(PressFire.no): Plattformklassikeren «Psychonauts» kommer tilbake – selv om spillet egentlig aldri har forsvunnet.
Det begynte i 2005, til PlayStation 2, pc og den første Xbox-en. Selv om spillet fikk en høy stjerne blant mange, ble det aldri en storselger.
Nå har Tim Schafer fått tilbake rettighetene til flere av sine blinkskudd, og samtidig er det kunngjort at blant andre «Psychonauts» blir relansert.
THQ, som gikk konkurs ved årsskiftet, har til nå hatt rettighetene til «Stacking» og «Costume Quest» – også det to spill Tim Schafers Double Fine Productions står bak.
Schafer er mest kjent for sine bidrag til de to første «Monkey Island»-eventyrspillene, «Day of the Tentacle» og «Grim Fandango».
Sammen med Nordic Games har Double Fine fått tilbake distribusjonsrettighetene til dette trekløveret.
Spillene kommer ut i butikkversjoner til Windows og Mac i løpet av første halvdel av 2014, heter det i en pressemelding.
- Jeg er fornøyd med at vi har fått tilbake full kontroll over «Costume Quest» og «Stacking», etter et superhemmelig og dristig raid mot hovedkvarteret til Nordic Games i Wien, forteller Tim Schafer på karakteristisk vis i pressemeldinga.
- Vi kan ikke vente med å gå inn i et samarbeid med Double Fine for å gi ut tre av deres mest briljante spill, forteller sjefen i Nordic Games, Lars Wingefors.
- Jeg vil imidlertid være klar på at vi er mer enn glade for å overføre rettighetene til «Costume Quest» og «Stacking» tilbake til Double Fine, og det skjedde uten hemmelighetshold eller noe raid involvert, parerer distributøren.
«Psychonauts» har i flere år bare vært tilgjengelig digitalt. Neste år markerer også en debut for «Costume Quest» og «Stacking» når det gjelder utgivelse på fysisk format.
De to sistnevnte er spill til hundrelappen, tilgjengelig digitalt, som Double Fine kokte opp ideene til under en av sine Amnesia Fortnights – der studioet jobbet fram ulike prototyper mens de ventet på avklaring under en turbulent periode der «Brütal Legend» levde i en usikker tid.
Double Fine har for tiden to prosjekter som er kjent.
Det mest profilerte er «Broken Age» (tidligere kjent under arbeidstittelen «Double Fine Adventure») som for alvor banet vei for bølgen av folkefinanserte spill. Double Fine gikk til fansen og ba de om hjelp til å lage eventyrspill av den gamle sorten.
Resultatet ble nærmere 20 millioner kroner fra Kickstarter-kampanjen.
- Jeg har designet for mye spill, noe jeg alltid gjør, sa Schafer unnskyldende i sommer da det ble kjent at de ser seg nødt til å splitte «Broken Age» i to deler, og tar betaversjonen til Steams Early Access der folk kan betale for å få betatilgang – og samtidig har forhåndskjøpt.
I mai i år Kickstartet Double Fine enda et prosjekt, ledet av Brad Muir som også lagde Xbox LIVE-spillet «Iron Brigade». Dette nye, «Massive Chalice» beskrives som et strategispill, og samlet inn 7,5 millioner kroner fra denne kronerullingen.