Styrer vi fremtidens datamaskiner med øynene?

- Det fungerer overraskende bra!

6. mai 2013 11:07

(PressFire.no): Stadig eksperimentering er en bærebjelke hos «Portal»-studioet Valve.

For øyeblikket prøver de for eksempel å revolusjonere spilling på Linux, gjøre dataspill mye mer fordøyelige på tv-skjermen og utvikle en helt egen spillmaskin

Midt oppe i det arbeidet, er amerikanerne også veldig interessert i kroppene våre. De skal ha jobbet i flere år med å la svette, puls og kroppstilstand ellers påvirke spillopplevelsen.

- Om vi utnytter det, kan vi få tilgang til en ekstrem mengde data, fortalte Valves eksperimentelle psykolog Michael Ambinder under den nylige NeuroGaming-konferansen, ifølge Venture Beat.

Kappløp mot pulsen

En av idéene deres, som etter sigende fungerte veldig greit, var å la stressnivået ditt styre tempoet i en «Left 4 Dead»-utvidelse.

- Du måtte drepe 100 zombier på fire minutter. Om du holdt deg rolig, var det nok av tid. Så fort pulsen steg, tikket klokka stadig kjappere, røper den utradisjonelle spillutvikleren.

Den samme informasjonen skal også være svært verdifull under deres interne spilltesting, rett og slett for å se hvordan folk svarer på ulike scener og opplevelser.

Både Microsoft og Sony har patentert lignende teknologi før. Sistnevnte har for eksempel en idé om at økt stress kan gjøre våpenet ditt mer ustabilt i et skytespill.

Øyemus

I en annen krå av de sprelske kontorlokalene i Bellevue utenfor Seattle skal det ha blitt jobbet med øyestyring i spill som gåteløsingsperlen «Portal 2».

- Det er fortsatt i et eksperimentelt stadie, men styreformen fungerte overraskende bra. Vi er veldig fornøyde, forteller Ambinder.

Motivasjonen skal simpelthen være at øynene er både kjappere og mer presise enn hånden din, og på sikt kan være et bedre alternativ til datamusen.

Spillkjempens tenketank jobber stadig med noe styringsparadigmer. For en stund siden leket de for eksempel med tanken på en tungemus.

I likhet med de fleste av Valves prosjekter, har disse teknologiene verken konkrete tidsrammer eller i det hele tatt noen garanti for å bli utgitt. Kanskje ser vi noen av dem i Steambox?

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3