(PressFire.no): Selv om det selger som varme hveteboller og potensielt utfordrer sexlivet ditt, har mange noe å utsette på med actionrollespillbautaen «Diablo III».
I tillegg til den vanskelige startfasen og kravet om konstant tilkobling til internett, har spillere hatt krasse innvendinger om spillbalansen. Nå svarer utvikler Blizzard på tiltalen med et blogginnlegg, hvor de forklarer hva de ser på fremover.
I løpet av neste uke kommer den første betydelige oppdateringen, som har vært under utvikling siden spillet ble utgitt. Den har fokus på problemer med tilkoblingen og direkte spillfeil.
Så begynner arbeidet med patch 1.0.3, som skal ha fullt fokus på balanseproblemer. Det er den som beskrives nedenfor.
Utviklerne har allerede skrudd ned styrken til «Force Armor», «Boon of Protection» og «Lingering Fog», etter at ferdighetene angivelig gjorde Inferno mer overkommelig enn tiltenkt.
- Hvis én enkelt ferdighet eller rune føles absolutt nødvendig for å komme videre, betyr det at den motarbeider vårt mål om variasjon, lyder bloggposten.
Samtidig innrømmer de at «Inferno»-vanskelighetsgraden er for stakkato akkurat nå, og ikke porsjonerer ut skaden godt nok. Det skal være like attraktivt å drepe sluttbosser, unike fiender og mer robuste utgaver av vanlige krek for å få utstyr.
Derfor vil de at man skal kunne spille så personlig som mulig på øverste vanskelighetsgrad, uten at alt utstyret må fokusere på å absorbere mest mulig skade til enhver tid. Men de presiserer at mange av de som klager har for dårlig utstyr til at de er ment å lykkes.
For øyeblikket skal under to prosent av alle spillere ha låst opp «Inferno». Samtidig er den mest populære «builden» for spillere av øverste ferdighetsnivå bare brukt av 0,7 prosent av den klassen, ifølge Blizzard.
En annen populær innvending er at de sjeldneste gjenstandene av dem alle - de legendariske - ofte er dårligere enn vanlige magiske gjenstander og de småsjeldne. Det tar amerikanerne høyde for.
- Dette er ikke et enkelt problem å løse, ettersom det er en blanding av bevisste designgrep og forventninger fra andre spill, hevdes det.
Legendariske gjenstander skal etter sigende ikke være hovedutstyrstypen for spillere mot slutten av «Diablo III». Derfor er det også et bevisst valg fra deres side at blå gjenstander kan være bedre enn gule og oransje.
Et problem de opplever hyppig er at spillere sammenligner vanlige magiske ting av høyt nivå med legendariske saker av langt lavere nivå. Det vil de fikse ved å la spillerne se hvilket utstyrsnivå gjenstander er på i 1.0.3-oppdateringen.
Men de har også planer om å gjøre legendariske gjenstander bedre i tiden som kommer.
Spillstudioet er heller ikke helt fornøyd med hvordan edelstenene og tilvirkingen av dem fungerer nå. Det samme gjelder smedens tilbud.
Ifølge bloggposten er det for dyrt å kombinere edelstener og oppgradere smeden, slik at spillerne ikke opplever at de går opp i nivå i samme takt. Siden disse figurene er ment å supplementere utstyret ditt etter hvert som går du opp i nivå, skal dette bøtes på.
Etter oppdateringen blir det billigere å oppgradere smeden, både med i gull og antall boksider som kreves. Man skal også trenge bare to edelstener av en type for å lage nye, opp til niende nivå kalt «Flawless Square». I skrivende stund trenger man tre.
For å krydre oppdateringsplanene, kan Blizzard også lokke med litt informasjon fra spillets første to uker.
Her kommer det fram at gjennomsnittsspilleren har tre figurer, at 80 prosent av dem er mellom nivå 1 og 30 og at over en tredel av alle «Hardcore»-dødsfall skjer under første akt på enkleste vanskelighetsgrad.
I tiden fremover får «Diablo III» også et auksjosnhus med ekte penger og en modus for spiller-mot-spiller-kamper. De har ingen slippdato enn så lenge.