(PressFire.no): Activisions «Call of Duty»-serie har nå fått flere folk i rekkene. Tre hovedstudio skal rullere på å lage nye spill – noe som betyr ett år ekstra med utviklingstid for hvert fremtidige «Call of Duty».

Forhåpentligvis også bedre spill. Årets «Advanced Warfare» er det første som nyter godt av denne ordningen.

Nå er «Assassin’s Creed Unity» lansert, et spill som per i dag sliter med tekniske problemer og tilkoblingstrøbbel.

Spørsmålet har derfor meldt seg: bør Ubisoft også følge etter, og gi denne serien litt mer kjærlighet og bedre tid?

Les vår anmeldelse: «Assassin’s Creed Unity».

 

«Assassin's Creed Unity».

Vil eksperimentere mer

Det virker som Ubisoft allerede har tenkt i samme baner som Activision. De øker antallet ansatte hos sin Quebec-avdeling og har allerede gitt denne gjengen ansvaret for et nytt, foreløpig uannonsert spill i «Assassin’s Creed»-serien.

Det er en bra ting, mener Lionel Rynaud i Montreal-studioet til Ubisoft, som har jobbet tett med årlige «Assassin’s Creed»-utgivelser.

«Assassin's Creed Rogue»
er også ute denne uka.

Det kan være karriereselvmord for en utvikler å kritisere ledelsen åpenlyst. Derfor velger Lionel Rynaud å ordlegge seg ganske forsiktig. Det skinner likevel igjennom at ønsket om tid nok til å polere og fikse et nytt spill i denne Ubisoft-serien ikke har vært lett med den utgivelsessyklusen de har hatt.

 Hos oss i Montreal ønsket vi mer tid på oss til «Assassin’s Creed»-serien, forteller Lionel Rynaud til CVG.

Å gi Quebec mer ansvar, fører til at Montreal-gjengen kan få muligheten til å eksperimentere litt med serien, mener han.

 

«Unity» introduserer en co-op-bit,
med samarbeid for fire.

En anspent rytme

– For Montreal betyr denne avgjørelsen at vi får bedre tid. Vi har gitt ut en hel del «Assassin’s Creed»-spill hvert år, og noen ganger har vi ønsket at vi hadde mer tid på oss til å ta avgjørelser og eksperimentere med ulike saker, sier Rynaud.

Han innrømmer at de tette deadlinene har lagt begrensninger på dem. Han beskriver arbeidsmønsteret som «en anspent rytme».

– Det er ting vi vet vi kan gjøre med «Assassin’s Creed», og saker vi antar vi ikke kan gjøre. Ofte stopper jeg og spør meg selv: «hvorfor kan vi ikke få til disse? Hva trenger vi for å få sjansen til å prøve?»

Lionel Rynaud innrømmer at det ikke bare dreier seg om å få god tid. Det er ikke alltid løsningen.

En stram tidsfrist kan også føre noe godt med seg, for «når du prøver å rekke en utgivelsesdato, tar du alltid veldig gode og spillerdrevne avgjørelser.»

Når du har tidspress, tar du kjappere valg. Det har også en hel del verdi. I stedet for å prøve å legge til nye elementer, må du spørre hva slags forskjeller du gjør ved opplevelsen – og om dette tilfører verdi for spilleren.

 

Den amerikanske sagaen er
også tilgjengelig, tre tidligere utgitte
spill i én pakke.

Storindustriutvikling

Ubisoft har vært stolte over storindustritilnærminga til sine prestisjespill. Når det gjelder «Assassin’s Creed», «Far Cry», «The Crew», «The Division» og andre, betyr det i praksis at ett studio er hovedansvarlige og koordinerer, sitter med den kunstneriske kontrollen og står som avsendere – men at mange avdelinger, med flere tusen utviklere, bidrar.

Dette er oppskrifta som gjør at Ubisoft klarer å gi ut et «Assassin’s Creed» hver høst.

Denne jula er det ved siden av «Unity» også «Assassin’s Creed Rogue» i hyllene, spillet til forrige konsollgenerasjon fra Sony og Microsoft (pluss pc), og samleboksen med de tre USA-eventyrene – kalt «Assassin’s Creed: Birth of a New World».

Med Quebec rustet opp og klare til å gyve løs på denne serien, får Montreal trolig mer av den ekstra tiden Rynaud etterlyser i det ferske CVG-intervjuet.

Det er foreløpig ikke kjent hva slags «Assassin’s Creed»-spill Quebec jobber med. Men det er, ikke overraskende, kun myntet på «de nye konsollene». Det er «Assassin’s Creed III»-produsent Francois Pelland som leder Quebec-studioet, som i dag teller 350 ansatte.

 

«Unity» introduserer
mikrotransaksjoner i menyene.

Gikk på en børssmell

Tirsdag kom «Unity» i salg i enkelte land (i Norge i dag), og aksjeverdien til Ubisoft ble påvirket av rapportene om feil og alvorlige skraper i spillet.

Ubisoft-aksjen sank ni prosent etter spillslippet.

Redaktør for Yahoo Frankrike, Tae Kim, mener Ubisoft burde lært av Take-Two og «Grand Theft Auto», et selskap som ikke slipper et storspill som «GTA» før det er kvalitetssikret og i god stand.

Han spekulerer også i at de tekniske problemene med «Unity» kan ha gitt spillere et déjà vu til fjorårets humpete «Battlefield 4»-lansering.

Spillets feil og dårlig ytelse blir gjort til latter på nettet akkurat nå. Det er tusenvis av innlegg på forumer og Youtube som viser grafiske feil, krasj og problemer relatert til bildeflyt, skriver Kim i sin analyse.

Ubisoft-aksjen hos NASDAQ duppet fra 3,62 dollar dagen før «Unity»-slippet, til 3,29 dollar (over ni prosent). I skrivende stund er den litt opp, til 3,32.

Den franske spillgiganten har gått til det uvanlige skritt å opprette en egen feilrettingsblogg, som informerer om arbeidet med å fikse på «Unity» nå i dagene etter lanseringen.

De har uttalt til IGN at det jobbes med å rette feil enkelte pc-spillere opplever, plattformen som virker å være hardest rammet, blant annet dokumentert av Rock, Paper, Shotgun.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Har du «Tetris» på mobilen?

Om det er laget av EA bør du lese dette.

Les mer

Nintendo vant forbrukerrettsaken mot Norge og Tyskland

Søksmålet om forhåndsbestillinger av spill på Switch forkastet. Anken kan ta halvannet år.

Les mer