Tom Clancy’s Ghost Recon: Shadow Wars

Strategi det smeller av.

Det var et smart valg, at Ubisoft i stedet for å snekre sammen et skytespill i «Ghost Recon»-serien heller har lagd turbasert strategi til Nintendo 3DS-lanseringen. Det kler nemlig dette formatet veldig godt. For ikke alle skytespill utgitt til håndholdte konsoller fungerer like bra, for å si det pent.

Du finner allikevel spor av den taktiske snikefølelsen du forbinder med denne serien, og må definitivt bruke de små grå for å velte den russiske nasjonalisten Yuri Treslayev og hans lakeier, som er ute etter å lage kvalm med storpolitiske undertoner.

3D-grafikk i «Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars» er ikke særlig nyttig eller imponerende. Det er like greit å skru ned 3D-slideren om du ikke har gått rundt med en langvarig drøm om å finne ut hvordan det hadde føltes å være en blondine på danskebåten – som opplever å få sneket ulumskheter oppi paraplydrinken mens det blåser opp til storm på Skagerrak.

Du føler deg nemlig svimmel, uansett hvor mye eller lite 3D du vil ha i spillet. Det hele presenteres i fugleperspektiv, med små figurer som du ikke hadde klart å skille om de ikke hadde fargekode på seg. Etter noen timer hadde i hvert fall øynene mine fått nok – og 3D-grafikk ble til gode, gamle 2D. Særlig dybdefølelse får du nemlig aldri uansett i dette spillet.

Når det er sagt: «Ghost Recon: Shadow Wars» er et fascinerende og oppslukende strategispill. Dybden, som savnes når det gjelder (3D-)grafikk, får du igjen i gameplayet. Litt som å spille sjakk, med dødbringende brikker. Pynten og 3D-logo på coveret er ikke greia med dette spillet.

Les omfattende test av Nintendo 3DS-konsollen her, og flere anmeldelser av 3DS-spill:«Pilotwings Resort».
«Nintendogs + Cats»
«Super Street Fighter IV: 3D Edition».
«Pro Evolution Soccer 2011 3D».
«Rayman 3D».

Hyret inn «X-Com»-veteran

Ubisoft hanket inn strategispillveteranen Julian Gollop («X-Com») til å lede prosjektet, og la utviklingen til spillstudioet lokalisert i Sofia. 3D-effektene som det er verdt å nevne kommer stort sett i kuttscenene, men aller mest i de lusne tegninger uten særlig høy produksjonsverdi. Disse har så mye skygge at de nesten fremstår i 3D selv om du har skrudd bryteren helt ned.

Det må nevnes at spillet har en helt ypperlig måte å introdusere deg for handlingen, lagt til et «problematisk» Øst-Europa.

I stedet for en myk start, der du blir sittende og lese tekst mens du lurer på når ting skal skje, så har «Ghost Recon: Shadow Wars» i stedet en James Bond-aktig introduksjon. Du vet; som om 007 før kjenningssangen står på slalåm ned Alpene mens kjeltringene jager hakk i hæl – og Bond til slutt utløser fallskjermen (som han hendig nok tok med på skitur) før han lander på en yacht der en martini og bikinibabes venter.

Vel, det var kanskje å dra det hele litt for langt. mye action er vanskelig å putte inn i et strategispill til Nintendo 3DS. Men «Shadow Wars» har en introduksjon som gjør at du raskt kommer inn i handlingen – før spillet tvinger deg to skritt tilbake og tar det hele fra begynnelsen og begynner opplæringen skritt for skritt.

I rollen som kommandør for Ghost-soldatene får du tid til å bli kjent med alle fiffige muligheter som ligger på den nederste, trykkfølsomme skjermen. Du lærer deg mer om effekten på de forskjellige våpnene og ikke minst blir familiær med de seks klassene som du senere i spillet vil få god bruk for. (Disse er Commando, Sniper, Recon, Engineer, Gunner og Medic).

Hardkokt strategi med Tom Clancy-krydder

Spillet er altså turbasert. Når det er klart for ditt trekk, kan du flytte soldatene dine rundt på et kart innenfor rubrikker som dukker opp og viser deg hvor du kan bevege laget ditt. Hver klasse har forskjellig rekkevidde på våpnene sine og selvsagt ulike evner på slagmarken.

Og om du både vil forflytte samt angripe i én og samme runde, har du også et annet forhold som må vurderes: Hvor nærme vil du være når det blir fiendens tur – han kan jo enkelt kverke deg om du er står for nært? Hva betyr det for helsa at du har dekningsmuligheter – og vil du oppsøke dekning i stedet for å buse rett på? Dessuten; hvilken betydning har det for angrepet ditt at våpenet har en annen rekkevidde om du velger å flytte bare tre ruter i stedet for fire?

Det første dusinet oppdrag er temmelig kjappe og enkle. Men du har tre vanskelighetsgrader å velge i før hvert nye oppdrag noe som gjør at du enkelt kan finne ditt nivå underveis – eller variere hvor tøff motstanden skal være. Fleksibelt og smart.

Når du nærmer deg slutten på kampanjedelen av spillet, vil du møte nye fiender (og allierte grupperinger), må ta hensyn til mer avanserte våpen (blant annet SAM-stillinger) og har kanskje to dusin fiender å tenke på. Det er også fin variasjon underveis, for etter noen runder der du har kjempet ned en vrimmel av soldater, dukker det opp et morsomt brett der du alene må snike og holde deg skjult lengst mulig mens du skal plukke ned tre fiender.

Antallet oppdrag virker kanskje ikke skremmende stort, men det er heldigvis mulig å spille «Shadow Wars» på andre måter også – selv etter at du har brukt noen timer på å teste alle tre vanskelighetsgradene og oppgradert troppen din. For du mottar nemlig utmerkelser etter vel utført jobb som kan brukes på å øke egenskapene på det medlemmet av laget ditt som du velger.

En primitiv form for flerspiller er lagt til, der du og en venn i sofaen bytter på å spille, og gir deg nye oppdrag og en litt annen måte å spille på. Her er faksjonene oppdelt mellom blått og rødt lag, og brettene er større med flere soldater. Dessuten har du en egen skirmish-modus der du låser opp nye oppdrag basert på progresjonen i hoveddelen av spillet.

«Tom Clancy’s Ghost Recon: Shadow Wars» leverer ikke en 3D-opplevelse verdt å skryte av. Til det er premisset for spillet håpløst å forene med 3DS-konsollens innoverende grafikk.

Men det spillet virkelig imponerer med, er taktisk strategi som holder bra nivå. Det at dette området av spillet innfrir forventningene er kanskje viktigere for de aller fleste. En sterk firer, og absolutt verdt et kjøp om du liker tanken på strategi med Tom Clancy-krydder.

NB! «Tom Clancy’s Ghost Recon: Shadow Wars» lanseres samtidig med at 3DS-konsollen slippes her til lands, altså 25. mars.

Taktisk dypt og veldig oppslukende. Turbasert strategi med RPG-elementer er en god idé å basere et «Ghost Recon»-spill til 3DS på. Læringskurven er human og «fornuftig».
3D-grafikken føles ikke relevant i dette spillet, der perspektivet oppleves fra fugleperspektiv. Dybdefølelsen uteblir.