Slik blir «FIFA 11»

«FIFA 11» jakter et personlig særpreg som skal la deg kunne skille Wayne Rooney fra Peter Crouch – både med og uten ball.

9. juni 2010 15:27

Spillet som skal følge opp fjorårets bestselger «FIFA 10», er nå offisielt annonsert. Dette var i høyeste grad forventet etter at lekkasjer i går kveld begynte å forskuttere noen av nyhetene til Electronic Arts' «FIFA 11».

Det individuelle blir satt i høysetet samtidig som du skal få økt realisme i flere faser av spillet. «FIFA 11» lanseres til en rekke plattformer denne høsten, opplyser EA i en pressemelding.

Se også: Ferske skjermbilder fra «FIFA 11».

De fleste nyhetene til dette spillet omhandler stort sett det samme: Spillerne på matta skal ikke lengre se helt like ut, oppføre seg likt eller følge mønstre du har blitt vant til fra fotballspill. Både med og uten ball skal du kunne skille spillerne på laget ditt fra hverandre basert både på utseendet og ferdighetene de innehar.

- Personality+ gir spillerne den samme individuelle egenarten i spillet som på banen, og gir dem egne unike personligheter i «FIFA 11», uttaler Kaz Makita som er Executive Producer bak spillet.

For at for eksempel forsvarskjempen Sol Campbell skal skilles fra lynvingen Aaron Lennon i spillet, har EA bygd et system som evaluerer og rangerer spillernes forskjellige ferdigheter. Totalt måler dette systemet slike fotballfaglige attributter fordelt på 36 kategorier og krydrer i tillegg med 57 personlige trekk.

Les også: Vil straffe onlinebøller i «FIFA 11».

Dette fører til en interessant dynamikk i flere av spillets faser for deg som sitter med spillkontrolleren.

GULT KORT TIL EGGEN

I og med at «FIFA 11» inneholder spillere og lag fra alle verdenshjørner, kreves det en gedigen speiderjobb om dette systemet skal fungere i praksis.

EA opplyser i pressemeldingen at man har et nettverk bestående av 1700 speidere og andre bidragsytere rundt om i verden til å evaluere alle spillerne som blir med i «FIFA 11».

Stikk i strid med godfot-teorien til Rosenborgs Nils Arne Eggen, der mantraet er å gjøre hverandre gode på banen, åpner dette for en fest om du har ballartister som Kaka eller Ronaldo på laget ditt. Her gis nemlig lagaspektet og kollektivet som Eggen jo er så glad i et klart og tydelig gult kort. I stedet skal artisteriet og egenarten løftes ytterligere frem i det neste FIFA-spillet.

Pressemeldingen eksemplifiserer dette ved å trekke frem Kakas evne til å levere presise og kreative pasninger – noe du også vil finne igjen i «FIFA 11». Barcelonas Andres Iniesta bruker kjappe vendinger og kontroll over ballen til å drible seg gjennom forsvaret samtidig som han dytter forsvarerne unna, mens Wayne Rooney bruker rå kraft og en enormt effektiv skuddfot som sin spisskompetanse. Alt dette er karakteristikker som har blitt målt og balansert til «FIFA 11» for å gi deg følelsen av å ha noen av disse stjernene på laget ditt.

Også utseendet på spillerne har fått et løft, skriver EA i pressemeldingen. Nye spillermodeller og ulike kroppstyper skal sørge for at du lettere skal kunne skille de fra hverandre på banen. Slik det har vært frem til nå har det nemlig ikke alltid vært så enkelt som man kanskje skulle tro å se forskjell på fyrtårnet Peter Crouch og den tettpakkede Wayne Rooney i kampens hete.

NYTT PASNINGSSYSTEM

Målvaktene får også nyte godt av dette fokuset på økte individuelle ferdigheter og karakteristikker. Det vil resultere i at de oppfører seg mye mindre forutsigbart og speiler spillestilen til de ulike keeperne.

Dette fører ikke automatisk til at alle keeperne i spillet blir vanskeligere å overliste, mer at de har ulike styrker og svakheter - akkurat som i virkeligheten.

Et annet punkt som også på sett og vis er med på å lage en langt mer personlig FIFA-opplevelse, er muligheten du har til å kreere kamprop og tilpasse sanger som skal heie frem dine 11 spillere til enda en seier. I praksis betyr det at du kan bestemme hva publikum skal synge før, under og etter kampene – og du har i tillegg sjansen til å importere din egen musikk i spillet om du vil feire en seier i Champions League-finalen til tonene av din favorittartist.

Om du velger å begi deg ut på en karriere med en digital kopi av deg selv, i spillmodusen Virtual Pro, kan du til og med instruere publikum til å synge ditt eget navn.

Pro Passing er enda en tilvekst til FIFA-serien, for nå skal du oppfordres til å fokusere mer på presisjon og evnen til å velge riktige pasningsalternativer. Før har du nærmest i blinde kunnet stole på at du alltid finner en medspiller.

Dette blir det endret på til «FIFA 11», opplyser EA. Pro Passing-systemet gjør at presisjonen både avhenger av dine ferdigheter med håndkontrolleren samt spillerens evner og attributtene som EA har fôret inn i spillet. Befinner du deg i tillegg i en presset situasjon eller styrer en spiller som er ute av balanse, legges disse elementene til for å avgjøre utfallet av en pasning.

Vi får også flere nye pasningstyper å velge blant til høsten, blant annet nye former for gjennombruddspasninger og skruballer.

«FIFA 11» utvikles til PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PC, PlayStation 2, DS, PSPS og mobil.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3