(PressFire.no): Forrige gang, da Xbox One var lanseringsaktuell i 2013, lagde Turn 10 bilspillet de skulle introdusere en ny konsoll med.

Resultatet ble en meny med for få biler og baner, og kritikk mot en kynisk modell der du kunne kjøpe ekstra biler for å kompensere den slanke garasjen.

Turn 10 har lært av feilene de gjorde den gangen. Og skapt noen nye.

 

Hva er nytt?

Det er fortsatt ingen tvil om at «Forza Motorsport» er et fantastisk bilspill. Kjørefølelse og fysikk er i en egen klasse sammenlignet med konkurrentene, og da i første rekke «Gran Turismo»-serien på PlayStation.

Disse to har rivalisert siden midten av 2000-tallet, da Microsoft kom på banen med en konsollkonkurrent til et av Sony-flaggskipene.

«Forza» har siden bydd på innovasjon og var en periode aller best i klassen – i hvert fall i mi bok.

Hvordan tar man suksessoppskrifta videre? Vel, blant annet gjennom å tilby nattkjøring og baner med plaskregn, pluss introduksjonen av «mods».

 

Tre ulike kategorier, og tre plasser
for «mods».

Velg en «usynlighetsbil»

«Mods» er den nye samlekortdelen som lar deg bygge tre ekstra nivåer med egenskaper, utfordringer og fordeler før hvert løp. Disse har den samme typen spenning knyttet til seg som vi har sett i åras løp med Ultimate Team i «FIFA»: «er dette kortpakka som endelig gir meg Messi?»

I «Forza»-sammenheng er dette mer problematisk. Det er lagt inn som et tilskudd i karrieredelen, og har mer enn bare kosmetisk betydning. Noen kort gir deg en bil med bedre grep eller kraftigere bremser.

Det er den ene av tre klasser med mods.

Lykkehjul-varianten i «Forza 6» kan være
av det generøse slaget.

Et annet kort kan gjøre bilen din «usynlig»! Altså; du kan kjøre rett igjennom motstandere og krasj registreres ikke – eller du kan velge en type mod der du må kjøre med manuell giring i et løp for å tjene flere poeng.

De andre handler om å gi deg større belønning hvis du tør å strippe bort noen hjelpemidler – for eksempel ved kun å se cockpit-kameravinkel eller fjerne hjelpelinjene på banen som markerer foran hver sving.

Kortene kan bare handles for spillvaluta. Det er altså ikke bakt inn som en mikrotransaksjonsmulighet.

 

«Mario Kart»-aktige tilfeldigheter

Forfriskende nytenkning? Nei, jeg syns ikke det. Ikke når det betyr at det ofte er en eller to datastyrte biler som skyter fart fra hovedfeltet og åpenbart blir liggende der fremme for å inspirere deg til å bruke andre typer «mods», eller ha lyst til å skaffe bedre.

Spillet føles rett og slett ubalansert. De datastyrte bilene virker skreddersydde for at du skal treffe med riktig utvalg mods.

Det toppes med en ny type lykkehjulpremie etter du har gått opp i nivå som sjåfør. En enda mer kontrastfull versjon av premiedroppet først introdusert til «Forza Motorsport 2». Tidligere har «Forza»-serien vært rause med å gi deg en ny bil når du klatrer i karrieren, ofte en bil du kunne bruke senere i en ny klasse, men nå får du i stedet et bingo-element der du kan stikke av med en million poeng eller en rådyr Bugatti – eventuelt bare smuler, hvis du har uflaks.

Der «Forza» tidligere har smykket seg med å tilby simulatoropplevelsen på en Xbox-konsoll, er det nå en større følelse av «Mario Kart»-lignende tilfeldigheter kombinert med drivverket av et «Forza», slik vi kjenner det. Eller trodde vi kjente denne serien.

 

Suger konkurranseelementet ut av «Forza»

I forlengelsen av jakta på en mer tilrettelagt og åpnere bilspillopplevelse, har vi gjennom åra – spesielt fra «Forza Motorsport 3» – fått flere tilskudd ment å senke terskelen.

Flere av disse idéene har vært gode, for jeg er ikke nødvendigvis en sidrumpa purist som frykter at bilspillhobbyen min er trua av at flere får lov å nyte et av de beste innen sjangeren.

Jeg ønsker bare ikke at konkurranse- eller ferdighetselementene ved «Forza» gradvis suges ut av spillet.

Spoleknappen kom på plass til «Forza 3». Flere valgfrie hjelpemidler gjør at du selv kan justere hvor beinhard du vil ha konkurransen. Hjelp med å bremse eller styreassistanse, er også mulig å skru av.

Med «mods» lurer jeg på hvor det egentlig ble av konkurranseinstinktet? Det kan i hvert fall ikke skimtes i bakspeilet til den tradisjonelle karrieredelen av «Forza 6», du vet, der det «bare» handler om å kjøre best. Epoken der det handlet om tiendeler og planlagt sparing for å få råd til en ny og kraftigere motor, er også forbi.

Da er det trolig et annet sted i «Forza 6»-menyen det er verdt å titte innom.

 

Et tilskudd med potensial

Heldigvis er det enkelte andre tilskudd som nå føles viktigere og demper litt av skuffelsen over hvordan karrieren har blitt. Online leagues, for eksempel, pluss en oppgradert tradisjonell onlinedel der nå 24 kan konkurrere (før var det bare plass til 12).

Online leagues tilbyr en form for direkte dyst uten noe tull. Dette er rom, lobbyer, som åpnes, modereres og er tilpasset ditt ferdighetsnivå og lokalisert din del av verden. Disse rommene åpnes når flest spiller «Forza 6», måler progresjonen og matcher deg med passende konkurrenter (ikke ulikt online leagues i «FIFA»).

Denne modusen har også potensial til å bli en arena som kan få esport-oppmerksomhet.

(«Mods» er forresten ikke del av onlinespillinga, i leagues eller rivals).

Turn 10 har forskuttert at online leagues skal huse spesialkonkurranser, eller tilby folk å se en slik dyst. Det kan ta av på en annen måte enn vi har sett fra slike bilspill før. Det blir spennende å se fremover om Turn 10 klarer å mate publikummet og få en bit av Twitch-kaka, for potensialet er definitivt til stede.

 

Sølepytt på Silverstone

Regnet og nattkjøringa er andre nyheter. I møtet med en stor sølepytt på Silverstone får du ofte føle vannplaning, men endringene av kjøreegenskapene er likevel ikke voldsomt overdrevet.

Det gjør åpenbart kjøringa mer krevende når du kjenner bilen begynne å plane ved høye hastigheter, men her syns jeg Turn 10 har truffet bra med balanseringa.

Nattekjøring og regn er låst til bestemte baner eller deler av karrieren. Du vet altså før racet starter hva slags ramme løpet har – dette er ingen dynamisk faktor som kan overraske underveis, dessverre.

Regn og nattekjøring bidrar også til at utseendet når nye høyder. I tillegg syns jeg Turn 10 har gjort noen oppgraderinger i miljøene rundt banene – selv om mange av svingene nå begynner å kjennes som et kraftig déjà vu.

 

Tilfeldigheter og bingo

Tidligere i år kom «Project Cars» og gikk til topps på salgslistene i blant annet England.

Det er sjelden kost å se et bilspill gjøre det såpass bra – selv om det skal sies at lanseringstidspunktet var uten mange andre tungvektere akkurat den uka.

Likevel er både «Project Cars» og «Assetto Corsa» bevis på at det fortsatt finnes mange som har lyst på den mer nådeløse bilspillopplevelsen. Symptomatisk er begge utviklet med tilbakemeldinger fra fans som et sentralt element fra første stund. Det uttalte målet for «Project Cars» var jo å lage bilspillet folk ønsket seg. Hvorfor ba ikke disse tidlige testførerne om en spoleknapp eller muligheten til å bruke mods-kortpakker?

 

«Forza 6» tar et nytt klyv mot et mainstream-publikum. Det er et paradoks at karrieren, der mestere skal blomstre og de siste tøffe hindrene må forseres i takt med at du blir bedre, nå har blandet inn tilfeldigheter som ingrediens for å gi friskhet.

Trykker massene nye online leagues til sitt bryst i kjølvannet av lanseringa, kan det være der vi finner de mest nådeløse, spennende bilracene – og ikke i karrieredelen.

NB! Spillet lanseres fredag 18. september, til Xbox One.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer