Omdiskutert tvist i «Modern Warfare 2»

Vil du ikke bli snytt for overraskelsen før spillet er lansert? Ikke les videre!

28. oktober 2009 11:04

Vanligvis når lekkede, levende bilder fra et kommende spill siver opp til overflaten, tar man advarsler om «spoilers» med en klype salt.

Denne gang er det imidlertid all mulig grunn til å ta henstillingen på alvor, om du vil vente med å finne ut hva utviklerne i Infinity Ward har på lur i sitt nært forestående «Call of Duty: Modern Warfare 2».

En video, oppdaget av Kotaku, viser en som har fått kloa i spillet allerede, to uker før lansering. Åpningsoppdraget byr på en helt ny retning når det gjelder Call of Duty-spill.

- Har du ikke har trykket PLAY og sett videoen enda, ta dette rådet mitt: IKKE ØDELEGG FOR DEG SELV. Jeg er forbanna over at jeg så den.

- Jeg vil si at dette garantert kommer til å skape en massiv storm av kontroverser, skriver Scazza i kommentarfeltet hos Kotaku.

NYTT ELEMENT TIL COD-SERIEN

Etter at Infinity Ward oppdaterte serien i 2007 gjennom det første «Modern Warfare», har vi fått relevante, tidsriktige oppdrag lagt til problemfylte områder av verden.

Som Midt-Østen eller Øst-Europa, og med et mer utvisket fiendebilde enn de mer tradisjonelle krigsspillene.

De tre første Call of Duty-spillene, samt fjorårets «Call of Duty: World at War», var alle lagt til 2. verdenskrig.

Det oppdraget som den ferske videoen viser, markerer et større veiskille enn det mellom 2. Verdenskrig og nåtid.

NB! IKKE LES VIDERE OM DU VIL BEVARE HEMMELIGHETEN TIL SPILLET ER UTE!


Les også: Vår anmeldelse av «Call of Duty: World at War»

.
Les også: - Activision ville ikke ha moderne krigføring.
Les også:
«Modern Warfare 2»

mobbes av Battlefield-utviklerne.

Sivile spiller en stor rolle i dette oppdraget, og du som spiller er med i en «terrorgruppe» som massakrerer dusinvis av uskyldige på en flyplass. Riktignok er du en CIA-agent undercover, men bildene som utspiller seg på skjermen er ikke mindre uhyggelige av den grunn.

(Se den lekkede videoen fra spillet nederst i saken).

Det som gjør dette litt ekstra urovekkende er skrikene du konstant hører i bakgrunnen, og du bevitner desperate forsøk på å komme seg i sikkerhet før kuleregnet fortsetter. Du som spiller har valget mellom å delta aktivt i skytingen eller se at dine medsammensvorne tar seg av den jobben.

- KOMMER TIL Å SKAPE STORM

Slaktingen er ikke uventet gjenstand for debatt.

På ymse forum diskuterer nå folk intenst.

Flere sier de ikke liker å bli eksponert for denne uventede tvisten uten forvarsel, forståelig nok, mens andre lurer på hva utviklerne i Infinity Ward tenker på når de introduserer et så omdiskutert brett som mest av alt minner om en meningsløs nedslakting av sivilie.

- Jeg vet ikke hva jeg skal si egentlig. Jeg er ikke fornærmet i det hele tatt, det er bare det at… Jeg vil ikke gjøre det der, mener brukeren PhatsMahoney hos Kotaku.

Man får følelsen av at utviklerne denne gang kanskje har gått over streken, men husk også at Infinity Ward er glade i å leke seg med å bytte mellom ulike, spillbare karakterer og tøyer fortellerteknikken langt i forhold til hvordan studioet bretter ut historiene i spillene de lager.

Er en CIA-agent undercover, som deltar i en massakre (styrt av spilleren) nok til å renvaske motivene til spillutvikleren? Kunne dette like gjerne vært skildret som en filmsnutt i spillet? Det er noe av innholdet i debattene som nå ruller.

Å gi spilleren et valg i forhold til å ta livet av eller skåne sivile liv, er ikke nytt. Men det er alltid forbundet med kontrovers. Den åpne verdenen i Grand Theft Auto-spillene har lenge utforsket dette aspektet.

Det kommende «Army of Two: The 40th Day» har inkludert moralske valg der du blant annet bestemmer om en uskyldig sikkerhetsvakt skal få leve eller dø, noe PressFire selv fikk førstehånds innblikk i under E3 i sommer. Også krigsspillet «Six Days in Fallujah», som portretterer en av de blodigste aksjonene under den pågående krigen i Irak, har skapt debatt nettopp fordi at spillmediet i større grad enn før har lagt til sivile i den mer klassiske duellen mellom «de gode» og «fienden». Det endte med at Konami, som hadde tenkt å gi ut spillet, droppet hele prosjektet etter at tittelen ble gjenstand for mye debatt i USA.

«Call of Duty: Modern Warfare 2» lanseres 10. november til PC, Xbox 360 og PlayStation 3. Spillet har, ikke uventet, fått 18-årsgrense.

Se den omdiskuterte videoen (kvaliteten på filmsnutten er ikke all verden):

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3