Annonse
Kommentar: Burde NRK formidle norske dataspill til folket?
Hvordan strømming kan forandre norsk spillbransje - og kulturformidling.

Kommentar: Burde NRK formidle norske dataspill til folket?

Hvordan strømming kan forandre norsk spillbransje - og kulturformidling.
10:03
10:20
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
10:20
10:03

KOMMENTAR (PressFire.no): For noen uker siden ble jeg spurt om jeg kunne komme og fortelle litt om dataspill som kultur under NRKs årlig fagdag.

Der forsøkte jeg (på mine tildelte 17 minutter) å skape et bilde av at kulturfenomenet dataspill er langt mer omfattende enn man skulle tro, at subkulturene til spill er så store at de har egne subkulturer, at det avler et engasjement ulikt det vi ser i andre kulturuttrykk, og at dataspill som kultur ikke stopper ved det å «bare spille».

Dataspill er viktig for mange nordmenn, og konsumeres aktivt av i hvert fall 2,65 millioner nordmenn. Halvparten av befolkningen under 45 år spiller hver dag.

I etterkant diskuterte jeg spilldekning i NRK med en rekke ansatte som lurte på hvordan rikskanalen kunne bli bedre – og i diskusjonene kom det fram et interessant spørsmål som fikk meg til å gruble:

Hva er egentlig NRKs rolle i formidlingen av norske dataspill? Kan NRK i det hele tatt være en formidler av spilling?

For til tross for at mange nordmenn spiller, er ikke norske dataspill det den jevne norske dataspiller kjøper eller hører mest om.

Det er et spørsmål som også dukket opp på et innspillsmøte jeg var på i Hamar for norske utviklere tidligere i år, der Kulturdepartementet jobbet med å samle innspill i forkant av sin treårige dataspillstrategi.

En utvikler lurte der på om ikke NRK burde være mer aktiv, slik de er i blant annet musikken og filmer/serier. Det er en interessant tanke.

Så hva er deres rolle?

Det enkleste er å se på hva NRK selv sier i sine vedtekter.

Der slår de bredt når det kommer til kultur: I NRKs statutter står det intet mindre enn at de «skal formidle kulturarven i Norge». Det er ikke rent lite omfattende.

Og det passer jo fint, for regjeringen har akkurat slått fast at norske dataspill er en «del av norsk kulturarv» i den nevnte treårs-strategien som nylig ble lagt ut som Spillerom: Dataspillstrategi 2020 – 2022.

- Norske dataspill er en del av kulturarven. Spillene sier noe om samfunnet de ble laget i, de som lagde dem og de som spilte dem. Spillene er med på å fortelle en historie om hvem vi var og hvem vi er. Det er derfor viktig å bevare dataspill for ettertiden, står det i strategien.

Så da skal vel NRK også formidle kulturarven dataspill, ville jeg tro?

I tillegg står det i vedtektene til rikskringkasteren at de «skal formidle norsk kultur og en bred variasjon av norske kunstuttrykk fra mange ulike kunstnere, uavhengige miljøer og kulturinstitusjoner». Dette vil jeg si definitivt også favner dataspill.

Men så kommer spesifiseringen: «NRK skal formidle norsk musikk, film og drama og stimulere norske produksjonsmiljøer». Ingen dataspill her.

Med regjeringens klassifisering og NRKs egen brede omfavnelse av «kultur» synes jeg det er på tide å snakke om at dataspill også burde inn her.

KUDs spillstrategi er rykende fersk.
Formidle?

Men hva betyr det egentlig å «formidle dataspill», og hvordan kunne NRK blitt en viktig brikke her?

En ting er å dekke kulturfenomener redaksjonelt (der henger NRK også bakpå i dag), men NRK formidler også selve produktene norske artister og film- og serieskapere lager – for eksempel musikk ved å spille det på radio, og filmer og serier ved å sende de på tv.

I tillegg arrangerer de ofte konserter, filmsamlinger og lignende bransjegreier for de andre kulturutrykkene i Norge. Og de gjør det godt.

Men dataspill? Hvordan skulle de formidlet det på samme måte? NRK kan jo ikke sende folk ut i gatene og levere ut spilldisker med norske spill.

Og å spille i tv-programmer er liksom ikke det samme. De som ser eller hører på NRK får ikke opplevd spillene slik spill skal oppleves av at andre spiller.

I dag leveres også norske spill nesten utelukkende via internett, direkte på spillplattformene gjennom Steam, Nintendo eShop, PlayStation Store og Xbox Store. Å formidle spill får en haug variabler uten oversikt eller mulighet til å nå ut, kan det virke som.

Det står riktignok i vedtektene at NRK også skal produsere egne tv-programmer og finansiere eksterne produsenter, men vi kan ikke dermed si at NRK skal begynne å lage fullskala dataspill, heller. Det har de ikke folk (eller råd) til.

Så enden på visa er kanskje at man ikke får til å formidle spillene direkte til forbrukerne da, eller?

Fremtiden til dataspill?
Fremtiden til dataspill?
Strømming gjør det mulig

En potensiell løsning er faktisk ikke langt unna, og den kan åpne mange dører her til lands.

«Google Stadia», «PlayStation Now», «xCloud» – kjært barn har mange navn, for teknologien går dithen at dataspill etter hvert kan strømmes rett til enhver dings som har skjerm.

Man trenger ikke eie spillene personlig, man trenger bare en mobil, nettbrett eller datamaskin koblet til internett for å spille spillene direkte fra en server. Man trenger ikke engang å laste ned noe.

Å strømme dataspill har lenge vært noe som har syntes umulig å oppnå. Teknologien som trengs har ikke vært bra nok, og å spille via «skyen» har lenge hatt for mye forsinkelse på signalet som sendes fra en kontroller til man ser responsen på skjermen – sammen med bildet og lyden som også skal strømmes.

Nå mener derimot selskaper som Google og Microsoft at denne forsinkelsen nesten er tilsvarende som å bare spille på en boks hjemme. Det betyr øyeblikkelig tilgang, og muligheten til å kringkaste spill direkte hjem til folket.

Kunne NRK formidlet norske dataspill gjennom å forvalte en slik strømmetjeneste – gjerne med Googles Stadia eller Microsofts Azure som ryggrad – og dermed tilrettelegge for at norskutviklede dataspill kan spilles av alle i Norge, når som helst, hvor som helst?

Norske spillutviklere kunne levert spillene sine til tjenesten, og vips hadde alle hatt tilgang. Ikke ville det vært veldig dyrt heller, all den tid de fleste norske utviklere henter over 90 prosent av inntektene i utlandet.

Funker overalt - på alle dingser.
Også bra for institusjonene

Det løser også en evig hodepine for norske biblioteker, som lenge har klødd seg i luggen for å finne ut hvordan de skal kunne distribuere norske dataspill. En slags løsning for innkjøp av norske dataspill finnes i dag, men den er ikke optimal.

Bibliotekene kan hektes på uten problemer her med norske spill tilgjengelig i alle biblioteker uten mer tøys enn å installere en nettleser. Eller eventuelt bare hektes helt av, siden alle i landet uansett får tilgang.

Det hele kan også slås sammen med Nasjonalbibliotekets prosjekt om å avlevere og bevare dataspill, som er i oppstartsfasen i disse dager.

Det gir også nye muligheter for andre:

Spill i «lære»-kategorien, som «Mitt Barn Lebensborn», kan gjøres øyeblikkelig tilgjengelig i alle skoler og på alle elevers nettbrett.

Alle eldrehjem får automatisk tilgang til dataspill.

Alle sykehus kan tilby de innlagte norske spill.

Alt dette uten forvirrende nedlastinger, installeringer eller oppgraderinger av utstyr. Alt bare fungerer, på alle gamle datamaskiner og på alle mobile dingser.

Joda, det tekniske er fortsatt en utfordring (mest i det at man må ha kjapp internett), og mange spørsmål rundt økonomi oppstår, både driftsmessig og hvordan en økonomisk fordeling til utviklerne skulle sett ut.

Det trenger strengt tatt ikke være NRK som står bak det hele heller, forsåvidt.

Men en rikskringkaster som melder seg på i spillformidlingen ville vært en seier for norsk spillbransje, for norsk kulturformidling og ikke minst for norske spillere.

Og nå er det for første gang mulig.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Hvordan strømming kan forandre norsk spillbransje - og kulturformidling.
Kommentar: Burde NRK formidle norske dataspill til folket?
Erik Fossum

KOMMENTAR (PressFire.no): For noen uker siden ble jeg spurt om jeg kunne komme og fortelle litt om dataspill som kultur under NRKs årlig fagdag.

Der forsøkte jeg (på mine tildelte 17 minutter) å skape et bilde av at kulturfenomenet dataspill er langt mer omfattende enn man skulle tro, at subkulturene til spill er så store at de har egne subkulturer, at det avler et engasjement ulikt det vi ser i andre kulturuttrykk, og at dataspill som kultur ikke stopper ved det å «bare spille».

Dataspill er viktig for mange nordmenn, og konsumeres aktivt av i hvert fall 2,65 millioner nordmenn. Halvparten av befolkningen under 45 år spiller hver dag.

I etterkant diskuterte jeg spilldekning i NRK med en rekke ansatte som lurte på hvordan rikskanalen kunne bli bedre – og i diskusjonene kom det fram et interessant spørsmål som fikk meg til å gruble:

Hva er egentlig NRKs rolle i formidlingen av norske dataspill? Kan NRK i det hele tatt være en formidler av spilling?

For til tross for at mange nordmenn spiller, er ikke norske dataspill det den jevne norske dataspiller kjøper eller hører mest om.

Det er et spørsmål som også dukket opp på et innspillsmøte jeg var på i Hamar for norske utviklere tidligere i år, der Kulturdepartementet jobbet med å samle innspill i forkant av sin treårige dataspillstrategi.

En utvikler lurte der på om ikke NRK burde være mer aktiv, slik de er i blant annet musikken og filmer/serier. Det er en interessant tanke.

Så hva er deres rolle?

Det enkleste er å se på hva NRK selv sier i sine vedtekter.

Der slår de bredt når det kommer til kultur: I NRKs statutter står det intet mindre enn at de «skal formidle kulturarven i Norge». Det er ikke rent lite omfattende.

Og det passer jo fint, for regjeringen har akkurat slått fast at norske dataspill er en «del av norsk kulturarv» i den nevnte treårs-strategien som nylig ble lagt ut som Spillerom: Dataspillstrategi 2020 – 2022.

- Norske dataspill er en del av kulturarven. Spillene sier noe om samfunnet de ble laget i, de som lagde dem og de som spilte dem. Spillene er med på å fortelle en historie om hvem vi var og hvem vi er. Det er derfor viktig å bevare dataspill for ettertiden, står det i strategien.

Så da skal vel NRK også formidle kulturarven dataspill, ville jeg tro?

I tillegg står det i vedtektene til rikskringkasteren at de «skal formidle norsk kultur og en bred variasjon av norske kunstuttrykk fra mange ulike kunstnere, uavhengige miljøer og kulturinstitusjoner». Dette vil jeg si definitivt også favner dataspill.

Men så kommer spesifiseringen: «NRK skal formidle norsk musikk, film og drama og stimulere norske produksjonsmiljøer». Ingen dataspill her.

Med regjeringens klassifisering og NRKs egen brede omfavnelse av «kultur» synes jeg det er på tide å snakke om at dataspill også burde inn her.

KUDs spillstrategi er rykende fersk.
Formidle?

Men hva betyr det egentlig å «formidle dataspill», og hvordan kunne NRK blitt en viktig brikke her?

En ting er å dekke kulturfenomener redaksjonelt (der henger NRK også bakpå i dag), men NRK formidler også selve produktene norske artister og film- og serieskapere lager – for eksempel musikk ved å spille det på radio, og filmer og serier ved å sende de på tv.

I tillegg arrangerer de ofte konserter, filmsamlinger og lignende bransjegreier for de andre kulturutrykkene i Norge. Og de gjør det godt.

Men dataspill? Hvordan skulle de formidlet det på samme måte? NRK kan jo ikke sende folk ut i gatene og levere ut spilldisker med norske spill.

Og å spille i tv-programmer er liksom ikke det samme. De som ser eller hører på NRK får ikke opplevd spillene slik spill skal oppleves av at andre spiller.

I dag leveres også norske spill nesten utelukkende via internett, direkte på spillplattformene gjennom Steam, Nintendo eShop, PlayStation Store og Xbox Store. Å formidle spill får en haug variabler uten oversikt eller mulighet til å nå ut, kan det virke som.

Det står riktignok i vedtektene at NRK også skal produsere egne tv-programmer og finansiere eksterne produsenter, men vi kan ikke dermed si at NRK skal begynne å lage fullskala dataspill, heller. Det har de ikke folk (eller råd) til.

Så enden på visa er kanskje at man ikke får til å formidle spillene direkte til forbrukerne da, eller?

Fremtiden til dataspill?
Fremtiden til dataspill?
Strømming gjør det mulig

En potensiell løsning er faktisk ikke langt unna, og den kan åpne mange dører her til lands.

«Google Stadia», «PlayStation Now», «xCloud» – kjært barn har mange navn, for teknologien går dithen at dataspill etter hvert kan strømmes rett til enhver dings som har skjerm.

Man trenger ikke eie spillene personlig, man trenger bare en mobil, nettbrett eller datamaskin koblet til internett for å spille spillene direkte fra en server. Man trenger ikke engang å laste ned noe.

Å strømme dataspill har lenge vært noe som har syntes umulig å oppnå. Teknologien som trengs har ikke vært bra nok, og å spille via «skyen» har lenge hatt for mye forsinkelse på signalet som sendes fra en kontroller til man ser responsen på skjermen – sammen med bildet og lyden som også skal strømmes.

Nå mener derimot selskaper som Google og Microsoft at denne forsinkelsen nesten er tilsvarende som å bare spille på en boks hjemme. Det betyr øyeblikkelig tilgang, og muligheten til å kringkaste spill direkte hjem til folket.

Kunne NRK formidlet norske dataspill gjennom å forvalte en slik strømmetjeneste – gjerne med Googles Stadia eller Microsofts Azure som ryggrad – og dermed tilrettelegge for at norskutviklede dataspill kan spilles av alle i Norge, når som helst, hvor som helst?

Norske spillutviklere kunne levert spillene sine til tjenesten, og vips hadde alle hatt tilgang. Ikke ville det vært veldig dyrt heller, all den tid de fleste norske utviklere henter over 90 prosent av inntektene i utlandet.

Funker overalt - på alle dingser.
Også bra for institusjonene

Det løser også en evig hodepine for norske biblioteker, som lenge har klødd seg i luggen for å finne ut hvordan de skal kunne distribuere norske dataspill. En slags løsning for innkjøp av norske dataspill finnes i dag, men den er ikke optimal.

Bibliotekene kan hektes på uten problemer her med norske spill tilgjengelig i alle biblioteker uten mer tøys enn å installere en nettleser. Eller eventuelt bare hektes helt av, siden alle i landet uansett får tilgang.

Det hele kan også slås sammen med Nasjonalbibliotekets prosjekt om å avlevere og bevare dataspill, som er i oppstartsfasen i disse dager.

Det gir også nye muligheter for andre:

Spill i «lære»-kategorien, som «Mitt Barn Lebensborn», kan gjøres øyeblikkelig tilgjengelig i alle skoler og på alle elevers nettbrett.

Alle eldrehjem får automatisk tilgang til dataspill.

Alle sykehus kan tilby de innlagte norske spill.

Alt dette uten forvirrende nedlastinger, installeringer eller oppgraderinger av utstyr. Alt bare fungerer, på alle gamle datamaskiner og på alle mobile dingser.

Joda, det tekniske er fortsatt en utfordring (mest i det at man må ha kjapp internett), og mange spørsmål rundt økonomi oppstår, både driftsmessig og hvordan en økonomisk fordeling til utviklerne skulle sett ut.

Det trenger strengt tatt ikke være NRK som står bak det hele heller, forsåvidt.

Men en rikskringkaster som melder seg på i spillformidlingen ville vært en seier for norsk spillbransje, for norsk kulturformidling og ikke minst for norske spillere.

Og nå er det for første gang mulig.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Kommentar: Burde NRK formidle norske dataspill til folket?

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode