Slik blir «The Elder Scrolls Online»

Massiv lekkasje viser bilder og flust av detaljer. Se den første traileren!

4. mai 2012 15:43

(PressFire.no): I går ble det klart at det lages et massivt nettrollespill av «The Elder Scrolls»-serien, som blant annet huser det prisvinnende rollespillet «Skyrim».

I dag lekket de første bildene fra prosjektet ut på nettet, via verdenspremieren hos Game Informer.

Det ser ut til at spillet bruker HeroEngine, den samme spillmotoren som visualiserer gigantprosjektet «Star Wars: The Old Republic» fra i fjor. I skjermbildene på denne siden, hentet fra All Games Beta, får du et bilde av hvordan den anvendes i fantasy-prosjektet.

Se alle bildene fra spillet her.

Alle kan snakke

Den kommende utgaven av spillbladet Game Informer (via NeoGAF) har fått en massiv sniktitt på spillet, og det er en ambisiøs satsing som tar form til neste år.

Det nevnes blant annet at alle figurene får stemmer, som i«Star Wars»-spillet fra i fjor.

Turene skal blant annet gå innom byene Daggerfall fra spillet med samme navn og Riften fra «Skyrim». Verdenen blir visst «veldig stor» i forhold til sistnevnte.

Noen ting glimrer samtidig med sitt fravær. Til tross for at vi fristes med ridedyr, blir det etter sigende ingen flyvende varianter av dem. Dragene avspaserer også.

120 timer til toppen

Som nevnt tidligere er det tre fraksjoner som preger spillet, med hvert sitt emblem. Nå har de også fått navn.

Rasene Nord, Dunmer og Argonians samles under fanen «Ebonheart Pact». «Aldmeri Dominion» er Altmer, Bosmer og Khjait. Bretons, Redguard og Orc må se seg nødt til å slå følge med «Daggerfall  Covenant». Alle får egne startområder.

Det skal ta rundt 120 timer å nå øverste ferdighetsnivå, og i løpet av turen loves du å kunne utforske og besøke stort sett alt du ser.

Serien defineres først og fremst av at den har en veldig åpen struktur. Det vil MMO-utgaven reflektere, med huler som er åpne for alle spillere og en verden uten åpenbare knutepunkter.

Leker med kampsystemet

Spiller mot spiller-kamper er av stor betydning, og de aller hvasseste slåsserne skal kunne bli keisere. Selve kampene håndteres med angrepsrekker som i vanlige MMO-spill, men med en vri:

Her har man et tungt og et lett basisangrep, et par trylleformer og et ultimat kampknep. Sistnevnte låses opp ved å være ekstra dyktig når man slåss. Samtidig kan man kombinere angrep med venner for å gjøre ekstra skade.

Et eksempel er at en tyv kan hive olje på bakken, som en magiker deretter antenner. Alternativt kan en kriger lage ildkuler ved å ta et virvelvindangrep gjennom en magikers ildstorm.

I motsetning til hvordan MMO-er gjerne fungerer, vil Bethesda ta avstand fra den «den hellige treenigheten» med skadeytere, helbredere og krigere.

Alle klasser skal faktisk kunne ta imot skade på vegne av andre med kreativ bruk av «Stamina», som styrer blokkering med skjoldet og angrep som avbryter magikasting.

Løsrevne oppdrag

Utvikler Zenimax Online innrømmer villig at spillet bygger på populære sjangerstandarder som klasser, erfaringspoeng og nivåer. Til gjengjeld skal det slipes ned til å passe i «The Elder Scrolls»-universets rytme. 

Det betyr også at man får et gjensyn med seriens velkjente laug, som «Thieves Guild» og «The Dark Brotherhood». 

Andre oppdrag prøver å løsrive seg en anelse fra sjangernormen. Et eksempel Game Informer trekker frem er at du kan vandre rundt og finne ei hule i ødemarka. Hvis du slår ihjel alle sortmagikerne inni og løslater en ånd, belønner han deg for jobben.

«The Elder Scrolls Online» utgis I løpet av neste år, til Windows.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3