Dytta mikrotransaksjoner inn i «Forza 6» – to måneder etter lansering

17. november 2015 20:09

(PressFire.no): Mange regnet med at Turn 10 og Microsoft hadde lært etter kritikken fra «Forza Motorsport 5».

Reaksjonene dukket opp etter en for stiv prising av ekstrainnhold i selve spillmenyene. De dyreste bonusbilene kosta først flere hundre kroner – og både garasjen og utvalget løyper var innledningsvis smurt altfor tynt.

Lørdag fikk «Forza Motorsport 6» et liknende mikrotransaksjonssystem.

«Mods»-systemet i «FM6».

Valgfrie kjøp av biler og kortpakker

Bilspillet ble lansert til Xbox One 18. september og hadde blant annet et nytt fokus på såkalte «mod»-kort. Slike kortpakker var gratis, og kunne kobles på til hvert av løpene i karrieredelen for å gi en ekstra utfordring.

Les også: Vår anmeldelse av «Forza Motorsport 6».

Det handler ikke bare om kosmetiske endringer, heller.

Én «mod» gjør blant annet bilen din «usynlig». Andre slike egenskaper gir for eksempel bilen bedre grep eller kraftigere bremser.

De nye menyene. (Skjermdump: PressFire).
De nye menyene. (Skjermdump: PressFire).

Inkluderinga av mikrotransaksjonene blir bare så vidt nevnt i en blogg-oppdatering fra Turn 10, snust opp av blant annet Eurogamer.

I bytte mot ekte penger kan det handles både biler og pakker med et tilfeldig utvalg av de nevnte «mod»-korta. Prisene varierer fra 0.79 til 64.99 pund, eller 0.99 til 99.99 dollar (spillmenyene er forleløpig ikke oppdatert med norske kroner).

Har blitt en trend

Dette er kanskje ikke så overraskende. Fire av de fem seneste «Forza»-spillene – både «Motorsport» og søsterserien «Horizon» – har et betalingssystem lagt til i menyene.

«Horizon 2» fikk bakt inn noe tilsvarende i fjor, også den gang flere uker etter slippet.

Å først lansere «Forza 6» og deretter bake inn mikrotransaksjonene to måneder senere – etter at alle anmeldelsene har havna på nettet – føles på den andre siden kanskje ikke så realt?

Det finnes flere eksempler på spill som har gjort det samme i høst. «Metal Gear Solid V», er et av disse, som fikk en stor oppdatering etter lanseringa – der du i bytte mot ekstra penger får forsikra en del av utstyret samlet opp i basen, i en gitt periode.

Dan Greenawalt, her på GamesCom
i 2013.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire).

Et skikkelig trist øyeblikk

I rettferdighetens navn skal det nevnes at «Forza Motorsport 5» hadde ytterligere et problem – et som ikke er så utprega i oppfølgeren:

Femmeren hadde for lite innhold og for få biler. I tillegg var økonomien og antall poeng du kan tjene gjennom vanlig spilling i ubalanse, og grådig innledningsvis.

Turn 10 tok kjapt grep, de ga også vekk flere bonuser og ekstra biler til alle som eide «Forza 5». Blant annet ble prisene på ekstrabiler jekka ned med 45 prosent.

Bilspillsjefen Dan Greenawalt var også oppskriftsmessig ute i et intervju, da de hadde begynt reparasjonene, for å understreke at de «lytter til fansen»:

– Mitt største håp er at vi kan klare å vinne tilbake tilliten. Vi gjorde ikke dette av noen annen grunn enn å få folk begeistret over biler og spill, fortalte Greenawalt til Eurogamer for to år siden.

– Jeg ble trist da jeg så folks reaksjoner, at de synes dette spillet virker for slankt, fortsatte Turn 10-sjefen.

– Jeg har aldri følt meg så frakoblet fanbasen min. Det var et skikkelig trist øyeblikk for meg.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3