Betatest: «ModNation Racers»

Vi har testet kreative «ModNation Racers», et bilspill som forener skapergleden fra «LittleBigPlanet» med intensiteten fra «Mario Kart».

24. januar 2010 19:36

Mange av dere sitter nok med betatilgang til dette spillet, for frem til 14. februar kjører Sony og utvikleren United Front Games en relativt åpen betatest av «ModNation Racers».

Betaen, som ble lagt ut på PSN før helga, ga 100.000 PlayStation 3-eiere tilgang før kvoten var fylt opp.

Det kan være greit at det er noen måneder igjen før «ModNation Racers» skal være ferdig, for det er i høyeste grad rom for forbedringer i spillet slik det foreligger nå, samtidig som man lett kan se hvordan dette potensielt kan bli en PS3-variant av Mario Kart – iblandet skapergleden man kjenner fra «LittleBigPlanet».

Les også: Intervju med «ModNation Racers»

-utviklerne.


Klaffer alt, og noen irriterende elementer i betaen blir adressert, kan dette bli et hyggelig, sosialt bilspill – med lang levetid.

INKLUSIVE BUZZ-HUMOR

Sony satser tungt på «ModNation Racers», noe man også får bekreftelsen på gjennom de omfattende oversettelsene i spillet.

Man har valgt å lokalisere dette spillet til nær sagt alle territorier, noe som i vårt tilfelle betyr en Buzz-aktig presentasjon av alle menyene – og løpskommentarer på norsk.

Som med Buzz, er det dermed klart for noen mer eller mindre morsomme kommentarer, og replikker som garantert fungerte best før de ble oversatt...

Når du har pinet deg gjennom introduksjonsklippene og laaaange lastetider, befinner du deg til slutt i ModSpot. Dette området fungerer som en slags hovedmeny i spillet. Du sitter i Karten din og kan kjøre rundt i menyen for å komme deg videre i spillet. Blir du utålmodig og vil ha en kjappere vei til menyene, trykker du Start-knappen på PS3-kontrollen.

Den unødvendige lange og omfattende introduksjonen kan fint trimmes til det ferdige spillet. Mer informasjon om spillets mange muligheter uten at det innebærer ytterligere lange lastetider, kan være veien å gå. For de yngste spillerne kan man lett se at det hele virker forvirrende slik presentasjonen er nå.

Etter mye om og men i menyene er det på tide å se på spillets glansnummer: Banedesignet, måten du kan lage dine unike karter og spillfigurer – og laste disse opp på nettet for andres fornøyelse. Dette er en prosess som er ekstremt lik det du kjenner fra «LittleBigPlanet».

Menynavigeringen er nært opp til Media Molecules spill fra 2008, og gir deg kjapt muligheten til å få opp et menyvindu med ulike skins du kan ikle karakteren din med, motorer bilen din kan få eller klistremerker som du har muligheten til å pynte med. Flere av disse tingene må låses opp, gjennom god innsats i løypene.

ENKLE DESIGNVERKTØY

På samme måte kan du lage spillfigurer.

Du drar opp menyvinduet som fokuserer på en bestemt kroppsdel, setter på øyne, nese og ører og fokuserer på detaljene om du vil gå grundig til verks.

Alt dette kan selvsagt deles med andre online, du kan rangere baner, karakterer og karter.

Dette er også et fokus i ModSpot, der brukergenerert innhold blir løftet frem og presentert.

Et av de viktigste elementene, og det som gjør at mange har forhåpninger til «ModNation Racers», er måten du kan designe baner på. Dette er langt på vei også spillets glansnummer – i hvert fall om vi snakker om alt du kan foreta deg før du kommer deg ut på banen for litt konkurranseaktivitet.

Du kan enkelt lage en bane som du senere går tilbake til og dekorerer med flere detaljer. Det å sette skaperen, altså deg, i en posisjon der du kjører en bil rundt banen og samtidig legger sporet du ønsker, er nærmest genialt i all sin enkelthet.

Du slipper altså å sitte der med tunge, kompliserte redigeringsmenyer for å lage skissene til din drømmebane.

Etter å ha «kjørt»/desginet løypa, går du enkelt og greit tilbake og fokuserer mer på for eksempel elevasjon i terrenget, dekorerer med detaljer rundt sporet, som trær, TV-kraner, luftskip, bebyggelse og hønseflokker. Eller testkjører mer før du sier deg fornøyd og lagrer mesterverket.

Det tar bare noen få minutter å lage de aller enkleste banene, og allerede ser man at skapergleden online resulterer i utallige kreasjoner som du kan være med på å kommentere, gi karakterer og laste ned om du vil pynte på resultatet fra en annen ModNation-skaper.

LITTLE BIL PLANET

Så var det bilkjøringen da. Personlig var dette noe av det jeg var mest spent på før denne testen av dette spillet.

På E3, der spillet først ble annonsert og vist for pressen, fikk vi nemlig bare se – ikke røre.

Ett element som irriterer, selv om det bare er snakk om en betatest, er de lange lastetidene som i seg selv er så drøye at du begynner å se hvilke andre spill du har stående i hylla.

Utvikleren har gått ut og understreket at det ferdige spillet vil inneholde langt mindre ventetid enn det som er tilfellet nå.

Det har også vært småproblemer med ujevn bildeoppdatering, men langt mindre enn først fryktet. Dagen før betaen offisielt sparket i gang var dette et stort problem, men med startskuddet for betaen ble dette mye bedre.

Kollisjoner og skumping med andre førere, i tillegg til et levende og dynamisk kamera, gjør at det føles litt uvant og kanskje litt rotete i begynnelsen, men tre løp senere fikk jeg taket på kontrollene og resultatene ble bedre.

Du gir gass, bruker våpen og booster ved en skulderknapp. Du samler boost ved å hoppe langt, sladde i svinger eller skumpe andre biler underveis. Selve kontrollene er med andre ord kjent om du har spilt lignende kart-spill før.

Det virker som om utviklerne forsøker å drysse litt piffi-krydder på den klassiske Mario Kart-opplevelsen, samtidig som det er et åpenbart sammenligningsgrunnlag for «ModNation Racers». Du plukker opp våpen, treffer områder på banen som gir deg ekstra fart og kjemper innbitt om de øverste pallplassene.

Forskjellen fra et Mario Kart er at «ModNation Racers» kan benytte seg av utfyllende muligheter som ligger i PSN – alt fra å omfavne det brukerskapte aspektet til å ha større utvalg av måter du kan konkurrere online på.


Om United Front Games klarer å kutte ned lastetidene så det monner, fokusere menyene og sørge for en knallsterk og oljet onlineopplevelse, kan dette spillet potensielt få en status som en verdig Mario Kart-kopi til PS3.

Elementet ved å legge så til rette for skaperlyst er inspirerende, men det krever utvilsomt at brukerne omfavner spillet på minst like lojalt vis som i «LittleBigPlanet».

Bane-editoren sitter brukbart, selv om det bare var ett miljø tilgjengelig i betaen. Vi fortsetter å ha tiltro til «ModNation Racers» inntil videre, selv om betaen åpenbarte enkelte problemområder. Disse er det imidlertid lov å håpe ikke er med når det ferdige spillet slippes.

«ModNation Racers» er foreløpig uten en offisiell lanseringsdato, men spillet skal ut i løpet av 2010 og er eksklusivt for PlayStation 3. Det har blitt antydet release i løpet av våren. For tiden testes spillet blant 100.000 PS3-eiere i Europa før denne forsmaken avsluttes 14. februar og utviklerne fortsetter å polere.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3