Microsoft sikrer seg «tidenes dårligste spill»

Dokumentaren, altså.

2. januar 2014 19:16

(PressFire.no): I juni skrev vi om dokumentaren som skal forsøke å finne stedet i ørkenen hvor den tidligere spillgiganten Atari i 1983 angivelig skal ha gravd ned millioner av spillet «E.T. The Video Game».

Nå kan Microsoft fortelle at de ikke bare har sikre seg rettighetene til filmen, men også vil ha en produsentrolle. Det betyr at den kun blir å se fra Xbox-plattformene i 2014.

Del av en dokumentarserie

Filmen inngår i en ny dokumentarserie som produseres spesielt med tanke på Xbox, og Oscar-vinnende Simon Chinn er med på laget. Han har blant annet stått bak «Searching for Sugar Man» og «Man on Wire».

Sammen med Jonathan Chinn («30 Days» og «American High») skal de produsere flere filmer for Xbox.

Det er Zak Penn som sitter i regissørstolen, mannen mest kjent for å ha skrevet manuset til blant annet gigantsuksessen «The Avengers» og flere av «X-Men»-filmene.

- Disse historiene vil vise hvordan den digitale revolusjonen skapte et globalt demokrati innen informasjon, underholdning og kommersielt, heter det fra Nancy Tellem, sjef for Xbox Entertainment Studios.

Tellem kunne på tampen av fjoråret avsløre at Microsoft har flere slike eksklusive produksjoner på gang, Microsoft har blant andre Steven Spielberg med på laget. Han er involvert i en «Halo»-serie som «skal utvide universet og fortelle enda flere historier».

På leting etter E.T.

Ifølge legenden var det i Alamogordo, New Mexico at Atari dumpet enorme mengder av denne gigantfiaskoen.

Vi har tidligere skrevet om utviklingen av dette myteomspunnede spillet, hvor Howard Scott Warshaw («Yar’s Revenge» og «Raiders of the Lost Ark») kun fikk fem uker på seg til å lage en bestselger.

25 millioner dollar ble betalt for rettighetene til å spillmatisere filmsuksessen. Wardshaw fikk 200 000 dollar og en betalt ferie til Hawaii for oppdraget.

Resultatet har i ettertid blitt kalt et av tidenes dårligste spill, og fikk skylda for at hele spillbransjen gikk på en aldri så liten smell.

Atari hadde imidlertid troa på spillet og hadde naturligvis produsert enorme mengder eksemplarer, som råtnet på lager. Løsningen skal ha vært å grave de ned i ørkenen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3