Dette «magasuget» blandet med virtual reality?

– Dét er forbanna kult!

6. juli 2014 15:27

(PressFire.no): Etter mange år med «Burnout» og et trekløver av «Need for Speed», følte britiske Criterion at det var på tide å gjøre noe helt nytt.

Samtidig har de opparbeida seg en god del racing- og bilspillkompetanse opp igjennom disse åra.

Resultatet er at de nå jobber med noe som kombinerer ekstremsport, helikopteraction, kjøring med firhjulinger, filming av dette og YouTube-deling.

Matt Webster, sjefen for «nye» Criterion, forteller hva slags plan de har lagt for fremtiden.

«»

Takhøyde for lunsjidéene

Før E3-avsløringen i forrige måned, visste vi at Criterion nå er kraftig redusert og omstrukturert.

En del nøkkelpersoner har dratt til Ghost Games, der de mekker nye «Need for Speed»-spill. To av grunnleggerne av Criterion, Alex Ward og Fiona Sperry, har forlatt lokalene i Guildford like ved London. 

Matt Webster er imidlertid fortsatt der, og er ansvarlig for fremtiden.

Webster sier til CVG at Criterion nå skal være en fleksibel og kreativ kraft, et spillstudio som tør å slenge ut idéer rundt lunsjbordet eller skisse et prosjekt på eget initiativ. Antallet utviklere er beskjedent sammenlignet med i glansdagene. Det kan også ha noe med denne nye strukturen å gjøre.

Gransket seg selv

Matt Webster forteller i CVG-intervjuet at endringene hos dette EA-studioet var noe de selv så komme.

– Vi går inn i en ny periode når det gjelder hvordan spill utvikles, både når det gjelder indiespill eller gjennom folkefinansiering. Vi syntes selv at vi burde «åpnes mer», sier Webster.

– Vi så på hvordan vi alltid hadde jobbet. Å lage et spill handler om kjappe, kreative prosesser og samarbeid, og vi studerte oss selv, vi som jobber i dette studioet. Ærlig talt, vi må innrømme at ikke alt har blitt gjort riktig.

EAs testkanin?

Et nytt «Burnout» dukker altså ikke opp med det første. Det nye spillet fra denne gjengen ble vist på E3 i juni. Det vil si: tittelen er fortsatt på tidlig prototypenivå.

I likhet med flere Electronic Arts-innslag på pressekonferansen under denne sommerens E3, ble det kun vist konseptuelle skisser og bakomfilmer.

Ingen konkrete datoer eller en tittel, én gang, og beskjedent med reelle spillscener. 

Webster sier teamet hans ønsker å ha en slik prototype i spillbar form så kjapt som mulig, for at folka hans kan spille, diskutere og til syvende og sist «spørre oss selv om dette egentlig er morsomt.»

Kanskje er Criterion nå gjort om fra en AAA-storspillfabrikk til å bli en testkanin i EA-systemet som tilnærmer seg indie-måten å tenke spill på, slik som Guildford-naboene i Hello Games jobber?

De står jo bak et av de mest spennende spillene med «No Man's Sky».

Hello Games startet sitt endeløse sci-fi-eventyr med bare fire mann pluss én god idé, og måtte også slåss mot naturkreftene da en storflom stakk av med store deler av kontoret.

– 

Nyskapende «Burnout Paradise»

Matt Webster mener «Burnout Paradise» var forut for sin tid. De lagde et åpent verden-spill på fire hjul som fikk plenty oppdateringer og utvidelser i bakkant av slippet, og mye av innholdet var basert på tilbakemeldinger fra spillerne.

På den tiden, for seks år siden, var det utvilsomt mye med «Burnout» som føltes uvant og ferskt.

Det var før vi egentlig visste hva en nedlastbar utvidelse var for noe, eller hva slik DLC kunne tilføre hovedspillet.

– Se tilbake til 2008 og «Burnout Paradise». Vi visket ut grenser og pløyde ny mark. Vi vil ha tilbake den samme energien, og gjøre det samme igjen.

– Målet er å få spillerne til å bli del av prosessen så tidlig som mulig, sier han om det nye fra Criterion.

Kameraer blandet med ekstremsport

Inspirasjonskilden til det neste er altså ekstremsport og måten folk filmer triksene sine på, deler på YouTube, og på den måten både deltar, skaper og inviterer andre til å ta en titt.

– Vi ble inspirert av actionkameraer, hvordan folk i dag filmer sine triks og stunts. Actionkameraer er allstedsnærværende i dag.

– Jeg var i Sveits i februar, og tok barna mine med opp i fjellene. Der så vi folk så unge som seks år med «chesties» [et kamera påmontert]. Tenåringer er helt hekta på konseptet om å forevige når noe kult skjer, sier Webster.

– Vi tror altså at å ha dette kameraet der, se gjennom den synsvinkelen, funker. Det betyr også at vi for første gang snakker om å ha en spillfigur å forholde oss til, sier Matt Webster til CVG.

Magasug i virtual reality?

Akkurat som DICE, et annet EA-studio som for tiden både jobber flittig med å reparere fjorårets «Battlefield 4», utforsker «Star Wars»-mark og lager magasug i «Mirror's Edge 2», har også Criterion tenkt på virtual reality. 

Ekstremsport, ATV-er, å kaste seg ut fra et helikopter i fallskjerm ... det høres unektelig ut som en tøff og passende plan før Oculus Rift-brillene og Project Morpheus fra Sony kommer på markedet?

Fordelen med å skildre spillet sitt i førsteperson, er jo nettopp mulighetene for virtual reality. Det innrømmer Webster lett i dette intervjuet:

– Tenk på hvordan kjøretøy skildret fra førsteperson ser ut med VR. Dét er forbanna kult!

Her kan du se filmen Criterion viste fra sitt nye spill, første gang under EAs E3-pressekonferanse i juni:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3