Project Natal er en langt mindre håndfast oppfinnelse enn Sonys Motion Controller som er ventet til PS3 neste år.
Natal sporer bevegelser gjennom kameraer, og har dessuten en mikrofonstøtte som gjør at man kan interagere med spill på potensielt flere måter. Motion Controller er en avansert «pinne» som i prinsippet minner om opplevelser som det vi kjenner fra spill på Nintendo Wii.
Les også: Se omfattende demonstrasjon av Sony Motion Controller.
I forbindelse med Tokyo Game Show som gikk av stabelen forrige uke, kom nyheten om at Sony vurderer å rulle ut omfattende støtte for Motion Controller til flere kjente, gamle spilltitler og –serier.
Egne versjoner av «Resident Evil 5» og «LittleBigPlanet» ble demonstrert under TGS. I tillegg ble en lang smørbrødliste av originale titler offentliggjort.
Her finner du flere TGS-nyheter.
Da Natal for første gang ble avslørt, under E3 i Los Angeles i sommer, var noen demonstrasjoner av oppfinnelsen lagt til kjente spill som «Burnout Paradise».
Men fokuset var likevel på å vise verden (og spillutviklere) nye måter å integrere all teknologien på – og som resultat forhåpentligvis skape unike opplevelser.
Det virker som Natal-gjengen vil fokusere mest på sistnevnte, fremfor å patche opp eksisterende spill.
Les også: Rare jobber med Natal.
Les også: EA imponert over ny spillbevegelse.
Microsofts Kudo Tsunoda uttaler seg i et ferskt intervju med Destructoid om hvorvidt Natal også vil introdusere denne slags gjenbruk med støtte for ny teknologi når Natal en gang blir lansert.
Det er lite sannsynlig, sier han, for Microsoft brukte mye tid på å gjenskape andre utvikleres koder for å få demoene til å fungere med Natal, svarte Tsunoda.
En enkel oppdatering vil rett og slett ikke være tilstrekkelig.
Utviklerne må gi ut en helt ny versjon av spillene for å muliggjøre dette, mener Kudo Tsunoda.
Tokyo Game Show bød på nok en runde demonstrasjoner av Natal. I tillegg til sine egne Tech demoer, hadde man denne gang tatt med egenkomponerte koder av «Space Invaders Extreme» og «Beautiful Katamari».
Gjengen bak Natal kunne i løpet av TGS offentliggjøre en liste over utviklere som jobber med eller vil støtte teknologien.
- Blant utgiverne som aktivt jobber med spill for Natal-prosjektet, finner vi Activision Blizzard, Bethesda, Capcom, Disney Interactive, Electronic Arts, Konami, MTV Games, Namco Bandai, Sega, Square Enix, THQ og Ubisoft, kunne Microsoft offentliggjøre i forrige uke.
Natals styrke, og samtidig potensielt en svakhet sammenlignet med Sony Motion Controller, er at hele konseptet på papiret virker med svevende og vanskelig å forstå. Men det er definitivt potensial å spore. Samtidig kan man designe helt nye spillopplevelser som utnytter alle aspektene ved Natal.
Ventetiden frem mot en lansering, muligens neste år i følge THQs Brian Farrell, vil forhåpentligvis gi oss flere svar enn ytterligere spørsmål rundt hvilke spill vi kan vente oss til det som Microsoft omtaler som sin nye konsoll hva gjelder teknologiske fremskritt og nyvinninger til Xbox 360.
Sony Motion Controller lanseres våren 2010, bekreftet PlayStation-sjef Kaz Hirai i et intervju med The Times tidligere i høst.
Se Destructoids hands-on-video fra TGS, der Natal blir testet: