(PressFire.no): I slutten av 1995 ble det estimert at skytespillet «Doom» var installert på flere datamaskiner enn Windows 95, ifølge boka Masters of Doom.
Utvikleren Id Software har hatt en livsviktig symbiose med pc-plattformen siden de startet, og deres grafikkmotorer har lenge vært blant bransjens hvasseste.
I senere tid har de også satset på konsollspill, men skal man dømme etter et nylig intervju med Id-toppen Tim Willits kan det være et slags nødvendig onde for dem.
- Vi hadde elsket å jobbe med dataspill for alltid. Om vi kunne, hadde vi lagd dataspill og ridd ned i solnedgangen, men det kan vi ikke, fortalte han Penny Arcade Report.
Under Ids kombinerte messe og dataparty Quakecon benyttet selskapets teknologiguru John Carmack sjansen til å unnskylde for pc-utgaven av «Rage».
Særlig driverproblemene var flaue for ringreven, som har vært svært sentral i grafikkutviklingen siden starten av nittitallet.
Utviklerne ble også beskyldt for å ha latt arbeidet med konsollversjonene gå utover det som burde være hovedutgaven.
Spillstudioet brettet etter hvert opp ermene og fikset mye av det de beskrev som et «forpult rot», men da hadde «Rage» allerede slitt til pc lenge.
Willits har sine forklaringer på hvorfor det gikk som det gikk med dataversjonen, men tilbyr også innsikt i hvorfor det måtte være et multiplattformspill.
- Om du ikke har en abonnementsavgift så er det ekstremt vanskelig å lage et pc-eksklusivt «AAA»-spill. Se på «Rage» - mer enn halvparten av salget var til Xbox 360 og PlayStation 3, forklarer han i intervjuet, og konkluderer:
- Du må gå etter tilgjengeligheten.
Id Software har flere baller i lufta for øyeblikket, men lover fullt fokus på å ferdigstille «Doom 4» etter å ha jobbet med en nyversjon av «Doom 3» den siste tiden.
John Carmack har også vært fullt opptatt med å eksperimentere med og promotere de eksperimentelle 3D-brillene Occulus Rift - som han har stor tro på.