Annonse

Super Street Fighter IV: 3D Edition

Overbevisende slåsskjempe på 3DS.

Super Street Fighter IV: 3D Edition

Overbevisende slåsskjempe på 3DS.
3:57
9:22
Utvikler
Capcom
Utgiver
Capcom
Slippdato
19. september 2013
Plattformer
3DS
Annonse
9:22
3:57
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

Når Nintendo 3DS lanseres førstkommende fredag, er det ikke lett å velge helt hva man skal kjøpe av spill. En konsollansering kommer ofte med titler vi ikke aner hvordan er, og spesielt vanskelig er det når alt styret med 3D skal tas med i betraktningen og fåglarna vet hva annet.

Eller vent, det er faktisk veldig enkelt; «Super Street Fighter IV: 3D Edition» er spillet du vil ha på lansering – om du så bare har et bittelite rusk av interesse for denne sjangeren.

For de som har prøvd hjemmekonsollversjonen så vet de at det er et nærmest perfekt slåssespill, så å forvente at Capcom skulle greie å presse hele sulamitten ned på en håndholdt konsoll burde vel være for mye å forlange, skulle en tro? Vel, det er akkurat det Capcom har gjort. 

Dette er med god margin det beste slåssespillet jeg har prøvd på en håndholdt, noensinne.

Les omfattende test av Nintendo 3DS-konsollen her, og flere anmeldelser av 3DS-spill:
«Pilotwings Resort».
«Nintendogs + Cats»
«Pro Evolution Soccer 2011 3D».
«Rayman 3D». 
«Tom Clancy’s Ghost Recon: Shadow Wars». 



Fire snarveier til suksess

For her er samtlige moduser, videoer og karakterer med, og alt låst opp fra början. Nå, som før, får du velge å bare kjøre på med fighting mot datamaskinen, online eller lokalt. Eller historiemodusen om du skulle foretrekke det, som løst forteller en liten historie om den personen du velger – og som strengt tatt ikke er av den aller beste sorten, selv om jeg er veldig glad i cheesy tegneserier.

Kontrollmessig kan du velge mellom å bruke Slide Paden (analogstikka) eller D-paden. Sistnevnte er å foretrekke, som alltid i slåssespill, men det fungerer utmerket å bruke stikka også. 

Knappeoppsettet er slik det alltid har vært, og du kan forandre rundt på det du selv vil. Nyvinningen her er derimot bruken av touchskjermen på konsollen.

Her kan du mappe fire snarveier til hva du enn måtte ønske det – altså kan du ha Super- og Ultra-komboene bare et skjermtrykk unna, i stedet for å måtte dra av vanskelige knappekombinasjoner. Noen vil kanskje si at det tar vekk litt av utfordringen, men jeg likte dette veldig godt selv. Om du er av den barskeste sorten, kan du bare slå av hele greia.

Grafisk ser spillet flott ut, og er ikke så ufattelig langt unna PS3- og 360-versjonene. 3D-effekten er også veldig markant, med en veldig fin dybdefølelse innover i skjermen. Det som skuffer litt er bakgrunnene på de forskjellige banene, som er helt stillestående og ikke animert på noen som helst måte. Der hjemmeversjonen hadde levende og flotte bakgrunner er det her litt dølt og flatt.

Bildeflyten lider av 3D-fokuset

En annen kuriosa er en helt ny kameravinkel, som flytter kameraet bak skulderen til karakteren du styrer. Capcom kaller denne for Dynamic View og 3D Fighting om hverandre i menyene, og er der bare for å vise fram 3D-dybden. Vinkelen er bare tull, spør du meg, og gjør det bare mer vanskelig å spille.

Men den er heldigvis totalt valgfritt.

Online er det ikke mye å utsette, heller. Jeg har spilt mot folk primært fra Japan, og selv om de er i OVERKANT gode så har jeg ikke lagt merke til noe særlig lagging eller hickups. En solid onlineimplementering, med andre ord.

Selvfølgelig er det også muligheter for offline multiplayer med andre 3DS-eiere. Faktisk går denne versjonen enda lenger, og tilbyr spillerne å sende multiplayerdelen til andre som ikke eier spillet slik at de kan spille mot hverandre (eller mot datamaskinen). Selv turneringsaspektet av spillet har blitt tatt vare på – du kan hoppe inn og se kampene som foregår uten å selv eie spillet!

Og så er det lagt til StreetPass-støtte, der du gjennom spillet låser opp nye figurer som går opp i ferdighetsnivå etter hvordan du gjør det med dem i hovedspillet. Disse figurene settes sammen i lag på fem, og dersom du legger konsollen i sovemodus (klapper igjen lokket), så slåss disse automatisk mot en annen persons figurer dersom du går forbi ham/henne på gata, uavhengig om du har spillet i konsollen eller ikke.

Kanskje litt gimmickaktig, men det er morsomt for de som liker å få 100 prosent på alt i spill.

Det eneste jeg har å utsette, med unntak av de nevnte bakgrunnene som er statiske, er at spillet ikke kjører i 60 bilder i sekundet når du har på 3D-effekten, men 30. Høyst levbart, for å si det mildt, men reinspikka fighterfans må inn i en meny og skru av 3D for å få den silkemyke 60FPS-en. Uansett blir det litt flisespikking når det på ingen måter forhindrer deg fra å nyte spillet.

Det er nesten litt dårlig gjort ovenfor andre utviklere at dette er det første slåssespillet, eller faktisk det første spillet generelt, til 3DS-konsollen. At lista blir lagt så høyt, så tidlig, burde gjøre at oss spillfrelste forhåpentligvis kan se frem til mange ekstremt gode fightere på 3DS! En sterk femmer!

NB! «Super Street Fighter IV: 3D Edition» lanseres samme dag som Nintendo 3DS, altså 25. mars.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Sannsynligvis det beste lanseringsspillet, der du får hele konsollversjonen og vel så det i håndholdt størrelse. Flott grafikk, kontroll og online gjør dette til et sikkerstikk.
Negativt
Bakgrunnene er statiske, uten at det skulle være noen grunn til det. 60FPS må slås på i en meny, og da mister du 3D!
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Overbevisende slåsskjempe på 3DS.
Super Street Fighter IV: 3D Edition
Erik Fossum

Når Nintendo 3DS lanseres førstkommende fredag, er det ikke lett å velge helt hva man skal kjøpe av spill. En konsollansering kommer ofte med titler vi ikke aner hvordan er, og spesielt vanskelig er det når alt styret med 3D skal tas med i betraktningen og fåglarna vet hva annet.

Eller vent, det er faktisk veldig enkelt; «Super Street Fighter IV: 3D Edition» er spillet du vil ha på lansering – om du så bare har et bittelite rusk av interesse for denne sjangeren.

For de som har prøvd hjemmekonsollversjonen så vet de at det er et nærmest perfekt slåssespill, så å forvente at Capcom skulle greie å presse hele sulamitten ned på en håndholdt konsoll burde vel være for mye å forlange, skulle en tro? Vel, det er akkurat det Capcom har gjort. 

Dette er med god margin det beste slåssespillet jeg har prøvd på en håndholdt, noensinne.

Les omfattende test av Nintendo 3DS-konsollen her, og flere anmeldelser av 3DS-spill:
«Pilotwings Resort».
«Nintendogs + Cats»
«Pro Evolution Soccer 2011 3D».
«Rayman 3D». 
«Tom Clancy’s Ghost Recon: Shadow Wars». 



Fire snarveier til suksess

For her er samtlige moduser, videoer og karakterer med, og alt låst opp fra början. Nå, som før, får du velge å bare kjøre på med fighting mot datamaskinen, online eller lokalt. Eller historiemodusen om du skulle foretrekke det, som løst forteller en liten historie om den personen du velger – og som strengt tatt ikke er av den aller beste sorten, selv om jeg er veldig glad i cheesy tegneserier.

Kontrollmessig kan du velge mellom å bruke Slide Paden (analogstikka) eller D-paden. Sistnevnte er å foretrekke, som alltid i slåssespill, men det fungerer utmerket å bruke stikka også. 

Knappeoppsettet er slik det alltid har vært, og du kan forandre rundt på det du selv vil. Nyvinningen her er derimot bruken av touchskjermen på konsollen.

Her kan du mappe fire snarveier til hva du enn måtte ønske det – altså kan du ha Super- og Ultra-komboene bare et skjermtrykk unna, i stedet for å måtte dra av vanskelige knappekombinasjoner. Noen vil kanskje si at det tar vekk litt av utfordringen, men jeg likte dette veldig godt selv. Om du er av den barskeste sorten, kan du bare slå av hele greia.

Grafisk ser spillet flott ut, og er ikke så ufattelig langt unna PS3- og 360-versjonene. 3D-effekten er også veldig markant, med en veldig fin dybdefølelse innover i skjermen. Det som skuffer litt er bakgrunnene på de forskjellige banene, som er helt stillestående og ikke animert på noen som helst måte. Der hjemmeversjonen hadde levende og flotte bakgrunner er det her litt dølt og flatt.

Bildeflyten lider av 3D-fokuset

En annen kuriosa er en helt ny kameravinkel, som flytter kameraet bak skulderen til karakteren du styrer. Capcom kaller denne for Dynamic View og 3D Fighting om hverandre i menyene, og er der bare for å vise fram 3D-dybden. Vinkelen er bare tull, spør du meg, og gjør det bare mer vanskelig å spille.

Men den er heldigvis totalt valgfritt.

Online er det ikke mye å utsette, heller. Jeg har spilt mot folk primært fra Japan, og selv om de er i OVERKANT gode så har jeg ikke lagt merke til noe særlig lagging eller hickups. En solid onlineimplementering, med andre ord.

Selvfølgelig er det også muligheter for offline multiplayer med andre 3DS-eiere. Faktisk går denne versjonen enda lenger, og tilbyr spillerne å sende multiplayerdelen til andre som ikke eier spillet slik at de kan spille mot hverandre (eller mot datamaskinen). Selv turneringsaspektet av spillet har blitt tatt vare på – du kan hoppe inn og se kampene som foregår uten å selv eie spillet!

Og så er det lagt til StreetPass-støtte, der du gjennom spillet låser opp nye figurer som går opp i ferdighetsnivå etter hvordan du gjør det med dem i hovedspillet. Disse figurene settes sammen i lag på fem, og dersom du legger konsollen i sovemodus (klapper igjen lokket), så slåss disse automatisk mot en annen persons figurer dersom du går forbi ham/henne på gata, uavhengig om du har spillet i konsollen eller ikke.

Kanskje litt gimmickaktig, men det er morsomt for de som liker å få 100 prosent på alt i spill.

Det eneste jeg har å utsette, med unntak av de nevnte bakgrunnene som er statiske, er at spillet ikke kjører i 60 bilder i sekundet når du har på 3D-effekten, men 30. Høyst levbart, for å si det mildt, men reinspikka fighterfans må inn i en meny og skru av 3D for å få den silkemyke 60FPS-en. Uansett blir det litt flisespikking når det på ingen måter forhindrer deg fra å nyte spillet.

Det er nesten litt dårlig gjort ovenfor andre utviklere at dette er det første slåssespillet, eller faktisk det første spillet generelt, til 3DS-konsollen. At lista blir lagt så høyt, så tidlig, burde gjøre at oss spillfrelste forhåpentligvis kan se frem til mange ekstremt gode fightere på 3DS! En sterk femmer!

NB! «Super Street Fighter IV: 3D Edition» lanseres samme dag som Nintendo 3DS, altså 25. mars.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Super Street Fighter IV: 3D Edition

Positivt
Sannsynligvis det beste lanseringsspillet, der du får hele konsollversjonen og vel så det i håndholdt størrelse. Flott grafikk, kontroll og online gjør dette til et sikkerstikk.
Negativt
Bakgrunnene er statiske, uten at det skulle være noen grunn til det. 60FPS må slås på i en meny, og da mister du 3D!
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode