Det er også vanskelig å se for seg at jeg kommer til å spille en fremtidig utgave av «Medal of Honor», «Call of Duty» eller «Battlefield», hukende bak min sofa mens jeg lager en pistol av fingeren min. Jeg har prøvd bilspill med bevegelsesbaserte kontrollere, og jeg likte det ikke, sier Riccitiello videre.
EA har til nå gitt ut svært få titler som støtter Move og Kinect. Treningsspillet «EA Sports Active 2.0» er ett hederlig unntak ettersom du kan bruke Kinect for å trene valker. «Tiger Woods PGA Tour 11» samt det neste Tiger-golfspillet, som ble annonsert i går, støtter Move på PS3. Wii-markedet har langt flere titler i hyllene med en EA-logo.
Det er ikke bare denne nye «spillbevegelsen» som Electronic Arts har en avventende holdning til. EA Sports Peter Moore snakket i fjor ut om hans syn på 3D-spilling.
- Vi ser på saken, og vi har definitivt sett våre spill kjøre i 3D allerede, men vi vil ikke gjøre det bare for å kaste oss på bølgen. Jeg tror ikke vi har gått glipp av mye akkurat nå. Jeg kjenner ingen som eier en 3D-TV, sa Moore i fjor sommer.
Poenget til Peter Moore er at lagspill med opp mot 22 spillere på banen, som for eksempel et FIFA, er vanskelig å gjenskape nøyaktig med 3D-grafikk.