Annonse
Annonse
FIFA 10
Alt klaffer i det som er tidenes beste fotballspill.

FIFA 10

Alt klaffer i det som er tidenes beste fotballspill.
3:57
15:32
Utvikler
EA Sports
Utgiver
EA Sports
Slippdato
2010
Plattformer
DS, Wii, Xbox 360, PlayStation 3, Windows, PSP, PlayStation 2, Android, iOS
15:32
3:57

År ut og år inn; et nytt FIFA-spill lanseres hver høst, og lovnader om at antallet endringer er så mange at «alle» bør oppgradere fjorårsmodellen med et nytt spill sitter løst når det nærmer seg.

Dessuten er EA hissige på å pakke inn noen bisetninger om at det fortsatt er mye av det samme spillet som sist, bare myyye bedre, for ikke å skremme bort de som likte det forrige FIFA.

Det har vært promoteringsstrategien så lenge FIFA-spillene har eksistert, og har ikke alltid vist seg å ha rot i virkeligheten.

Les også: Vår anmeldelse av «FIFA 09».

«FIFA 10» gir deg umiddelbart følelsen av et lite déjà vu, spesielt i introduksjonen og de første minuttene der du står på treningsfeltet og prøver å overliste keeperen.

Innpakningen er så å si identisk med «FIFA 09», men det er bare et lite trykk på kontrolleren før du ser finjusteringene og nyhetene brettes ut.

BYTT FJES MED DIDIER DROGBA

Nytt i år er «Virtua Pro»-modusen, som lar deg avfotografere ditt blide ansikt, raffinere det online på PC’en din om du ser forbedringspotensial, og så kle det på en spiller i «FIFA 10».

Litt «Face/Off» der, altså.

Men enda viktigere er nyvinningene du oppdager når du faktisk spiller kamp. Nå kan du bevege deg fritt i 360-grader når du fører ballen.

Dette resulterer i mer frihet og variasjon i banespillet, og dessuten flere uventede (og dermed naturlige) situasjoner ute på matta.

Før har denne type bevegelsesradius vært begrenset til åtte retninger, og dermed gitt mer fastlåste bevegelsesmønster og ditto balldistribueringer. De som har spilt mye FIFA før, må dermed belage seg på litt tilvenning i møtet med årets spill.

360-gradersnyheten gjenspeiler seg i flere faser av spillet, både defensivt og offensivt. Og i kombinasjon med en mer robust fysikkmotor i bunn av spillet, får du raskt se situasjoner som skiller seg radikalt fra tidligere FIFA-årganger.

Ett eksempel, som vi allerede har nevnt her på PressFire, oppstod da Barcelona tok i mot Liverpool og lille Messi igjen var på farten innenfor motstanderens 16-metersfelt:

Etter litt rot i feltet som følge av et mislykket skuddforsøk, der ballen først treffer keeper, en retur havner på straffemerket, kneet til Messi og så fikk en underlig dupp opp i lufta, fikk vi til slutt målet vi var ute etter. Måten det skjedde på demonstrerer alle nyansene i den nye og økte bevegelsesfriheten og den forbedrede fysikkmotoren.

Messi scoret for øvrig, med utsiden av foten og med et slapt skudd på hel volley.

Ikke hans peneste som fortjener plass i skryteboka, men like fullt føltes målet fantastisk – i første rekke fordi spillet endelig er så uforutsigbart, og lar situasjonene spilles ut så nært opp til det som ville skjedd i en ekte kamp.

Slike øyeblikk er det mange av, og de vil garantert få deg til å smile bredt.

MER VARIASJON OG UFORUTSIGBARHET

Animasjonene er også mer varierte enn før, noe som sammen med de andre nyvinningene vi har vært innom gir deg følelsen av at du spiller en ny kamp hver gang.

Også bevegelsesmønstre, pasninger og innlegg er mye mindre statiske enn vi har sett i FIFA før.

En corner eller et luftig innlegg lander ikke lengre på den samme plassen i feltet men gir deg et mye større register.

Det er også morsomt å legge merke til detaljene hos med- og motspillere etter hvert som det oppstår situasjoner på banen. Før har vi fått små håndbevegelser som indikerer når en medspiller ønsker en stikkball gjennom motstanderens forsvar.

I «FIFA 10» ser du flere slike detaljer. Nok en gang noe som får undertegnede til å koste på seg enda et lite glis. Du ser motspillere stikke opp en hånd i en unnskyldende gest om de har griseklippet deg, og også fekte irritert om en dommeravgjørelse kan – og kanskje også bør – diskuteres.

Og om du først skulle bli grisetaklet, ser du nok en nyhet utspille seg på skjermen.

Spillerne gjør seg raskt klare til å ta frisparket, og du kan altså velge en hurtig variant som ofte kan by på farlige situasjoner om du har en spiss i posisjon til å kunne tre seg gjennom forsvaret.

«FIFA 10» frister i trailere med at AI’en til med- og motspillere også er forbedret, noe som gjør at du kan møte keepere som utfører mirakuløse reaksjonsredninger.

Men vi opplevde også det motsatte, at vi fant svak motstand i karrieremodusen av enspillerdelen og keepere som slapp inn flere lomper – og oftere enn før på langskudd fra 16 meter eller mer.

TERPING AV DØDBALLER

EA sier man har lyttet til fansen og fulgt med på forumer for å inkludere noen nyheter som FIFA-communityet har ønsket seg.

Et slikt fanønske er muligheten til å trene litt på situasjoner, dødballer og mer i Stadion Mode.

Altså treningsfeltet der du kan teste skuddfoten før du enten hopper inn i hovedmenyene eller inn i kampene.

Dette medfører at du kan øve inn frisparkferdigheter eller spille treningskamper, og velge antallet motspillere om du føler for det. Ett trykk på «Select»- (PS3) eller «Back»-knappen (360) tar deg inn i treningsmodus, og belønner deg jaggu med en trophy/achievement for nettopp det.

En annen nyhet i forbindelse med dødballer er at du kan forhåndsprogrammere og øve inn frispark, slik at du har noen ess i ermet om du føler du trenger nettopp det.

Den eneste svakheten verdt å pirke på i forhold til presentasjon, er animasjonene etter scoringer. Flere ganger opplever du nemlig at Dimitar Berbatov, for eksempel, blir stående å «stange» hodet i stolpen om han putter et mål i nærheten av buret.

Han klarer altså ikke å ta et steg til høyre eller venstre før han begir seg ut på en feiringsrunde, mens han retter på det temmelig usexy hårbåndet sitt. Dette skjer ikke hver gang, bare når din spiller scorer fra bestemte posisjoner.

Sportsspillene til EA er som alltid bunnsolide når det gjelder onlinemoduser og har god støtte for oppdateringer gjennom en hel sesong.

Til slippet av «FIFA 10» annonserte utvikleren flere mindre forbedringer til onlinemodusene «Be a Pro» og ikke minst managerdelen i tillegg til å rulle ut nyheten Virtua Pro, som vi har skrevet om tidligere i denne anmeldelsen.

Men kanskje enda viktigere for de fleste er Live Seasons som gir deg oppdateringer når det gjelder spillerstaller, formkurver og prestasjoner basert på virkeligheten. Live Seasons 2.0., som årets funksjon heter, sparkes i gang senere i høst og skal gi deg enda flere og bedre stats og oppdateringer.

Du får dessuten oppdateringer over fotballresultater, som i fjor, men en bedre statistikkoppdatering er noe en hver sportsidiot vil glede seg over.

FIFA-serien startet tilbake i 1993, og 16 år senere har alle brikkene falt på plass, for dette er det suverent beste alternativet om du vil spille fotball uten å sette beina på sletta. Konkurrenten Pro Evolution Soccer er samtidig nærmest pulverisert, selv om vi skal vente noen dager til før vi feller en endelig dom over «PES 2010 ».

Grafikken er optimalisert og nydelig, animasjonene sitter som et skudd, pluss variasjonen og fysikken på banen er perfeksjonert og tweeket ytterligere sammenlignet med «FIFA 09».

På overflaten ser spillet kanskje likt ut fjorårsmodellen, men det tar deg kun få minutter å oppdage at «FIFA 10» er pur fotballperfeksjon, og at de små justeringene i fysikk og 360-graders frihet med ball har noe å bringe til bordet uten å ødelegge balansen i spillet. Tvert i mot; det gir spillet mer uforutsigbarhet og større variasjon, uten at du opplever situasjoner som ligner for mye på hverandre.

FIFA-serien har gjennom tre knallutgivelser på rad krabbet seg på toppen av tronen. Det startet med «UEFA 2008», fortsatte med «FIFA 09» og med «FIFA 10» fremstår spillet som perfekt.

Hva gjør dere til neste år for å toppe dette, EA? Og kanskje enda viktigere: Hva skal Konami gjøre før lanseringen av «Pro Evolution Soccer 2010», et spill som bare er dager unna butikkhyllene? Det er nemlig nødt til å bli dømt nord og ned i krigen med EA, rett og slett fordi det er umulig å overgå «FIFA 10».

NB! Spillet lanseres 1. oktober i Norge, og kommer ut til nær sagt alle tenkelige og utenkelige plattformer.

Se alle Rad Crew-artikler (og podcaster) på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Mer om:
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

FIFA 10

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum