Star Wars: The Old Republic

Er du ond eller god?

(PressFire.no): Jeg er en av de som har ventet på dette spillet i en lang stund, og jeg er neppe alene.

BioWare er et selskap med veldig mange gode rollespill som «Baldur's Gate», «Icewind Dale», «Knights of The Old Republic» og  «Mass Effect» bak seg. De har jobbet hardt og lenge på dette spillet, med mektige EA som eiere.

Spillet skal leve opp til store forventninger blant fans av både Star Wars, BioWare, og onlinerollespill generelt.

BioWare har nemlig lovet et spill mettet med innhold hele veien fra første til siste nivå, der du skal kunne skape din egen personlige saga i «Star Wars» sitt fyldige univers.

Nå er endelig ventetiden over, men klarer «Star Wars: The Old Republic» å levere?

Ond eller god?

«Star Wars The Old Republic» utspiller seg i en galakse langt, langt borte, ca 300 år etter siste syn med Revan i «Knights of The Old Republic», og godt over 3000 år før Darth Vader og Darth Sidious satt med makten i filmene.

I denne perioden var det to krigende faksjoner som kjempet om å styre over størst del av galaksen - The Empire og The Republic. Etter all kjempingen ble sidene imidlertid enige om en våpenhvile inntil videre, som nå er på vei til å bli brutt.

Konflikter spirer opp igjen, og det er på tide å velge på hvilken side av konflikten du vil være på - ønsker du å være en lovlydig Jedi Ridder og tjene republikken? En Bounty Hunter som kun tenker profitt, eller kanskje du ønsker å spille en slu agent på Imperiets side?

Valgene av hvilken klassetype du vil spille, og hvilken side av konflikten du vil være på, er de første stegene du tar på vei inn i din egen saga.

Super dialog

Hovedhistorien er naturlig nok sentralt i spillet, i tillegg til det som føles med individuelt for hver spillfigur. Denne historien utspiller seg gjennom egne og skreddersyde oppdrag som gjør at hele spillet får en litt sterkere tråd til et rollespill for én spiller.

Dette bidrar til at den vanligvis repetitive og kjedelige nivåbyggingen blir til en ganske så fornøyelig prosess. Det er ikke lenger om å gjøre å komme seg fort til siste nivå, du kan kose deg med det spillet har å tilby underveis. De skreddersydde oppdragene for klassetypene følger deg nemlig hele veien til nivå 50, og er det som driver spillets naturlige fremgang videre.

I tillegg vil alle valg du tar ha konsekvenser for framtiden din, noe som lover en dynamisk og spennende fremgang i historien.

BioWare har hatt som et av fokusene å utvikle et spill der absolutt all dialog er stemmelagt med dyktige stemmeskuespillere. Stemmene er supre, og jeg har enda til gode å høre samme stemmeskuespiller i flere enn én rolle i spillet.

Jeg vil trekke inn ordet innlevelse her, for det viktig for mange MMO-spillere. Det er i alle fall viktig for meg.

Galaksens sporveier

Reisemekanikken i spillet er laget slik at du kan fly fra planet til planet, der hver planet tilsvarer en stor sone.

Sonene er «phased», eller «instanced», som betyr at det finnes flere versjoner av hver sone på en og samme server. Mange spillere kan derfor være i samme område, bare i forskjellige faser, som igjen betyr at man slipper å stå i kø for å få gjort det man trenger å gjøre i oppdraget.

Det er ingen lastetider på planetene, altså er det en sømløs transport dit du skal, enten du går til fots eller reiser med en speeder. Har du ikke fått deg en egen, kan du ta i bruk et taxi-system.

Du hopper på en speeder og så flyr du gjennom landskapet, ikke ulikt flight paths i «World of Warcraft» - annet enn selve framkomstmiddelet, selvsagt. Du kan også bruke din egen speeder når du får spart opp til en, eller benytte deg av en teleportering (quick travel) til et hvilket som helst quick travel-punkt du har aktivert på planeten.

Speedes får du tilgang til på nivå 25, hvis du har råd til en. De koster flesk, noe spillet gir deg en advarsel om allerede på nivå 20.

Veien er målet?

Hver klasse har mulighet til å leve opp til en viss rollemodell fra filmene. Smuglerklassen er tydelig inspirert av Han Solo, Sith Sorcerer-klassen er rettet mot Darth Sidious og Sith Assassin-klassen er mer som Darth Maul.

Du har fire klassetyper å velge mellom på hver side, med tilhørende avanserte klassetyper som gjør at du ytterligere kan utvikle figuren din senere.

I kjent stil har hver avanserte klasse tre ferdighetstrær du kan putte poeng i. Det er ofte ett for å tåle mye skade eller helbreding, ett for maksimalt skade og ett som er overlevelse eller pvp-relatert.  

Innen nivå 30 har du i grunn fått en god pekepinn på hvordan klassen din kommer til å utspille seg videre.  Du får også fem «ikke-spillerstyrte» følgesvenner i løpet av spillet, som du i teorien kan utnytte for å holde opplevelsen til en asosial og fremdeles strålende opplevelse. Likevel anbefaler jeg alle til å spille med andre, for å unngå å gå glipp av en stor mengde med grupperelatert innhold - som heldigvis er en svært god del av spillet.

Lyden av en lett sabel (klassisk oversettelse)

Det meste legges er på plass for at «Star Wars: The Old Republic» gir deg en super mulighet til å leve deg inn i spillet. Det at hele spillet er historiedrevet fra start til slutt er en viktig motivator for videre spilling.

Gode stemmer og et velkjent lyddesign følger jo med, for alle som er kjent med «Star Wars»-notene.

Musikken, sammen med lyden av våpnene, skaper en heroisk følelse idet du går inn i kamp med en spesielt tøff fiende. Kampene kan ofte være krevende, spesielt i Flashpoints (større oppdrag) der du kan slå deg sammen med flere spillere for å få tilgang til bedre utstyr.

Det er lite som føles bedre i et onlinerollespill enn å vinne akkurat det utstyret du har lyst på, som belønning etter en spesielt hard boss.

I disse større oppdragen gir «Star Wars: The Old Republic» ofte spillerne samtalemuligheter gjennom filmsekvenser, og hver gang rollefiguren din skal gjøre et dialogvalg dukker det opp et dialoghjul i kjent «Mass Effect» eller «Dragon Age»-stil.

Utifra hvilken respons du velger kan du få light-side- eller dark-side-poeng, noe som mange vil kjenne igjen fra «Knights of The Old Republic».

Romkamp

Romskip er selvfølgelig også en viktig del av «Star Wars»-universet, og selv dette er en aktiv del av spillet. Du kan ta imot egne oppdrag for romskipet. Disse handler ofte om å gå i relativt enkle romkamper, hvor du kanskje skal ta knekken på et visst antall fiendestyrte romskip.

Kampene har et arkadeliknende preg over seg. Du styrer skipet fra side til side, gjør en barrel roll med spaceknappen, skyter lasere med venstre og missiler med høyre museknapp. Selv om dette bare er et sidesteg i spillet, synes jeg det er overraskende gøyalt!

Med unntak av at skipet går «på skinner», minner det faktisk litt om gode gamle «Rogue Squadron». Ahh the memories...

Finn fem feil

Men som i alle online rollespill, er det også småbugs å finne i dette spillet. Utstyrsforhåndsvisning fungerer ikke helt som det skal, for eksempel. Heldigvis er de feilene jeg har kommet over små, og påvirker ikke spillet i særlig stor grad.

Heldigvis har BioWare sagt at de allerede har mange teams som jobber på spreng med å implementere flere funksjoner i spillet, som for eksempel muligheten for brukerskapte modifikasjoner og påbygg, slik at man kan forandre og tilpasse brukergrensesnittet.

Akkurat nå er alt veldig rigid, men fortsatt velfungerende. Større brukerfrihet vil åpne opp spillet til en litt større brukergruppe, og gjøre «end-game» enda mer fornøyelig. Finner du feilene, ja, da fikser jammen meg BioWare dem.

Ut i fra det jeg har spilt kan jeg ikke si meg annet enn imponert så langt. Til å være slippet av et onlinespill har alt gått overraskende glatt.  

Med unntak av litt småknot, er det veldig lite jeg har å utsette på selve spillet. Jeg sitter hele tida og blir positivt overrasket hver gang jeg kommer over en ny liten detalj eller spillfunksjon.

Hovedhistorieoppdragene er de beste jeg har opplevd i noe online rollespill, der både selve historiefortellingen og spillmekanikken er veldig solid og forseggjort.

Spillet burde appellere til de kraftige pcer, da effekter og miljø ser veldig bra ut (jeg liker spesielt godt Tatooine), uten å utelukke de med litt billigere løsninger spillutstyret sitt. «Star Wars: The Old Republic» skal være for «alle». Jeg oppfordrer alle til å utforske for å finne ut av hva de liker best ved spillet. Detaljene ligger til rette for å skape din egen historie.

For å gjøre det klart for dere som lurer - dette er spillet dere har ventet på. Det er et trygt kjøp, og spillet er tettpakka med innhold, du leter aldri lenge etter noe å gjøre. Det skriker ikke nyvinning og spillmekanikken er den samme som i de fleste andre MMOer, men BioWare gjør det aller meste riktig.

Spillets kanskje svakeste del i dag, må nok sies å være auksjonsystemet. Grensesnittet er klønete og det er tungvint å søke etter utstyr. Det er kanskje også for langt mellom hvert auksjonshus.

Resultatet er at spillerne rett og slett unngår å bruke det og heller selger manuelt. Dermed har heller ikke «økonomien» etablert seg enda. Vi får håpe de fikser det i nærmeste fremtid. 

Jeg ønsker å understreke spillets fokus på de små detaljene. Dette er et spill du sitter å venter på å kunne dra hjem til for å spille, mens du sitter på jobb, skole, eller hva enn det måtte være. Universet er så forseggjort og innholdet frister til lange spilløkter.

«Djevelen er i detaljene» som det heter på godt norsk, og dette spillet har mange av dem.

«Star Wars: The Old Republic» ble sluppet til pc 20. desember.

Oppsummering
Positivt
Stor detaljrikdom. Lyden og musikken. Stemmene i spillet. Historien.
Negativt
Ferdigheter koster mye å trene opp (spesielt flyveferdigheter). Global Trade Network (Auction House) er litt knotete å bruke. Ingen snakkebobler. Noen småbugs ved lansering.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3