Annonse
PlayStation-eierne skal se langt etter «Elder Scrolls» og «Fallout»
Lite tyder på at Microsoft vil gi ut kronjuvelene hos Sony.

PlayStation-eierne skal se langt etter «Elder Scrolls» og «Fallout»

Lite tyder på at Microsoft vil gi ut kronjuvelene hos Sony.
6:02
15:33
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
15:33
6:02
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

KOMMENTAR (PressFire.no): Forrige måned smalt atombomben i spillbransjen: Microsoft kjøper Zenimax og alle understudioene som ligger i selskapet.

Det betyr blant annet at Bethesda blir i Microsofts eie, selskapet som blant annet lager «Elder Scrolls» og «Fallout»-seriene, og Id Software, utviklerne bak «Doom» og «Wolfenstein».

At Microsoft kjøpte en sværing kom riktignok ikke som et megasjokk – det har lenge gått rykter om at de ønsket å kjøpe en gigant (hint om EA-oppkjøp gikk runden i bransjen for noen år tilbake) – men når det skjedde var det likevel av typen bakoversveis.

For Microsoft gir det veldig mening når de nå girer opp spillsatsingen sin atter en gang: Spillene Zenimax kommer med fyller et hull selskapet har hatt lenge.

Microsofts egne storserier kokes ned til «Halo», «Flight Sim», «Fable», «Age of Empires» og «Gears of War», og selv om disse er bra spill, selger de ikke så bra i dagens marked.

De tidligere oppkjøpene av studioer som Obsidian, Ninja Theory og Double Fine har fylt på med mindre-til-medium-store titler som fyller nisjesegmenter og som gjør tilbudet tjukkere, men som ikke har gitt de spill som virkelig utfordrer Sonys interne studioer.

Men NÅ har de sluggere i banken.

«Doom» og «Wolfenstein» er allerede knallspill å ha i porteføljen, men når Bethesda gir ut et nytt «Elder Scrolls» eller «Fallout» blir det liksom noe helt annet.

Sonys fantastiske eksklusive spill som «Spider-Man», «God of War», «Last of Us», «Horizon» osv. er alle systemselgere – men store som de er, de er likevel ikke «Skyrim» i omfang og salgspotensial.

Men hva betyr det i praksis for oss spillere, blir alle disse spillene nå kun å finne på Xbox? Hva skjer med PlayStation?

Skal være på alle skjermer

Phil «Spenstige» Spencer.

Det er et spørsmål som har et uklart svar, men som jeg etter en del grubling mener heller klart mot én side – at seriene Microsoft nå har kjøpt ikke kommer til å bli lansert på PlayStation.

For hvorfor skulle Microsoft, som er i direkte konkurranse med Sony og PlayStation, gi ut spill hos konkurrenten, når målet er å få flest mulig over på Xbox Game Pass?

Men for å gå løpet: I flere intervjuer sier Xbox-sjef Phil Spencer at eksklusivitet er «mot ånden til dataspilling», og at han gjerne vil at folk skal spille deres spill på «alle skjermer».

Filosofien til Microsoft kan tolkes i to retninger:

Den ene er at Microsoft driter litt i hvor spillene deres spilles, og at de skal gi ut spill hvor det finnes folk som vil spille de.

For en stund tilbake utelukket ikke Spencer at «Halo» ville dukke opp på PlayStation, for eksempel, og det verserte ryktene om at Microsoft forhandlet med både Nintendo og Sony for å få Xbox Game Pass på deres konsoller.

Microsoft sprer også vingene veldig via xCloud (nå kalt «Cloud Gaming with Xbox Game Pass Ultimate»), deres strømmetjeneste for spill. Ikke bare skal du kunne spille Xbox-spill på datamaskiner, men også mobiler og nettbrett via strømming.

Faktisk skal nyere spill også etter hvert kunne strømmes på de gamle Xbox One-maskinene.

Samtidig skal alle Microsoft sine spill lanseres til pc.

Ingen annonserte PlayStation-versjoner

Men Microsoft har ikke sagt at de skal være på «alle maskiner». De snakker om å ha spillene sine på «alle skjermer».

For ser vi på den andre siden så har ikke Microsoft levert noe på PlayStation enda, med unntak av nye versjoner av «Minecraft», en versjon av spillet som i en periode var en redusert opplevelse etter at Sony satte seg på bakbeina for krysspilling.

Men hold an – «Minecraft» var på PlayStation 4 før Microsoft kjøpte utvikler Mojang.

Og på samme måte var «Wasteland 3» og «The Outer Worlds» – to spill som er lansert til PS4 – allerede under utvikling til Sonys konsoll før studioene bak de ble kjøpt. Kontrakter for utgivelse var allerede tegnet, og Microsoft var ikke utgiver.

Ingen av Microsofts studioer, under paraplyen Xbox Game Studios, har annonsert noen PlayStation-versjoner av sine spill så langt, og det ser ikke ut til at noen kommer heller.

Forhandlingene om implementeringen av Xbox Game Pass på andre konsoller har også ifølge Spencer brutt ned, noe som ikke akkurat er fryktelig sjokkerende, all den tid de tross alt er en konkurrent.

Nintendo satte riktignok døra på gløtt for både en slags implementering av Xbox Live via «Minecraft» og utgivelse av tidligere Xbox-eksklusive spill på Switch (for ikke å nevne at både Banjo, Kazooie og Steve nå er med i «Smash»).

PR-prat

Todd taler.

Da oppkjøpet ble klart sto både Microsoft og Bethesta med et smil om kjeften og sa at de «tar avgjørelsen spill for spill» når det kommer til spørsmålet om PlayStation-versjoner. Da er det nødvendig å innta noen brukerdoser med salt.

Både Phil Spencer og Bethesda-sjef Todd Howard er svært drevne PR-folk, som representerer en haug med investorer og styremedlemmer.

De kommer selvfølgelig ikke til å gå ut og skape furore til ved å si at de pisser på 110 millioner PlayStation-eiere som har kunnet spille tidligere spill i seriene sine, når de bare kan la være.

«Vi tar avgjørelsen per spill» er omtrent det eneste de kan si – tenk deg den negative PR-en om de hadde sagt «hehe, selvfølgelig skal det ikke ut på PlayStation».

Microsoft har bare ett mål i syne – å få flest mulig til å abonnere på Xbox Game Pass.

Å gi ut spillene til et PlayStation-publikum uten mulighet for å få de over til Game Pass virker ikke å passe inn i det eneste suksesskriteriet Microsoft måler i dag: Månedlig aktive brukere.

Konsollsalg og spillsalg er ikke et måleparameter, det har Microsoft gjort tydelig i en årrekke nå.

Når også Zenimax-grunnlegger Christopher Weaver sier «det Microsoft eier, får ikke Sony», kan det virke som om PlayStation-eierne skal se langt etter «Elder Scrolls VI».

Spencer har også uttalt at «de andre plattformene er ikke så interessert i å ha en full Xbox-opplevelse på deres maskiner», og til Kotaku sier han at han «ikke trenger å gi ut disse spillene på noen andre plattform enn de vi støtter for å få dealen til å funke», fordi, som han sier - de har så mange brukere på xCloud, PC, Game Pass og konsoll.

Ingen flere spill på Switch?

Det siste Ori-spillet utgis ikke av Microsoft, men serien var lenge eksklusiv til Xbox.

Men hva med denne Nintendo-flørten? Betyr ikke det at Microsoft kan finne på å gi ut overalt?

La oss stikke fingeren i jorda: Nintendo har ikke vært en konkurrent til Microsoft siden GameCube kom ut for 19 år siden, og japanerne har med alle konsoller siden holdt seg unna teknologiløpet til de to andre.

Det er tydelig at Microsoft ikke ser på de som en trussel mot egen business, slik Sony er – i hvert fall enn så lenge.

Men også Nintendo-utgivelsene virker å tørke inn nå.

Til Kotaku sier Spencer nå at han ikke ser på det som «bærekraftig» å fortsette å gi ut spill på Switch, og at full Xbox-implementering med Game Pass og Xbox Live må til for å skifte mening.

Det er tydelig at Microsoft nå ser at de har fått en portefølje stor nok til å stå på sine egne bein, en verdifull skattkiste som skal bære brukerskaren til Xbox Game Pass i årene framover – ikke enkeltutgivelser som skal selge X antall kopier ved lansering uansett plattform.

Mini-sjanse

Så hva er sjansen for «The Elder Scrolls VI», «Starfield», «Doom» og sånt på PlayStation fremover?

Jeg tror den blir veldig, veldig liten. Ingenting per i dag tyder på at dette er en strategi Microsoft stiller seg bak.

Med mindre Sony åpner for at Xbox Game Pass kan komme på PS5, noe de selvfølgelig ikke kommer til å tillate før Microsoft slutter å lage en spillboks.

Fremover vil sannsynligvis Bethesdas spill komme til tv-skjermen via Xbox, til mobil og nettbrett via strømming og til PC via de vanlige kanalene der, alt inkludert om du har Game Pass.

Dermed er Microsofts lovnad om å være på alle skjermer oppfylt.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Lite tyder på at Microsoft vil gi ut kronjuvelene hos Sony.
PlayStation-eierne skal se langt etter «Elder Scrolls» og «Fallout»
Erik Fossum

KOMMENTAR (PressFire.no): Forrige måned smalt atombomben i spillbransjen: Microsoft kjøper Zenimax og alle understudioene som ligger i selskapet.

Det betyr blant annet at Bethesda blir i Microsofts eie, selskapet som blant annet lager «Elder Scrolls» og «Fallout»-seriene, og Id Software, utviklerne bak «Doom» og «Wolfenstein».

At Microsoft kjøpte en sværing kom riktignok ikke som et megasjokk – det har lenge gått rykter om at de ønsket å kjøpe en gigant (hint om EA-oppkjøp gikk runden i bransjen for noen år tilbake) – men når det skjedde var det likevel av typen bakoversveis.

For Microsoft gir det veldig mening når de nå girer opp spillsatsingen sin atter en gang: Spillene Zenimax kommer med fyller et hull selskapet har hatt lenge.

Microsofts egne storserier kokes ned til «Halo», «Flight Sim», «Fable», «Age of Empires» og «Gears of War», og selv om disse er bra spill, selger de ikke så bra i dagens marked.

De tidligere oppkjøpene av studioer som Obsidian, Ninja Theory og Double Fine har fylt på med mindre-til-medium-store titler som fyller nisjesegmenter og som gjør tilbudet tjukkere, men som ikke har gitt de spill som virkelig utfordrer Sonys interne studioer.

Men NÅ har de sluggere i banken.

«Doom» og «Wolfenstein» er allerede knallspill å ha i porteføljen, men når Bethesda gir ut et nytt «Elder Scrolls» eller «Fallout» blir det liksom noe helt annet.

Sonys fantastiske eksklusive spill som «Spider-Man», «God of War», «Last of Us», «Horizon» osv. er alle systemselgere – men store som de er, de er likevel ikke «Skyrim» i omfang og salgspotensial.

Men hva betyr det i praksis for oss spillere, blir alle disse spillene nå kun å finne på Xbox? Hva skjer med PlayStation?

Skal være på alle skjermer

Phil «Spenstige» Spencer.

Det er et spørsmål som har et uklart svar, men som jeg etter en del grubling mener heller klart mot én side – at seriene Microsoft nå har kjøpt ikke kommer til å bli lansert på PlayStation.

For hvorfor skulle Microsoft, som er i direkte konkurranse med Sony og PlayStation, gi ut spill hos konkurrenten, når målet er å få flest mulig over på Xbox Game Pass?

Men for å gå løpet: I flere intervjuer sier Xbox-sjef Phil Spencer at eksklusivitet er «mot ånden til dataspilling», og at han gjerne vil at folk skal spille deres spill på «alle skjermer».

Filosofien til Microsoft kan tolkes i to retninger:

Den ene er at Microsoft driter litt i hvor spillene deres spilles, og at de skal gi ut spill hvor det finnes folk som vil spille de.

For en stund tilbake utelukket ikke Spencer at «Halo» ville dukke opp på PlayStation, for eksempel, og det verserte ryktene om at Microsoft forhandlet med både Nintendo og Sony for å få Xbox Game Pass på deres konsoller.

Microsoft sprer også vingene veldig via xCloud (nå kalt «Cloud Gaming with Xbox Game Pass Ultimate»), deres strømmetjeneste for spill. Ikke bare skal du kunne spille Xbox-spill på datamaskiner, men også mobiler og nettbrett via strømming.

Faktisk skal nyere spill også etter hvert kunne strømmes på de gamle Xbox One-maskinene.

Samtidig skal alle Microsoft sine spill lanseres til pc.

Ingen annonserte PlayStation-versjoner

Men Microsoft har ikke sagt at de skal være på «alle maskiner». De snakker om å ha spillene sine på «alle skjermer».

For ser vi på den andre siden så har ikke Microsoft levert noe på PlayStation enda, med unntak av nye versjoner av «Minecraft», en versjon av spillet som i en periode var en redusert opplevelse etter at Sony satte seg på bakbeina for krysspilling.

Men hold an – «Minecraft» var på PlayStation 4 før Microsoft kjøpte utvikler Mojang.

Og på samme måte var «Wasteland 3» og «The Outer Worlds» – to spill som er lansert til PS4 – allerede under utvikling til Sonys konsoll før studioene bak de ble kjøpt. Kontrakter for utgivelse var allerede tegnet, og Microsoft var ikke utgiver.

Ingen av Microsofts studioer, under paraplyen Xbox Game Studios, har annonsert noen PlayStation-versjoner av sine spill så langt, og det ser ikke ut til at noen kommer heller.

Forhandlingene om implementeringen av Xbox Game Pass på andre konsoller har også ifølge Spencer brutt ned, noe som ikke akkurat er fryktelig sjokkerende, all den tid de tross alt er en konkurrent.

Nintendo satte riktignok døra på gløtt for både en slags implementering av Xbox Live via «Minecraft» og utgivelse av tidligere Xbox-eksklusive spill på Switch (for ikke å nevne at både Banjo, Kazooie og Steve nå er med i «Smash»).

PR-prat

Todd taler.

Da oppkjøpet ble klart sto både Microsoft og Bethesta med et smil om kjeften og sa at de «tar avgjørelsen spill for spill» når det kommer til spørsmålet om PlayStation-versjoner. Da er det nødvendig å innta noen brukerdoser med salt.

Både Phil Spencer og Bethesda-sjef Todd Howard er svært drevne PR-folk, som representerer en haug med investorer og styremedlemmer.

De kommer selvfølgelig ikke til å gå ut og skape furore til ved å si at de pisser på 110 millioner PlayStation-eiere som har kunnet spille tidligere spill i seriene sine, når de bare kan la være.

«Vi tar avgjørelsen per spill» er omtrent det eneste de kan si – tenk deg den negative PR-en om de hadde sagt «hehe, selvfølgelig skal det ikke ut på PlayStation».

Microsoft har bare ett mål i syne – å få flest mulig til å abonnere på Xbox Game Pass.

Å gi ut spillene til et PlayStation-publikum uten mulighet for å få de over til Game Pass virker ikke å passe inn i det eneste suksesskriteriet Microsoft måler i dag: Månedlig aktive brukere.

Konsollsalg og spillsalg er ikke et måleparameter, det har Microsoft gjort tydelig i en årrekke nå.

Når også Zenimax-grunnlegger Christopher Weaver sier «det Microsoft eier, får ikke Sony», kan det virke som om PlayStation-eierne skal se langt etter «Elder Scrolls VI».

Spencer har også uttalt at «de andre plattformene er ikke så interessert i å ha en full Xbox-opplevelse på deres maskiner», og til Kotaku sier han at han «ikke trenger å gi ut disse spillene på noen andre plattform enn de vi støtter for å få dealen til å funke», fordi, som han sier - de har så mange brukere på xCloud, PC, Game Pass og konsoll.

Ingen flere spill på Switch?

Det siste Ori-spillet utgis ikke av Microsoft, men serien var lenge eksklusiv til Xbox.

Men hva med denne Nintendo-flørten? Betyr ikke det at Microsoft kan finne på å gi ut overalt?

La oss stikke fingeren i jorda: Nintendo har ikke vært en konkurrent til Microsoft siden GameCube kom ut for 19 år siden, og japanerne har med alle konsoller siden holdt seg unna teknologiløpet til de to andre.

Det er tydelig at Microsoft ikke ser på de som en trussel mot egen business, slik Sony er – i hvert fall enn så lenge.

Men også Nintendo-utgivelsene virker å tørke inn nå.

Til Kotaku sier Spencer nå at han ikke ser på det som «bærekraftig» å fortsette å gi ut spill på Switch, og at full Xbox-implementering med Game Pass og Xbox Live må til for å skifte mening.

Det er tydelig at Microsoft nå ser at de har fått en portefølje stor nok til å stå på sine egne bein, en verdifull skattkiste som skal bære brukerskaren til Xbox Game Pass i årene framover – ikke enkeltutgivelser som skal selge X antall kopier ved lansering uansett plattform.

Mini-sjanse

Så hva er sjansen for «The Elder Scrolls VI», «Starfield», «Doom» og sånt på PlayStation fremover?

Jeg tror den blir veldig, veldig liten. Ingenting per i dag tyder på at dette er en strategi Microsoft stiller seg bak.

Med mindre Sony åpner for at Xbox Game Pass kan komme på PS5, noe de selvfølgelig ikke kommer til å tillate før Microsoft slutter å lage en spillboks.

Fremover vil sannsynligvis Bethesdas spill komme til tv-skjermen via Xbox, til mobil og nettbrett via strømming og til PC via de vanlige kanalene der, alt inkludert om du har Game Pass.

Dermed er Microsofts lovnad om å være på alle skjermer oppfylt.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
Andre artikler

PlayStation-eierne skal se langt etter «Elder Scrolls» og «Fallout»

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode