Vi møtte «ModNation Racers»-utviklerne

Bland lekenheten i «Mario Kart» med skapergleden fra «Trackmania» samt den inkluderende sjarmen fra «LittleBigPlanet» - og vips, du har «ModNation Racers».

13. august 2009 11:41

LOS ANGELES (PressFire.no): Sonys skap-del-og-kjør-spill følger stolt i fotsporene til Media Molecules «LittleBigPlanet» fra 2008.

Prinsippet er det samme: Et tilsynelatende enkelt spill der hvem som helst kan få kloa i grunnidéen og selv lage brett, men som samtidig inneholder dybde nok til å tilfredsstille de mest kunstneriske.

«ModNation Racers» ble først annonsert under Sony-briefen på E3 i Los Angeles tidligere i sommer, og kommer ut til neste år – eksklusivt til PlayStation 3.

Her finner du alle sakene til PressFire fra E3 2009.

ALLSIDIG STUDIO

Bak lukkede dører hos Sony fikk vi sjansen til å se nærmere på «ModNation Racers» og snakke med James Grieve, Techincal Director hos studioet bak kart-bilspillet, United Front Games.

Det Vancouverbaserte studioet består av folk som tidligere har jobbet med alt fra beinharde bilarkadespill til Will Wrights «Spore».

James Grieve peker da også på sammensetningen av folkene hos studioet som hovedårsaken til at idéen til «ModNation Racers» ble unnfanget.

- Vi har et utrolig variert team som har svært ulike bakgrunner. Vi har folk med klassisk racingbakgrunn og som har jobbet med titler som «Need for Speed» samt «Full Auto», noe som bringer litt våpen og kamp inn i miksen.

- Jeg har jobbet med «Spore» for Maxxis, et spill som i aller høyeste grad fokuserte på brukerskapt innhold. I tillegg er vi venner med folkene i Media Molecule, og da vi så hva de gjorde ble vi dypt inspirert.

- Vi ble imponert over at Sony var villige til å ta et så modig valg og forsøke å skape noe så annerledes – og på mange måter lage en ny spillsjanger gjennom «LittleBigPlanet».

- Så i bunn og grunn er alle disse elementene inspirasjonen som ledet oss frem til dette spillet.

«ModNation Racers» er på mange måter et «Little Bil Planet». Et racingspill med naivistisk strek som setter det brukerskapte i forsetet.

Både på E3-pressekonferansen til Sony og under vår visitt hos United Front Games under spillmessen to dager senere, ble prosessen frem mot å lage en bane gjennom å dra en grov pensel over landskapet demonstrert.

Les også: E3 2009 oppsummert.
Se også: Flere skjermbilder fra «ModNation Racers».

Dette er også på mange måter glansnummeret til «ModNation Racers». Det er enkelt og raskt, som du selv kan se i videoen nederst i saken, samtidig som du kan leke deg med detaljer om du er perfeksjonist.

Banedesign i bilspill er noe som kan skape en aktiv skare spillere som sørger for lang levetid online. Noen vil imidlertid peke på at verktøyene og mulighetene er for mange og vanskelige for å nå virkelig bredt.

- EN BANE-EDITOR MED FLERE LAG

Når «ModNation Racers» lanseres på PS3 neste år vil James Grieve og hans kolleger gjerne gjøre noe med dette.

- Vi kommer til å rulle ut mer informasjon om det i løpet av de kommende månedene, men det jeg kan si nå er at det kommer til å være veldig enkelt å lage baner.

- Vi driver på med tester på kontoret vårt nå og det er faktisk måten vi skaper baner på – gjennom å leke oss og sende baner til hverandre på jobb.

- Spillet har vel potensial til å få en lang levetid om det brukerskapte aspektet sitter?

- Definitivt. Og en av de tingene vi fant ut når det gjelder andre racingspill, er at folk legger fra seg spillet når de har kjørt alle banene. Man vil ha mer. I vårt spill er dette punktet da moroa knapt har begynt. Forhåpentligvis vil du finne tusener, for ikke å si millioner, av nye brett du kan spille.

- Eller du kan gå inn i editoren og lage baner selv. For en annen ting til vi kommer til å gi deg muligheten til, er å remikse en bane. Du kan altså importere en bane noen andre har lagd, finne elementene du liker og lage din egen variant som du igjen kan laste opp og dele med andre. Om du ikke vil ha med våpen men elsker resten av banen, kan du enkelt og greit gjøre denne endringen. Hele remikskulturen er noe vi har stor tro på og som vi vil forsøke å inkludere i spillet.

- Mange bilspill inneholder en baneeditor, men de fleste bryr seg kanskje ikke om denne muligheten og føler det blir for komplisert. Hvordan har dere lagt til rette for at alle kan skape egne baner uten å møte for mange hindringer i veien?

- Vi i studioet tenker på dette aspektet i flere lag. Det første laget er veldig enkelt der du får så mye kraft ut av hvert knappetrykk som mulig. Så du starter med brede strøk der du kan legge mange objekter på banen samtidig for å fylle ut.

- Når du beveger deg til neste lag får du finere og mer presis kontroll på spillmiljøet. Du kan flytte objekter eller endre individuelle gjenstander slik du vil. Det er slik vi tenker: Vi ønsker å gi deg masse kraft med det samme, men også finere pensler for dybde og detaljer.

Skapergleden kan du få utløp for både gjennom banedesign, muligheten til å lage en feiende flott kart samt din skreddersydde spillkarakterer. I tillegg til et stort fokus på flerspiller og kreativ spill-skap-del, vil «ModNation Racers» også inneholde en historiedel i enspiller.

«ModNation Racers» slippes eksklusivt til PlayStation 3 i 2010.

Se annonseringen av «ModNation Racers» fra E3 i sommer, samt en livedemonstrasjon av banedesignmulighetene som spillet byr på:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3