- Pro Evolution Soccer skjerper appetitten vår

Marcel Kuhn fra EA Vancouver forteller om økt konkurranseinstinkt før slippet av «FIFA 11» denne høsten.

11. september 2010 13:01

Fotballspillsesongen starter 30. september, og i år blir krigen mellom de to erkefiendene «FIFA 11» og «Pro Evolution Soccer 2011» ekstra interessant. FIFA har vært markedslederen de siste årene, og «alle» har sett det åpenbare skillet som oppstod etter at PlayStation 3- og Xbox 360-konsollene kom på markedet. I år lover Konami at Pro Evo har blitt grundig omarbeidet, og man sier fra det hold at årets spill har gjennomgått de største endringene i seriens historie til nå. Man erkjente til og med at man ikke hadde levert varene i forhold til FIFA-serien når utvikleren annonserte «PES 2011» tidligere i år.

At man i tillegg har valgt å gi ut «Pro Evolution Soccer 2011» samme dag som «FIFA 11», stikk i strid med tradisjonen, indikerer at det er mer selvtillit å spore fra Konami rundt fotballspillserien enn på flere år. Ikke rart da at til og med konkurrenten Electronic Arts blir litt nysgjerrig.

Denne uken hadde produsent Marcel Kuhn fra utviklerstudioet EA Vancouver tatt turen til Oslo for å møte norsk spillpresse og vise frem «FIFA 11», som kommer ut 30. september. Han sier at fjorårets Pro Evolution Soccer-spill definitivt gav utviklerne hos EA litt ekstra blod på tann. Og litt inspirasjon.

- Det er bra med konkurranse. Men når noen aspekter ved Pro Evo var bedre, så måtte vi bare handle. Det var ett område som Konami fikk ros for i fjor, nemlig måten de klarte å skildre de største stjernene rent grafisk. Og som et direkte resultat av det har vi nå investert i den nye teknologien vår for å lage bedre gjengivelse av spillere og bedre animasjoner, forteller Kuhn.

Med en Reodor Felgen-aktig oppfinnelse har utviklerne i EA reist rundt og besøkt flere garderober på jakt etter fotballautensitet.

- Det er første gang vi gjør dette. Vi pakket utstyret ned i flere store kofferter og flydde til de store klubbene, Arsenal og Chelsea med flere, for å forevige hodene til spillerne. Etter trening spurte vi om de ville henge litt med oss i garderoben. Det fungerer slik at de går inn i en stor, hvit kule, nesten som en røntgenmaskin, og det hele er over på to minutter.

Etter at profiler som John Terry og Cesc Fàbregas ble scannet, fikk animasjonsavdelingen i EA mulighet til å legge på flere lag av detaljer enn det vi har sett før i FIFA-serien. Marcel Kuhn sier at målet er å scanne flere spillere i tiden som kommer – i «FIFA 11» er bare de største klubbene i England, Spania, Frankrike og Italia gjengitt på denne måten.

Kanskje vi tar turen til Trondheim for å scanne Rosenborg neste gang, smiler Marcel.

HVORDAN OVERGÅR MAN EN SUKSESS?

I fjor fikk FIFA-spillserien et løft som ikke nødvendigvis skyldes flaks eller tilfeldigheter. «FIFA 10» var målet da utviklerne tre år tidligere startet en langsiktig plan som begynte med å få grafikkmotoren opp på et nivå som skulle danne grunnlaget. «FIFA 08» og «FIFA 09» var på sett og vis bare mellomstasjoner, mens finjusteringene fortsatte og man i «FIFA 10» klarte å balansere alt ut – og på toppen introdusere 360-graders frihet i forhold til hvordan du sentrer ballen og skyter.

Dessuten fikk fysikk og realistiske utfall av spretten etter en retur, taklinger og interaksjon mellom spillere en betydning. Dette, sammen med grunnlaget som allerede var lagt i FIFA-serien, var hovedgrunnen til at vi i PressFire ga «FIFA 10» en toppkarakter i vår anmeldelse.

Så hvor går man videre etter en slik suksess, med det raskest selgende sportsspillet gjennom historien - og et spill som har solgt 10 millioner eksemplarer, ifølge EAs egne tall?

- Mens man går gjennom produksjonen av et spill, har man aldri mulighet til å sette alt man har lyst til å gjøre ut i live. Man har lister med innhold som man rett og slett må fjerne fra spillet på grunn av tidsbegrensninger, sier Marcel Kuhn.

Manager Mode er et av områdene som ikke fungerte så bra i «FIFA 10». Det er fortsatt rom for forbedringer, og vi har nyheter som vi kommer til å implementere i «FIFA 12», «FIFA 13» og så videre. Men karrieremodusen er den mest spilte spillmodusen vi har offline, så vi vil definitivt investere mer tid og gjøre denne delen av FIFA bedre år for år.

Nytt i «FIFA 11» er at EA har slått sammen Be a Pro og Manager Mode til én stor pakke kalt Career Mode. Nå kan du enten ta med en spiller inn i en 15 år lang karriere og bygge deg opp, kjempe deg inn på førstelaget og vinne pokaler, være manager for et lag som kjemper seg mot toppen – eller en kombinasjon av begge. I den forbindelse introduserer utviklerne et opprustet og ombygd overgangssystem som Marcel hevder skal gi deg bedre søk etter spillere og gi deg mer oversikt over hva slags nyheter som skjer i fotballverdenen. Du kan også kjøre flere ligaer samtidig om du er fullstendig fotballidiot.

OPPLEV SPENNINGEN SOM MÅLVAKT

Én kjekk nyvinning, som FIFA-fansen nok vil sette pris på, er at du nå får opp omfattende resultatlister som viser alt du har klart å oppnå i Career Mode. Hvor mange mål du har scoret, dine dyreste spillerkjøp og hvor mye penger du har gått i pluss i forhold til overganger.

Er Career Mode en av spillmodusene som dere forventer vil gi folk følelsen av innovasjon i FIFA-serien?

- Absolutt. Og spesielt fordi denne måten å spille på nå forbinder alt i «FIFA 11». Du kan gjenskape deg selv og lage en spiller i Be a Pro og gå i gang med karrieremodusen, og faktisk spille som han, øke egenskapene i form av at du blir en bedre avslutter om du scorer 10 mål, for eksempel.

- Velger du å spille for en av de største klubbene, som Manchester United eller Real Madrid, kan du ende opp med å ikke få spille så mange kamper i starten av karrieren – rett og slett fordi du ikke er god nok. Du begynner gjerne i en dårligere klubb, jobber deg oppover og får tilbud om å slutte deg til bedre lag etter hvert, forteller FIFA-utvikleren.

- Med én gang du har klart å komme deg opp til et respektabelt nivå kommer du deretter til å ønske å prøve deg online.

Det å dyrke fram den neste Messi eller Ronaldo er et spennende eksperiment, om du har ambisjoner om å investere mye tid i «FIFA 11». Og den nye karrieremodusen skal altså forsøke å gi deg en hel spillerkarriere i form av ulike utfordringer, måter å spille på og nye mål å strekke seg etter. Og det trenger ikke bare være ønsket om å bli den neste Messi som gjennomsyrer denne spillmodusen, for i år har du muligheten til å spille som målvakt – for første gang i et fotballspill. Både i karrieremodusen og online.

Målvaktjobben er definitivt annerledes enn de andre rollene på banene i «FIFA 11». Og utviklerne har lagt på tre lag av forskjellige hjelpemidler du kan velge å benytte deg av. Men uansett hvordan du velger å tre inn i keeperrollen så er kontrolloppsettet likt: Du styrer målvakten ved hjelp av den venstre analogstikken – og kaster deg etter skuddene med den høyre.   

JACK RODWELL, ET RØVERKJØP?

Under presentasjonen som Marcel Kuhn fra EA holdt like før PressFire fikk en prat med han på tomannshånd, så vi et skjermbilde med menyoppsettet som vi kommer til å bli møtt med i «FIFA 11». En nyhet om et skambud på Evertons midtbanejuvel Jack Rodwell fanget interesse.

Et bud på 6,9 millioner pund for 19-åringen virker veldig lavt – spesielt med tanke på at det like før overgangsvinduet i England stengte gikk rykter om at Manchester United var klar til å bytte Michael Carrick mot Rodwell, i tillegg til et betydelig millionbeløp.

Marcel Kuhn syns scenarioet appellerer og setter seg ned med håndkontrolleren for å vise frem Career Mode, som er hans hjertebarn i forhold til utviklingen av «FIFA 11».

- Det var billig, jeg skal innrømme det. Men du får han ikke så rimelig i spillet for han betyr for mye for Everton.

Nå er vi inne i menyene, og Marcel velger seg Arsenal som lag og poengterer at det nok vil bety at ønsket fra spilleren om å slutte seg til en større og bedre klubb (unnskyld, Everton-fans) nok er så stort at han allikevel kan gjøre et godt kjøp.

- Det som kan skje er at klubben sier nei til budet på Rodwell, men kommer med et motsvar rundt kjøpesummen. Det er en nyhet til FIFA-serien, sier en entusiastisk Marcel.

Han ender opp med å få akseptert et bud på Rodwell, og talentet ser ut til å bli en billig signering etter at 8 millioner pund er godtatt fra Everton. I tillegg må du forhandle kontrakt med spilleren – inkludert bonuser. Er du for gjerrig risikerer du å miste din potensielle stjernesignering etter et par runder med moderklubben. Det er akkurat det som skjer når Marcel Kuhn prøver seg på å spare inn noen pund i lønn. Rodwell avslår på bakgrunn av forslaget om hans personlige betingelser.

ØKT FOKUS PÅ INDIVIDUALITET

En annen nyhet til «FIFA 11» handler om det personlige tilsnittet til spillopplevelsen. Ikke bare innretningen som utviklerne i EA reiser rundt med og plasserer i garderoben for å få John Terry og Didier Drogba til å fremstå som seg selv i spillet. Men også på banen skal du kunne få et innblikk i hva som gjør spillere som Messi og Ronaldo, eller Theo Walcott, Torres og Fabregas, unike.

Dette sammenfattes i det som EA har valgt å kalle Personality + til «FIFA 11».

Farten, avslutningsegenskapene og styrken er Wayne Rooneys fortrinn i spillet, mens Messi og Ronaldo vil finne på spektakulære ting på sin side om du spiller som de – eller møter de i en kamp mot datastyrt motstand.

Da er det nærliggende å spørre om dette sørger for et aldri så lite balanseringsproblem i «FIFA 11»? Sørger dette for at alt må nøye vurderes i forhold til å få lag som på tabellen er like gode til å fremstå på samme måte i spillet?

- Skrur du på en knapp, så endres to andre. Og du må gjøre alt på nytt igjen, så Personality + er en av disse nyhetene som du ikke ønsker skal sørge for at spillet blir ubalansert og at vi skaper superstjerner som ingen kan stoppe på banen.

-  Men som et svar på Personality + er også forsvarere utstyrt med sine styrker. Så du vil finne sterke karer i forsvaret som kan vinne mot Ronaldo i kampen om ballen, sklitaklinger og luftstyrke er også slike attributter som gjør at det hele jevnes ut. Rio Ferdinand, for eksempel, er en taktikker av rang – som er en spiller som er utstyrt slik at han kan avskjære pasninger bare ut i fra at han er ekstremt god til å posisjonere seg.

Som et resultat av Personality +, kan vi forvente å finne et annerledes FIFA når man spiller online? Er man nødt til å tenke mer taktisk når man plukker ut førsteelleveren sin, for eksempel?

- Du svarte på spørsmålet selv, for du er faktisk nødt til å kjenne styrkene og svakheten i laget ditt i forhold til motstanderen om du skal klare å få et fortrinn i onlinekamper. Du kan risikere å bli straffet av motstanderen.

For å hjelpe deg med laguttaket, har utviklerne introdusert et nytt system med merker i lagoppsettet – klistremerker som er assosiert med hver eneste spiller og som viser om de har en av disse unike egenskapene. En spiller som Bacary Sagna på Arsenal mangler en slik merkelapp, men er fortsatt rangert som en 81 av 100-spiller. En veldig god forsvarer i FIFA-sammenheng, altså.

Men Sagna er ikke en killer på dødballer, en taklingsekspert eller ekstremt god på hodet, ifølge utvikleren bak «FIFA 11». Marcel Kuhn forklarer:

- En spiller som Bacary Sagna kan være virkelig god selv uten et slikt merke. Merkene er ikke nødvendigvis et signal om en ekstrafunksjon, mer et tegn på attributter som peker i en bestemt retning. Sagna har en gjennomsnittsscore som er like høy. eller til og med høyere, enn andre spillere på Arsenal som har en slik spesialegenskap.

For å gi fotballfansen enda et lag av personlig spilling, introduserer EA noe de har kalt Creation Center, der du fra en PC eller Mac kan lage dine egne spillere, skreddersy ditt stadion - og i «FIFA 11» kan du i tillegg importere dine egne sanger for å gi feiringen etter en scoring et familiært lydspor.

- Hvem har vel ikke drømt om å høre «Who Let The Dogs Out?» frese ut fra stadionhøyttalerne etter et praktmål, ler Marcel Kuhn.

«FIFA 11» lanseres 30. september til PS3, Xbox 360, Wii, PC, PS2, DS, PSP og mobiltelefoner. 

Se traileren som introduserer den nye Be a Goalkeeper-spillmodusen i «FIFA 11»:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3