Annonse

Kommentar: Holy shit!

Ikke lenger «Call of Duty» eller «Crash Bandicoot» på PlayStation? Hva betyr egentlig Microsofts kjøp av Activision?

Kommentar: Holy shit!

Ikke lenger «Call of Duty» eller «Crash Bandicoot» på PlayStation? Hva betyr egentlig Microsofts kjøp av Activision?
13:48
16:30
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
16:30
13:48
TL;DR

KOMMENTAR (PressFire.no): Holy crap! Wow!

Det er nesten ikke mer å si om det som skjedde i spillbransjen i dag. Microsoft har kjøpt Activision Blizzard for mer enn 600 000 millioner kroner.

Dette er med svært god margin den største handelen i spillbransjen, og med de utallige spillseriene og utviklerstudioene under Activision sitter nå Microsoft sannsynligvis i førersetet blant spilltilbyderne. Med oppkjøpet har Xbox Game Studios nå smått utrolige 31 utviklerstudioer under seg.

På få år har selskapet gått fra å være nærmest en vits som «kun» hadde «Halo», «Forza» og «Fable» å skilte med til å bli den største aktøren i spillsfæren.

Men hva betyr denne ekstreme pengebruken for deg og meg?

Mer Game Pass

I første omgang vil det bety at alle Activision sine spill sannsynligvis kommer til både PC og Xbox samtidig fremover – et uttalt mål for Xbox Game Studios-paraplyen.

Alle nye spill vil også komme til Xbox Game Pass på lanseringsdagen, og vi kan nok regne med et koldtbord av gamle titler som vil dukke opp der etter hvert.

En tjeneste som for øvrig har passert 25 millioner abonnenter. Regnestykket går ikke opp med det første, kan man kanskje si, men Microsoft er tydelig klar for å være med i lang, lang tid fremover.

Microsoft-sjef Satya Nadella sier selskapet spår 4,5 milliarder gamere i verden innen 2030. Den kaka ønsker de en saftig bit av.

At Activision-studioene får litt mer ro til å produsere spill som ikke nødvendigvis trenger å selge millioner på millioner eller være pengekyr over mange år for Activision kan også slå heldig ut på kvaliteten.

Et knippe av Microsofts spillserier. Og dette er langt fra alt.

PlayStation da?

At samtlige Activision-spill fremover blir inkludert i abonnementsløsningen er én ting.  For PC-spillere er alt dette egentlig bare godt nytt, siden de kan få mer for mindre penger.

Men oppkjøpet er samtidig tidenes skudd for baugen for forbrukere som har sverget til PlayStation og Sony.

Dette var noe jeg også tok opp etter at Microsoft sjokkerte ved å kjøpe Bethesda. Microsofts flørt med å gi ut spill på andre konsoller ga et slags håp om at fremtidige spill også ville komme på PlayStation.

Men pipen fikk raskt en annen låt, og det ble gjort rimelig klart at PlayStation-publikummet kunne se langt etter «Starfield» og det neste «Elder Scrolls»-spillet.

PlayStation-fansen kunne knapt tro det, og mange tviholder fortsatt på «jammen, de kan jo ikke gjøre DET?!» som argument.

«Eksklusivitetskrigen» var allerede godt i gang, og jeg vil si at det nå har tippet godt i favør Microsoft og Xbox.

Oppkjøpet i dag betyr sannsynligvis at PlayStation fremover ikke lenger får «Call of Duty». De mister «Tony Hawk». De mister «Guitar Hero». «Overwatch 2» og «Diablo IV» kommer neppe på PlayStation.

«Crash Bandicoot» og «Spyro» er nå Xbox-maskoter. Hvem hadde trodd det?

Game Pass er målet.

Microsoft er en gigant

Er det sannsynlig at alle disse spillene fryses ut fra PlayStation (og kanskje også Nintendo, selv om døra er mer på gløtt der)? Jeg vil definitivt si det.

Noe annet ville vært rart. Microsoft er på toppen nå, de skal overbevise folk til å bytte til Xbox Game Pass. Det er faktisk det eneste målepunktet selskapet har hatt på suksess i noen år nå.

Hvorfor skal de gi hovedkonkurrenten noe som helst når de ikke trenger det? Faktisk kan man nesten si at Microsoft nå begynner å bli så store innenfor spill at Sony er i ferd med å forsvinne som konkurrent.

For Microsoft klemmer seg også inn i mobilmarkedet i større grad nå, med «Call of Duty Live» og «Candy Crush» under seg – i tillegg til enerådigheten som er «Minecraft».

Sierras gamle klassikere er nå hos Microsoft.

Dette backes også opp av et stort fokus på skyspilling, som vil la nær alle Xbox-spill kjøres på mobiler, laptoper, datamaskiner og TV-er uten behov for en boks koblet til. Teknologien er ikke helt i mål enda, men vi nærmer oss med stormskritt – noe som betyr potensielt millioner på millioner av nye spillere.

Også Microsofts posisjon på PC-markedet styrkes, med «World of Warcraft» som kronjuvelen. Men de får også en rekke klassikere fra Sierra (som Activision eier) med på kjøpet, for ikke å snakke om «Starcraft», «Warcraft» og «Diablo» i årene framover.

Sammen med sine etter hvert svært mangfoldige eksisterende serier er det ingen som kan rivalisere porteføljen til Microsoft og Xbox Game Studios nå.

Sony har en rekke eksklusive spill under beltet selv, men har i stor grad lent seg på mer cinematiske opplevelser gjennom spill som «Last of Us», «God of War», «Days Gone» og «Horizon». Sjanger-mangfoldet innenfor «storspillene» kom i stor grad fra selskaper som Activision, EA og Ubisoft.

For noen år siden ryktes det at Microsoft ønsket å kjøpe EA. Lukkes lommeboka nå, eller kommer det enda en atombombe?

Hva gjør Sony nå?

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Ikke lenger «Call of Duty» eller «Crash Bandicoot» på PlayStation? Hva betyr egentlig Microsofts kjøp av Activision?
Kommentar: Holy shit!
Erik Fossum

KOMMENTAR (PressFire.no): Holy crap! Wow!

Det er nesten ikke mer å si om det som skjedde i spillbransjen i dag. Microsoft har kjøpt Activision Blizzard for mer enn 600 000 millioner kroner.

Dette er med svært god margin den største handelen i spillbransjen, og med de utallige spillseriene og utviklerstudioene under Activision sitter nå Microsoft sannsynligvis i førersetet blant spilltilbyderne. Med oppkjøpet har Xbox Game Studios nå smått utrolige 31 utviklerstudioer under seg.

På få år har selskapet gått fra å være nærmest en vits som «kun» hadde «Halo», «Forza» og «Fable» å skilte med til å bli den største aktøren i spillsfæren.

Men hva betyr denne ekstreme pengebruken for deg og meg?

Mer Game Pass

I første omgang vil det bety at alle Activision sine spill sannsynligvis kommer til både PC og Xbox samtidig fremover – et uttalt mål for Xbox Game Studios-paraplyen.

Alle nye spill vil også komme til Xbox Game Pass på lanseringsdagen, og vi kan nok regne med et koldtbord av gamle titler som vil dukke opp der etter hvert.

En tjeneste som for øvrig har passert 25 millioner abonnenter. Regnestykket går ikke opp med det første, kan man kanskje si, men Microsoft er tydelig klar for å være med i lang, lang tid fremover.

Microsoft-sjef Satya Nadella sier selskapet spår 4,5 milliarder gamere i verden innen 2030. Den kaka ønsker de en saftig bit av.

At Activision-studioene får litt mer ro til å produsere spill som ikke nødvendigvis trenger å selge millioner på millioner eller være pengekyr over mange år for Activision kan også slå heldig ut på kvaliteten.

Et knippe av Microsofts spillserier. Og dette er langt fra alt.

PlayStation da?

At samtlige Activision-spill fremover blir inkludert i abonnementsløsningen er én ting.  For PC-spillere er alt dette egentlig bare godt nytt, siden de kan få mer for mindre penger.

Men oppkjøpet er samtidig tidenes skudd for baugen for forbrukere som har sverget til PlayStation og Sony.

Dette var noe jeg også tok opp etter at Microsoft sjokkerte ved å kjøpe Bethesda. Microsofts flørt med å gi ut spill på andre konsoller ga et slags håp om at fremtidige spill også ville komme på PlayStation.

Men pipen fikk raskt en annen låt, og det ble gjort rimelig klart at PlayStation-publikummet kunne se langt etter «Starfield» og det neste «Elder Scrolls»-spillet.

PlayStation-fansen kunne knapt tro det, og mange tviholder fortsatt på «jammen, de kan jo ikke gjøre DET?!» som argument.

«Eksklusivitetskrigen» var allerede godt i gang, og jeg vil si at det nå har tippet godt i favør Microsoft og Xbox.

Oppkjøpet i dag betyr sannsynligvis at PlayStation fremover ikke lenger får «Call of Duty». De mister «Tony Hawk». De mister «Guitar Hero». «Overwatch 2» og «Diablo IV» kommer neppe på PlayStation.

«Crash Bandicoot» og «Spyro» er nå Xbox-maskoter. Hvem hadde trodd det?

Game Pass er målet.

Microsoft er en gigant

Er det sannsynlig at alle disse spillene fryses ut fra PlayStation (og kanskje også Nintendo, selv om døra er mer på gløtt der)? Jeg vil definitivt si det.

Noe annet ville vært rart. Microsoft er på toppen nå, de skal overbevise folk til å bytte til Xbox Game Pass. Det er faktisk det eneste målepunktet selskapet har hatt på suksess i noen år nå.

Hvorfor skal de gi hovedkonkurrenten noe som helst når de ikke trenger det? Faktisk kan man nesten si at Microsoft nå begynner å bli så store innenfor spill at Sony er i ferd med å forsvinne som konkurrent.

For Microsoft klemmer seg også inn i mobilmarkedet i større grad nå, med «Call of Duty Live» og «Candy Crush» under seg – i tillegg til enerådigheten som er «Minecraft».

Sierras gamle klassikere er nå hos Microsoft.

Dette backes også opp av et stort fokus på skyspilling, som vil la nær alle Xbox-spill kjøres på mobiler, laptoper, datamaskiner og TV-er uten behov for en boks koblet til. Teknologien er ikke helt i mål enda, men vi nærmer oss med stormskritt – noe som betyr potensielt millioner på millioner av nye spillere.

Også Microsofts posisjon på PC-markedet styrkes, med «World of Warcraft» som kronjuvelen. Men de får også en rekke klassikere fra Sierra (som Activision eier) med på kjøpet, for ikke å snakke om «Starcraft», «Warcraft» og «Diablo» i årene framover.

Sammen med sine etter hvert svært mangfoldige eksisterende serier er det ingen som kan rivalisere porteføljen til Microsoft og Xbox Game Studios nå.

Sony har en rekke eksklusive spill under beltet selv, men har i stor grad lent seg på mer cinematiske opplevelser gjennom spill som «Last of Us», «God of War», «Days Gone» og «Horizon». Sjanger-mangfoldet innenfor «storspillene» kom i stor grad fra selskaper som Activision, EA og Ubisoft.

For noen år siden ryktes det at Microsoft ønsket å kjøpe EA. Lukkes lommeboka nå, eller kommer det enda en atombombe?

Hva gjør Sony nå?

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Kommentar: Holy shit!

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode