Nytt «BioShock»-spill til himmels

«BioShock Infinite» er annonsert. Se den første traileren her.

13. august 2010 08:46

Irrational Games har i flere uker fristet med at deres nye spill ville bli annonsert torsdag 12. august. Og nå, via en trailer og en pressemelding, har de avduket sitt nye prosjekt – «Bioshock Infinite».

Det var Irrational Games som laget det første «BioShock»-spillet, mens 2K Marin stod for oppfølgeren, «BioShock 2». Nå er det klart hva studioet bak det første spillet i serien har bedrevet tiden med, og de ser ikke ut til å dvele ved gamle bragder – for avdukingen avslører at den meget originale handlingen fra det første spillet flyttes opp fra havet og inn i skyene.

Historien skal ifølge pressemeldingen foregå i en svevende by i 1912. Byen Columbia skal ha vært en amerikansk stolthet i en tid hvor landet var i ferd med å bli en verdensmakt, men skal ha forsvunnet til ukjent territorium og inn i skyene.

Agenten Booker DeWitt blir sendt til den forsvunnede byen for å redde Elizabeth - en ung kvinne som har vært fanget i Columbia siden hun var et barn. Han utvikler et forhold jenta, noe som gir ham spesielle krefter. De nye kreftene skal gi dem mulighetene til å rømme fra byen, som bokstavlig talt er i ferd med å falle fra himmelen.

- HELT NY SPILLMOTOR

Pressemeldingen forteller at du som DeWitt må slåss i høy hastighet både innendørs, men også i intense luftkamper i byen. Ifølge spillutvikler Kevin Levine hos Irrational Games, var det ikke aktuelt å holde seg til predefinerte antagelser om hva spille skulle bli.

- Vi hadde bare én regel i utviklingen av «BioShock Infinite»: Ingen hellige kyr. Dette spillet er både trofast til det folk elsket med de forrige spillene, men samtidig ikke redd for å sette spørsmålstegn ved en hver antagelse.

Levine forteller også at det er en helt ny spillmotor som skal hjelpe med å fortelle historien i det nye spillet.

-  For å utforske den svevende byen Columbia trengte vi en helt ny spillmotor. For å bringe Elizabeth til liv måtte vi lage et helt nytt system for både animasjon og kunstig intelligens. For å lage skytescener både innendørs og 10.000 meter over bakken, måtte vi tenke helt nytt, bygge på nytt og utvide «BioShock»-arsenalet. Det eneste «BioShock»-spillerne kan være sikre på, er at reglene i «Bioshock»-universet er i ferd med forandres, avslører Levine i pressemeldingen.

Det første «BioShock»-spillet høstet enorme lovord hos anmelderne og ble en superhit med fire millioner solgte spill. Flere filmregissører har også nevnt art deco-dystopien i «BioShock» som fascinerende - og etter at «Pirates»-regissøren Gore Verbinski stemplet ut av prosjektet er det «28 Weeks Later»-regissøren, Juan Carlos Fresnadillo, som skal sitte i registolen for filmatiseringen. Også «Pan's Labyrinth»-regissør Guillermo del Toro har nevnt «BioShock» som et mesterverk.

Oppfølgeren, «BioShock 2», ble utviklet av et annet studio og kom ut tidligere i år, men tross gode anmeldelser har 2K Games uttalt at de rundt tre millioner solgte spillene var av det skuffende slaget.

«BioShock Infinite» utvikles til Xbox 360, PC og PS3 og har ennå ikke fått noen slippdato.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3