Det kan drøye før du ser et nytt «Battlefield»

Slettes ikke sikkert EA vil gjøre som «Call of Duty».

20. november 2013 14:12

(PressFire.no): «Call of Duty» og «Assassin’s Creed» gjør det. «FIFA» og andre sportsserier, også.

Alle disse spillene kommer i en ny utgave hver høst, og har samtidig klart å etablere seg som så viktige og populære serier at de bidrar til å klå Hollywood når det gjelder inntjening.

EAs økonomisjef Blake Jorgensen har nylig snakket om mulighetene for å gjøre «Battlefield»-serien til en slik årlig begivenhet.

Det virker som om Jorgensen ikke er helt sikker på om det er så lurt.

- Det tar to år å lage «Battlefield»

- Utfordringene er at du trolig er nødt til å gjøre jobben hos to ulike studioer, for dette er vanskelig, sa han under en konferanse som Seeking Alpha rapporterer fra.

- Det er et toårig prosjekt, hevder EA-toppen videre om jobben bak å lage skytespillet.

En slik arbeidsdeling er lik den Infinity Ward og Treyarch har hatt hos Activision. De har byttet på ansvaret for «Call of Duty». I år var det Infinity Wards tur med «Call of Duty: Ghosts». I fjor lagde Treyarch «Black Ops II».

- Så vi vil gjerne dele talentene mellom studioene slik at kjernegruppa og brukeropplevelsen bevares, svarte Jorgensen da han ble spurt av en ivrig analytiker.

- Du må også være veldig forsiktig slik at du ikke ødelegger serien på veien. Du må gjøre det skikkelig spennende og annerledes, men på samme tid sørge for at en flott serie forblir intakt.

- Må være forsiktig

Blake Jorgensen nevner også at EA betrakter sin gigant som mer enn et enkelt spillslipp før jul. Betalt medlemskap i form av en Premium-pakke og nedlastbare utvidelser, sørger for å gi spillet et lengre perspektiv.

«Battlefield» er ikke et produkt som selges bare én gang. Det selger i 24 måneder gjennom det faktum at kundene ikke bare vil ha «Battlefield», men også Premium-aktiviteter.

- Derfor må du være forsiktig slik at du ikke ødelegger noe av den «halen» til «Battlefield»-produktet, mener Blake Jorgensen, og peker på at et slikt spillslipp kan holde det i gang for EA-butikken i minst to år.

Åpnet nytt spillstudio i L.A.

EA og DICE har mye på tallerkenen sin, ikke bare «Battlefield»-relatert. Svenskene annonserte at «Mirror’s Edge 2» kommer «når det er ferdig».

På E3-spillmessa i sommer fortalte de i tillegg at de skal lage et «Star Wars»-spill, etter at EA og Disney fant hverandre i kjølvannet av LucasArts-oppkjøpet til sistnevnte.

DICE skal ta på seg stormtrooper-hjelmen og lager altså en oppfølger til 2004-spillet «Star Wars: Battlefront», ble det avslørt i juni.

EA har tenkt å gi den svenske delen av DICE litt avlasting – for det er ikke bare i Stockholm de sitter og jobber med «Mirror’s Edge 2», et nytt «Battlefront» eller helt sikkert enda flere «Battlefield»-prosjekter (de har ved flere anledninger varslet at de vil lage mer «Bad Company»).

«»

Titanfall fyller EA-skytespillkvota neste år

I mai ble det kjent at EA har ambisjoner om å blande sine egne folk med erfaring fra blant andre «Battlefield» og «Medal of Honor», men samtidig er det et uttalt ønske om å hente mer kompetanse – gjerne fra konkurrenter som «Call of Duty»-studioene.

DICE-sjef Karl-Magnus Troedsson sa ifølge Gamesindustry.biz at de ønsker å hente slike spillskapere:

- Det finnes en ekstrem kompetanse som vi ønsker oss en bit av, sa Troedsson.

- Det er ingen hemmelighet at vår hovedkonkurrent holder til der, sa DICE-sjefen om etableringen i California tidligere i år.

«Star Wars»-spillet til EA er hovedfokuset til Los Angeles-kontoret av DICE.

EA får sin skytespillkvote fylt også neste år. «Titanfall», som kommer til Xbox 360, Xbox One og pc i mars, utgis av dette selskapet. I tillegg er det stor sjanse for at de har planer for julesesongen 2014 med minst et skytespill som foreløpig ikke er annonsert.

Jorgensen trekker selv fram det nye MMA-spillet fra EA Canada og det neste «Dragon Age» som andre viktige bidrag til EA-budsjettene for neste år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3