Det er en drøy uke siden «Call of Duty: Black Ops» havnet i butikkene, spillet som følger opp «Call of Duty: Modern Warfare 2» - som ble fjorårets mestselgende. Vår anmelder gikk så langt som å hevde at «fansen nok vil bli fornøyd» med det som blir servert her.
Og nettopp «Modern Warfare 2» hadde inntil nå rekorden som Treyarchs spill nylig har knust.
På fem dager i salg har dette skytespillet nemlig omsatt for 650 millioner dollar på verdensbasis, noe som gjør «Black Ops» til tidenes største lansering i underholdningsbransjen - noensinne.
James Camerons «Avatar» kan altså bare gå og legge seg.
Activision benytter anledningen til å sende ut en pressemelding der sjefen sjøl, Bobby Kotick, virker å være svært fornøyd med å ha satt denne type rekord to ganger med den samme spillmerkevaren.
- Call of Duty har blitt det første underholdningsproduktet i historien til å sette en slik femdagers lanseringsrekord to år på rad, uttaler Kotick i pressemeldingen.
- Tittelens suksess illustrerer masseappellen til interaktiv underholdning, ettersom millioner av konsumenter velger å spille «Call of Duty: Black Ops» til nye høyder i stedet for å velge annet type mediainnhold.
- Antallet mennesker som spiller online og antallet timer de bruker, demonstrerer hvordan onlinespilling har blitt en vanlig form for underholdning og forsterker Activision Blizzards lederposisjon innen onlineunderholdning, heter det videre fra Bobby Kotick.
I tillegg til å sprenge kassarekorden til utgiveren Activison, har også «Black Ops» noen imponerende tall å vise til når det gjelder spilling på Xbox 360.
Ifølge Microsoft ble det nemlig spilt «Black Ops» i hele 5,9 millioner timer - bare i løpet av lanseringsdagen, og 2,6 millioner unike spillere sørget for denne rekorden. Samtidig med dette, minner Don Mattrick hos Microsoft diskret om at de nedlastbare utvidelsene til spillet først kommer til Xbox 360, via onlinebutikken LIVE Marketplace - helt i tråd med det som ble fortalt under sommerens E3-spillmesse.